• Anonym (TS ångrar)

Vi finns, vi som ångrar barn

Jag ser att det kommer upp trådar där barnfria berättar om hur de måste försvara sitt barnfria liv, vilket är så tråkigt att det ska behöva göras. Till er som tjatar om att ni "fattar inte varför man inte vill ha" och att "ingen ångrar sina barn" vill jag bara säga: ni behöver inte fatta och jo visst finns det många som ångrar sina barn (t.ex. jag själv och sen vet jag två kvinnor till). Ni vet bara inte om det för det är inget man berättar i allmänhet, allt för att hålla fasaden om att allt är bra, livet leker och är perfekt, ungefär som på facebook.
    Jag är en av de kvinnor som ångrar att de skaffade sina barn, deal with it, pga grupptrycket och samhällets hjärntvätt, och nu kan jag knappast lämna bort henne. Vi finns, vi har insett att detta faktiskt inte passade oss och tyvärr är våra oönskade barn offren för våra ogenomtänkta beslut/enträgna påtryckningar från omgivningen. Visst står vi för konsekvenserna och tar hand om barnen, men det är synd att inte ha fått leva sitt egna, riktiga liv från första början. Med detta alternativa liv menar jag inte t.ex. supa sig full varje helg eller konstant resa jorden runt, jag är nykterist och reser rätt sällan, men aspekter såsom ansvaret, övrig livsstil, meningsfullt arbete/projekt, egentid, personliga behov och personlig lämplighet som förälder. 

Creds till alla som tänker igenom detta livsval noga och gör klart för sig själva vad de vill och inte vill ha och sedan handlar efter det istället för att i blindo bara göra vad resten av flocken säger och gör, det om något är ansvarsfullt, var säkra på det ni barnfria Hjärta . Ni som tjatar, hintar och dömer våra liv, håll tyst bara om ni inte kan stänga av vad ni tänker och tycker att ni känner. 
  • Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn
  • Olivine
    Anonym (tack) skrev 2014-06-14 20:53:43 följande:

Jag fattar inte heller hur karriären kommer in i diskussionen. De flesta som inte vill ha barn har andra orsaker till det.
    Eller hur! Att man inte vill ha barn, helt enkelt, räcker ju som orsak.
    Jag känner ingen som har offrat karriären pga barnen. Däremot väldigt många mammor som har spännande jobb och vettiga partners som ser det givna i att ta sin del av ansvaret och inte sätta henne i en kvinnofälla.
  • fluu
    Anonym (Aldrig nöjd) skrev 2014-06-14 20:59:19 följande:
    Jag har en väninna som öppet säger att hon ångrar sitt andra barn, och hon menar det. Hemskt. Så jag vet att ni finns.

Hade du inte skaffat barn hade du på ålderns höst ångrat det tror jag, du hade idealiserat det och tillgjort dig en bild av att vara förälder. Svårt att göra dig nöjd.
    Och hur vet du det om jag får fråga? Jag känner flera gamlingar som medvetet valt bort barn och är supernöjda. Barn är inte meningen med allas liv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AnooYoo
    Indianica skrev 2014-06-14 20:59:38 följande:
    Det stora ansvaret har man ju under en förhållandevis kort period i livet, sedan blir ungarna flygfärdiga och skaffar egna familjer och man blir inte fysiskt bunden på samma sätt som tidigare....men som förälder blir man sårbar på ett helt annat sätt än vad andra människor blir tror jag, iaf om man älskar sina barn....bara tanken på att de i framtiden skulle skadas eller dö är outhärdlig....
    Jag tycker inte att 18 år är kort under några förhållanden. Ett fängelsestraff på 18 år skulle nog inte uppfattas som kort. 18 år är jävligt länge.
  • fluu
    AnooYoo skrev 2014-06-14 21:03:15 följande:
    Jag tycker inte att 18 år är kort under några förhållanden. Ett fängelsestraff på 18 år skulle nog inte uppfattas som kort. 18 år är jävligt länge.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Trasig)
    Anonym (duärinteensam!) skrev 2014-06-14 19:38:51 följande:
    Har jag sagt något om att jag inte tycker om henne? Och hon vet inte om det, jag visar det inte på något sätt och hon får precis lika mycket närhet och uppskattning och jag fick som barn. När jag bodde under samma tak som mamma som önskade att hon inte hade fått mig. Vilket jag, som jag tidigare skrivit, inte märkte något av.
    Men vad vet du om hon märker av det eller inte? Mina föräldrar ångrade sitt val att få mig och min bror, och de trodde att vi aldrig visste om det, eller kände av det. De gav oss närhet, de var aldrig elaka på något sätt, de gjorde nog sitt bästa för att inte visa det, ändå har jag hela min barndom gått omkring med en känsla i kroppen att jag på något sätt var oönskad, i vägen, ett nödvändigt ont. Jag försökte hålla mig undan i barndomen för att inte störa mina föräldrar, låtsades alltid vara nöjd för att jag bara ville vara till lags. Som femåring önskade jag själv att jag aldrig hade blivit född för att jag kände att jag bara var i vägen för mina föräldrar. Kände på något sätt på mig att närheten som jag fick aldrig var äkta och ärlig. Fick ett kasst självförtroende och drabbades av både psykisk ohälsa, självskadebeteende och ätstörningar från låg ålder. Jag tror att de flesta barn märker av det oavsett om man vill eller inte. I vuxen ålder har de erkänt att de aldrig skulle ha skaffat barn om de fått göra om valet, att livet inte blev som de tänkt sig när de fick barn, att de hade velat ha det på ett annat sätt osv. Det tog så hårt på mig och jag kommer aldrig att komma över det. Därför tycker jag att man ska vara 110 % säker på att man verkligen vill ha barn innan man skaffar ett, verkligen försöker förstå innebörden med att ha barn, förstå att man blir tvungen att offra saker, att man blir tvungen att sätta sina barn i första hand. Är man inte 110% säker på sitt val så tycker jag att man inte ska skaffa barn. Det kan förstöra ett barns barndom att känna sig oönskad och oälskad hela sin uppväxt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (osäker) skrev 2014-06-14 20:36:38 följande:
    Det är väldigt många här i tråden som tror sig veta allt om hur olyckliga, egoistiska och bristande vi alla är (utom de självutplånande genomlyckliga urmödrarna, som de själva är, så klart). 
    Det tror vi inte alls. jag är helt övertygad om att vi "genomlyckliga urmödrarna" är helt slutkörda ibland, höjer rösten åt våra barn, hotar mm mm. Det är skitjobbigt att ta hand om barn ibland. Du får lägga hela ditt liv åt sidan för att ta hand om barn MEN det finns inte en chans i hela livet att jag skulle ens låta mitt barn få en chans att tro att han är oönskad. Det värsta som skulle kunna hända är att han inte känner sig älskad därför att barn som inte får kärlek saknar något som vuxna. Barn VET när de inte är älskade. 
  • Anonym (duärinteensam!)
    Anonym (Trasig) skrev 2014-06-14 21:06:19 följande:
    Men vad vet du om hon märker av det eller inte? Mina föräldrar ångrade sitt val att få mig och min bror, och de trodde att vi aldrig visste om det, eller kände av det. De gav oss närhet, de var aldrig elaka på något sätt, de gjorde nog sitt bästa för att inte visa det, ändå har jag hela min barndom gått omkring med en känsla i kroppen att jag på något sätt var oönskad, i vägen, ett nödvändigt ont. Jag försökte hålla mig undan i barndomen för att inte störa mina föräldrar, låtsades alltid vara nöjd för att jag bara ville vara till lags. Som femåring önskade jag själv att jag aldrig hade blivit född för att jag kände att jag bara var i vägen för mina föräldrar. Kände på något sätt på mig att närheten som jag fick aldrig var äkta och ärlig. Fick ett kasst självförtroende och drabbades av både psykisk ohälsa, självskadebeteende och ätstörningar från låg ålder. Jag tror att de flesta barn märker av det oavsett om man vill eller inte. I vuxen ålder har de erkänt att de aldrig skulle ha skaffat barn om de fått göra om valet, att livet inte blev som de tänkt sig när de fick barn, att de hade velat ha det på ett annat sätt osv. Det tog så hårt på mig och jag kommer aldrig att komma över det. Därför tycker jag att man ska vara 110 % säker på att man verkligen vill ha barn innan man skaffar ett, verkligen försöker förstå innebörden med att ha barn, förstå att man blir tvungen att offra saker, att man blir tvungen att sätta sina barn i första hand. Är man inte 110% säker på sitt val så tycker jag att man inte ska skaffa barn. Det kan förstöra ett barns barndom att känna sig oönskad och oälskad hela sin uppväxt.
    Därför att jag kan lova dig att jag på intet vis visar det. Att jag överöser henne med pussar,kramar, närhet och ömhetsbetygelser. Därför att jag varje dag talar om hur underbar hon är. Därför att det bara märks, okej..
    Jag gör precis som min egen ömma(nej, jag är inte ironisk) moder gjorde och hade hon inte talat om att hon önskat ett liv utan barn så hade jag inte till denna dag ens kunnat gissa det.
  • Anonym (pojkmamma)
    AstridH skrev 2014-06-14 20:48:22 följande:
    Det är få människor här i tråden (om ens någon?) som skrivit att de inte älskar sina barn. Man kan älska ett barn och ändå ångra att man skaffade det. Det kanske låter som en omöjlig kombination, men jag lovar dig att det är fullt möjligt.
    Jag förstår inte riktigt. Hur kan man ångra att man skaffade det? Känns mera som att man skaffar en sak, köper något och sedan ångrar.
    Hur kan man ångra någon som kramar, pussar, skrattar och man ser sig själv i barnet? Känns som att man ångrar sig själv.
    Visst kan man tycka att man kanske borde inte ha blivit mamma/pappa men ordet "ångra" är för stort tycker jag.

• Anonym (Aldrig nöjd)
    sextiotalist skrev 2014-06-14 12:35:12 följande:
    Det var väl under 1800-talet man började sakta men säkert ändra synen på barn. Jag skrev att självklart så älskade de flesta föräldarna sina  barn. Men att barn föddes oönskade var betydligt vanligare då och även barnets roll i familjen var annorlunda Den bilden du har är nog mer den bilden som var under 1900-talet

Även då var det oerhörda traumor som utspelade sig när mödrar var tvungna att lämna bort sina nyfödda barn, en livslång sorg i hjärtat. Många tvingades till det som ogifta och unga av sina föräldrar, andra pga fattigdom. Men kom inte och säg att det var lättare eller något sådant att ta de valen och tvången.
  • AnooYoo

När jag berättade för min mamma att jag inte vill ha barn tyckte hon att jag har fattat ett smart beslut. Även om hon älskar mig och min bror skulle hon inte ha skaffat oss om hon tänkt efter, och är säker på att hennes liv skulle varit lika fullt i alla fall. Det sårar inte mig. Hon fick mig och har alltid älskat och tagit hand om mig, men hon förstår att det kunde varit annorlunda.

Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn