• Anonym (Mimmi)

Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?

I Sverige idag är det ju rätt svårt att leva på en lön men visst går det ibland. Min man och jag har båda levt på hans lön ett tag och sedan bara på min (pga fl). Visserligen har vi rätt ok löner båda två men det blir ju ingen jättelyx. Hur har ni andra gjort, har ni eller kan ni tänka er att enbart leva på en lön för att exempelvis spara på fl-dagar.

• Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?
  • Limaliie

Funkar alldeles utmärkt. I vanliga fall jobbar jag som timvikarie uska men pga mkt sammandragnigar och tunga lyft har vi valt att jag inte jobbar mer nu innan lillan är född.

• pigglet

Det har vi gjort. Vi har 3 barn och med varje barn har vi levt på 80% av makens lön första året och inte tagit några fp-dagar alls. Han tjänar som mig, ca 20 (första barnet) till 25 000 (sista barnet) innan skatt - på heltidslön.

Det var inga som helst problem. Vi hade en buffert så vi kunde ta av sparade pengar om det behövdes. Vi levde typ som vanligt. Och efter första året strömmade det plötsligt in pengar, när vi började ta fp!
    8 år levde vi så.

Nu jobbar maken heltid och jag 40%, vi samlar pengar på hög. Behöver inte jobba för ekonomins skull, men det är ju rätt trevligt  :)

• IsDimma

Överlevt? Ja. Men inte mycket mer, sen beror det väl lite på vems lön. Han tar ut en lön på typ 7000 mer än mig så hans lön skulle vi kunna leva okej på.

• Anonym (Anna)

Det skulle vi säkert, men då skulle vi behöva ändra på mycket. Tycker inte att det är värt det. Jag vill ha en egen heltidslön, kunna klara mig själv om något händer, få en någorlunda pension.

• Anonym (Mimmi)
    IsDimma skrev 2014-05-14 20:26:50 följande:
    Överlevt? Ja. Men inte mycket mer, sen beror det väl lite på vems lön. Han tar ut en lön på typ 7000 mer än mig så hans lön skulle vi kunna leva okej på.

Ja, det är klart. Vi har lika mycket i lön så det underlättar.
  • Mrs Green

Ja åtminstone min lön. Men min man vill också jobba så vi har aldrig funderat på det.

• Anonym (Lee)

Nja. Jag har varit sjukskriven i ca två år nu och då har klarat oss bra men det har ju iofs varit med hans lön och min sjukpenning (ca 10.000). Utan sjukpenningen hade det varit otroligt tight.

• Anonym (Student)

Ja det skulle vi, jag har varit fl och student i flera år nu och det har funkat (har bara tagit bidraget från CSN, ej lånet. Har dock jobbat extra några dagar/månad). Vi har rätt låga omkostnader, men klart att vi ser fram emot två löner (har ett år kvar som student). Jag har under de senaste åren haft en inkomst på ca 8000/mån så helt inkomstlös har jag ju inte varit (CSN-bidrag, barnbidrag, lön).

Måste dock säga att vi ändå haft råd att åka både utomlands och till fjällen varje år, men vi sparar betydligt mindre nu än innan, samt att det är skönt när barnbidrag och lön trillar in, har inte lika mkt marginaler nu som tidigare.

• Celindan

Har precis gjort så nu i ett år, föräldraledighet där vi varit hemma ett halvår var utan att plocka dagar. Nu har sonen precis fyllt 1 så i maj blir det äntligen lite större marginaler!ð???

• Anonym (Mimmi)
    Celindan skrev 2014-05-14 21:08:02 följande:
    Har precis gjort så nu i ett år, föräldraledighet där vi varit hemma ett halvår var utan att plocka dagar. Nu har sonen precis fyllt 1 så i maj blir det äntligen lite större marginaler!ð

Är i precis samma sits dock är det jag som varit hemma denna gång och mannen arbetat.
Svar på tråden Ni i parrelation, klarar ni att leva på en lön?