• marie 1983

Bf mars 2015

Hejsan ja plussade igår har Bf omkring 1/3 är det fler så kan vi följas åt :)

• Svar på tråden Bf mars 2015
  • Kurona
    lovley00 skrev 2014-08-20 19:38:27 följande:

På kub och RUL ser dom olika saker så bara för du får fina siffror på kub kan fostret ändå ha andra skador som ses på RUL.

Jag vet mycket väl vad KUB innebär, jag vet att det är skador som inte kan ses och att siffrorna man får kanske inte stämmer. Jag ser mest KUB som ett vanligt ultraljud, en chans för mig att se att den lilla där inne mår bra lite innan rutinen. Jag gjorde ett KUB-ultraljud med sonen, där jag fick se honom liggandes och sparka, det var underbart, gifte mig två år senare på samma datum för att det betydde så mycket att få se min son. 

• Mimipig
    LillLouise84 skrev 2014-08-20 09:15:45 följande:
    Känner likadant, i v18 syns det mycket så då vet alla om att man är gravid, tänk att få reda på då att det är katastrof med bebisen och bli tvungen att göra abort. Jag är väldigt nojig över det
    Jag ringde och frågade om jag fick göra ett tidigt ultraljud för att jag inte visste när jag blev gravid (halvsant) och det fick jag. Jag ville egentligen bara veta om det fanns nåt där inne och om det levde. Och det gjorde det. Jätteskönt att få veta ju! Jag bor i Sthlm och de verkar givmilda med ul här. Men man kan ju göra ett privat annars.
  • Mimipig
    Hallon16 skrev 2014-08-20 16:37:25 följande:

Jag känner samma oro som många av er andra här. Jag går in i v. 12 i morgon och planerar att berätta för både familj och vänner så snart som möjligt. Har mitt RUL i mitten av oktober. Känns väldigt lång tid kvar. Jag vet ju inte ens om barnet lever? Har inte varit på VUL, men har funderat på att göra ett.  

Samtidigt så känner jag att jag bör lita på min kropp, eftersom jag ändå inte kan styra något av vad som händer i magen. De flesta graviditeter går ju faktiskt bra. Jag kanske ska lita på min barnmorska och följa det basprogram som hon har lagt upp till mig. Det finns ingen annan anledning, än att lindra min oro, med att göra ett VUL. 

Herregud vad kluven jag är. Vill ju så gärna att allt så gå bra. Har så svårt att förstå att jag faktiskt är gravid.  

Det skadar ju inte barnet, så varför inte skaffa kunskapen om dess varande? Så resonerade jag.
  • Kurona
    Mimipig skrev 2014-08-20 22:29:59 följande:
    Jag ringde och frågade om jag fick göra ett tidigt ultraljud för att jag inte visste när jag blev gravid (halvsant) och det fick jag. Jag ville egentligen bara veta om det fanns nåt där inne och om det levde. Och det gjorde det. Jätteskönt att få veta ju! Jag bor i Sthlm och de verkar givmilda med ul här. Men man kan ju göra ett privat annars.
    Skulle nästan vilja göra det jag med, men bor i en liten by och därför blir mötena med barnmorskan lite mer, ja, det känns som att vi känner varandra lite mer, så har svårt för att ljuga för henne. Hon grattade mig det första hon gjorde nu till att jag hade gift mig för hon mindes ju att jag hade haft ett annat efternamn. Känns bekvämt att prata med henne även om hon är lite jobbig ibland. Skulle därför inte kunna ljuga.... Tungan ute
  • Mimipig
    Kurona skrev 2014-08-20 22:37:00 följande:
    Skulle nästan vilja göra det jag med, men bor i en liten by och därför blir mötena med barnmorskan lite mer, ja, det känns som att vi känner varandra lite mer, så har svårt för att ljuga för henne. Hon grattade mig det första hon gjorde nu till att jag hade gift mig för hon mindes ju att jag hade haft ett annat efternamn. Känns bekvämt att prata med henne även om hon är lite jobbig ibland. Skulle därför inte kunna ljuga.... Tungan ute
    Ahaaaa! Storstadslyx = lögnfrihet. ???? Konstig fördel...
  • Mimipig
    Mimipig skrev 2014-08-20 22:46:44 följande:
    Det skulle in en smiley där...
  • Kurona
    Mimipig skrev 2014-08-20 22:46:44 följande:
    Haha, nja men det skulle bara kännas så fel för mig eftersom jag gick dit ganska nyligen när jag var gravid med sonen, sen för preventivmedel och nu igen för ett till barn, inom tre år. Gick dessutom varje vecka på slutet då jag var så rädd för att sonen inte skulle må bra och ville höra hjärtljuden. 

Här finns det bara en barnmorska som jobbar heltid och den andra jobbar halvtid. 
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2014-08-20 22:29:59 följande:

Lyxigt! Här finns inte alternativet privat det är väl minst 20 mil till närmaste. Närmaste ul är 12 mil, det är därför man bara får ett här. Låter helt galet för stadsbor :-P
  • Aho

Hej!
    Jag tänkte höra med er hur ni räknar er BF? Går ni efter det som barnmorskan säger då hon kollat på "gravidsnurran" eller följer ni någon app? Jag vet inte riktigt vad jags ka följa då jag vet att jag har fler dagar i min menscykel än 28 dagar så det skiljer sig 5 dagar mellan min bf och barnmorskans bf..
    ha en bra dag!