• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Batmamba

Om den personen jobbade heltid skulle det gå (jobbar idag 6 tim/dag). Vi har planerat vårt liv (främst boendet) så att det ska vara möjligt. Om något händer vill vi inte vara tvungna att flytta, sälja bilen etc.

• Petrol

Nu har det inget med FL dagar att göra förvisso, men jag och min sambo har levt på en lön i typ 10år, detta pga att vi mest haft tillfälliga jobb och timmanställningar men aldrig lyckats ha dem samtidigt.

• gbgumman
    KCL skrev 2015-05-14 10:58:16 följande:

Vi valde att spara på FL dagarna med vår yngsta. Jag var hemma första 10 månaderna men tog bara ut några enstaka dagar. Vi valde ist att leva på mannens inkomst för att kunna vara hemma längre med sonen. Vi har aldrig levt över våra tillgångar. Jag lever efter att har jag inte råd, så köper jag det inte. Vi bor billigt, storhandlar, ser till att använda rabatter när vi behöver handla kläder osv. Vi har verkligen inte levt fattigt men tänker hela tiden ekonomiskt. 

Jag började jobba när sonen var 10 månader och då gick sambon över och tog föräldraledigt och kunde ta ut 5 dagar i veckan efter att sonen fyllde 1 år. 

Jag tror på att man kan vara hemma mkt mer med barnen men många vill inte dra ner på sin standard. Jag har bekanta som ständigt gnäller över att det inte går runt trots att de har två bra inkomster. Det handlar om att prioritera. Klart att jag vill bo i en stor fin villa, har två fina bilar och åka utomlands varje sommar. Men för mig är det viktigare att vara hemma med barnen nu när är små. 

Så klart har det med prioriteringar att göra. För mig var det inte viktigt att vara hemma massa när barnen var små. 1,5 år räckte.
  • Anonym (Tilda)

Vi levde på min mans lön när jag var föräldraledig med min dotter. Sen tog jag ut 5 dagar i veckan som gick direkt in på sparkontot.

Nu har vi ganska låga omkostnader så vi skulle kunna leva på min eller makens lön om vi vill.

• linnéa001

På min killes lön (55000 kr/månad) skulle vi kunna leva utan problem. Jag tror att vi skulle klara oss på min lön (31000 kr/månad) också. Vi bor i en tvåa i Stockholms innerstad. Avgiften är låg och min kille har betalat av ganska mycket på lånet (det är hans lägenhet).

Mina fasta utgifter uppgår till ca 4800 kr/månad. Det är hälften av avgiften+hemförsäkring+el+bredband. Resten är mina egna utlägg som t.ex. a-kassa, fackavgift, olycksfallsförsäkring, mobilabonnemang plus lite annat. Killen betalar ränta på bostadslånet och jag betalar trafikförsäkring för bilen och parkeringsavgift då det är min bil. Jag är föräldraledig och tar ut fp 3 dagar/vecka. Jag jobbar ofta en dag per vecka och tar då ut fp 2 dagar/vecka. Killen är då hemma med dottern och tar inte ut någon fp. På min fp klarar jag utan problem att betala min del av de fasta utgifterna plus hälften av maten. Äter även ute och fikar ganska mycket. Köper en del kläder också.

Många tycker nog att det är konstigt att vi har delad ekonomi trots att vi har barn ihop men det är så vi vill ha det.

• Anonym (Mimmi)

Tack för alla svar. Just nu har min man Fp och jag jobbar vilket funkar bra för oss. Sen när han börjar jobba går jag ner lite i tid. Sen får vi se hur det blir när nästa barn kommer. Jag tog inte ut en enda dag under mitt år som fl men det kändes lite väl snålt. Planen är dock att spara lite så jag iaf kan ta ut väldigt få dagar. 

• Anonym (Tilda)
    Anonym (Mimmi) skrev 2015-05-14 16:32:19 följande:

Tack för alla svar. Just nu har min man Fp och jag jobbar vilket funkar bra för oss. Sen när han börjar jobba går jag ner lite i tid. Sen får vi se hur det blir när nästa barn kommer. Jag tog inte ut en enda dag under mitt år som fl men det kändes lite väl snålt. Planen är dock att spara lite så jag iaf kan ta ut väldigt få dagar. 

Dessutom har de ju ändrat reglerna så du kan inte spara hur många dagar som helst efter barnets 2-årsdag. Då försvinner ju poängen med att vara hemma utan ersättning, för då brinner dagarna inne.
  • Seven Costanza
    Anonym (Tilda) skrev 2015-05-14 17:02:13 följande:

Dessutom har de ju ändrat reglerna så du kan inte spara hur många dagar som helst efter barnets 2-årsdag. Då försvinner ju poängen med att vara hemma utan ersättning, för då brinner dagarna inne.

Efter fyraårsdagen är det, inte tvåårsdagen. Om man vill fylla ut sin SGI när man jobbar deltid är det ju bra med sparade dagar, eller för att använda på olika lov.
  • Anonym (Mimmi)
    Seven Costanza skrev 2015-05-14 17:05:59 följande:

Efter fyraårsdagen är det, inte tvåårsdagen. Om man vill fylla ut sin SGI när man jobbar deltid är det ju bra med sparade dagar, eller för att använda på olika lov.

Precis. Jag ta ta långledigt varje sommar i 3 år :)
  • Anonym (prille)

Ja på makens lön. Det har vi gjort i två år när jag varit föräldraledig.

På min lön skulle vi inte klara oss.

• Anonym (Anna)
    Anonym (prille) skrev 2015-05-14 17:10:43 följande:

Ja på makens lön. Det har vi gjort i två år när jag varit föräldraledig.

På min lön skulle vi inte klara oss.

Kan du klara dig själv om ni skiljer er?
  • Anonym (prille)
    Anonym (Anna) skrev 2015-05-14 17:19:04 följande:

Kan du klara dig själv om ni skiljer er?

Ja absolut men inte försörja 5 personer på heltid.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (prille) skrev 2015-05-14 17:22:36 följande:
    Ja absolut men inte försörja 5 personer på heltid.
    Men 4 går bra?
  • Anonym (prille)
    Anonym (Anna) skrev 2015-05-14 17:23:35 följande:

Men 4 går bra?

Jag skulle ju inte försörja barnen själv om vi skiljer oss.
Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?