KCL skrev 2015-05-14 10:58:16 följande:
Vi valde att spara på FL dagarna med vår yngsta. Jag var hemma första 10 månaderna men tog bara ut några enstaka dagar. Vi valde ist att leva på mannens inkomst för att kunna vara hemma längre med sonen. Vi har aldrig levt över våra tillgångar. Jag lever efter att har jag inte råd, så köper jag det inte. Vi bor billigt, storhandlar, ser till att använda rabatter när vi behöver handla kläder osv. Vi har verkligen inte levt fattigt men tänker hela tiden ekonomiskt.
Jag började jobba när sonen var 10 månader och då gick sambon över och tog föräldraledigt och kunde ta ut 5 dagar i veckan efter att sonen fyllde 1 år.
Jag tror på att man kan vara hemma mkt mer med barnen men många vill inte dra ner på sin standard. Jag har bekanta som ständigt gnäller över att det inte går runt trots att de har två bra inkomster. Det handlar om att prioritera. Klart att jag vill bo i en stor fin villa, har två fina bilar och åka utomlands varje sommar. Men för mig är det viktigare att vara hemma med barnen nu när är små.
Så klart har det med prioriteringar att göra. För mig var det inte viktigt att vara hemma massa när barnen var små. 1,5 år räckte.