• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • LovaViola

Alltså jag har en bebis som somnar 22.30 och vaknar kl. 07!!! Ätit tre gånger under natten.. Alltså detta kan ju inte vara normalt.. De ska väl typ sova 12 h på en natt?? Eeeh det har inte Elsa förstått..

• Kela1981
    LovaViola skrev 2014-10-30 07:56:15 följande:

Alltså jag har en bebis som somnar 22.30 och vaknar kl. 07!!! Ätit tre gånger under natten.. Alltså detta kan ju inte vara normalt.. De ska väl typ sova 12 h på en natt?? Eeeh det har inte Elsa förstått..

Det har inte Alice heller fattat så du är inte ensam! Har sagt att jag önskar mig en bebis som sover hela nätter i julklapp, vi får väl se hur det blir med det ;)
  • Asjak

Så har min vart sen hon föddes och nu har hon dessutom lagt till att hon vaknar och knorrar och vrider sig flera ggr per natt, jag är så trött Zzzzzzz
  • hundtok

Tycker att det låter som en ganska vanlig bebis :)
  • Amalian83

Heter din tjej Elsa? Det heter ju min med :) och dessutom verkar du ha en Viola hemma? Det heter min Elsa i andranamn, efter mig !

Så då är det bara att säga grattis på namnsdagen till båda dina tjejer (idag och igår)

Angående sovmönstret: hur många gånger sover hon om dagen och när sover hon sista gången innan natten? Min tjej somnar kl 19 ca, men vaknar igen vid 22-23 för att äta (mysa). Så somnar hon om och sover till typ 3-4 och sedan sover hon till 7-8. Så det är väl mest det att din tjej inte sover kvällspassen som skiljer.
  • Amalian83

En grej som vi har börjat med här hemma, och som har hjälpt mig väldigt med sömnbristen, är att efter nattmatning nr 2 vid 3-4tiden (min tjej vaknar alltså två gånger om natten) lägger jag mig i ett annat rum. Jag brukar klara att somna inom en halvtimme. Efter några morgnar där pappan har haft ansvaret om morgonen medan jag sover slappnar jag nu av mer och får mer effektiv sömn. Min tjej är som gladast och minst mammig om morgonen så det funkar bra. Pappan behöver dessutom inte gå på jobb förrän vid 9.

Det kanske är något att testa för er som har möjlighet? Ett bra sätt också att öva sig på att släppa in pappan mer och mer i ansvaret, om man har svårt för det.

• Kela1981

Här hemma är det jag som tar nätterna eftersom sambon jobbar natt och när han väl är hemma på nätterna så vaknar han inte lika snabbt som jag så då kan jag lika gärna gå upp och ta det. Men det som hjälpte mig och som vi gjorde ganska tidigt var att lägga henne i hennes rum och inte ha henne bredvid vår säng. Visst det är några extra steg man får gå och när hon har en körig natt så känns det som man springer milen men jag har märkt att när jag väl sover så sover jag bättre än när hon låg bredvid. Hon låter ju rätt mycket mer än bara när hon vill ha mat/tappat nappen osv och då sover jag också oroligare. Hennes rum ligger precis intill vårt så jag hör henne precis lika bra när det väl är något men nu vaknar jag inte för alla dom där extra ljuden :)

Är lite nojjig ikväll (på tal om något annat). Hon har ätit jättedåligt hela dagen och nu ikväll vill hon bara sova sova sova. La upp henne i hennes säng redan halv sju och sedan dess har hon vaknat och varit ledsen 3 gånger men vill inte äta. Enligt "tidtabellen" så ska hon äta nu vid nio så vi får väl se om hon vaknar och vill ha mat. Sist hon var såhär så blev det barnakuten i Lund men då åt hon visserligen ingenting och idag har hon ändå ätit lite. Ska försöka sluta oroa mig och se hur det utvecklar sig under natten :) Vem trodde att man skulle bli en sån hönsmamma?!? ;)

• LovaViola
    Amalian83 skrev 2014-10-30 19:37:27 följande:
    Heter din tjej Elsa? Det heter ju min med :) och dessutom verkar du ha en Viola hemma? Det heter min Elsa i andranamn, efter mig !

Så då är det bara att säga grattis på namnsdagen till båda dina tjejer (idag och igår)

Angående sovmönstret: hur många gånger sover hon om dagen och när sover hon sista gången innan natten? Min tjej somnar kl 19 ca, men vaknar igen vid 22-23 för att äta (mysa). Så somnar hon om och sover till typ 3-4 och sedan sover hon till 7-8. Så det är väl mest det att din tjej inte sover kvällspassen som skiljer.
    Åh vad roligt! Grattis på namnsdagen till dem idag ja :) Ja jag heter viola i mellannamn! Men Elsa heter Juni och Linnéa i mellannamn!

Hm.. Ja hon sover ju mycket mindre på dagtid nu, som det ska vara antar jag! Men hon brukar sova en sväng kring 18, och sen tar hon ju oftast ca 2h att natta, och då brukar jag börja natta henne kring 19.30-20.. Ibland kan det gå lite kortare att natta henne men då brukar hon vakna upp rätt fort efter att jag lagt ned henne. Bli ledsen och vill ha tutten. Tjaa det kanske är helt normalt.. Men känns rätt lite att få sova varannan timme typ när de är fyra månader gamla. Men det är väl detta fasande ;)
  • LovaViola
    Kela1981 skrev 2014-10-30 09:15:50 följande:
    Det har inte Alice heller fattat så du är inte ensam! Har sagt att jag önskar mig en bebis som sover hela nätter i julklapp, vi får väl se hur det blir med det ;)
    Haha! Hoppas det är en hygglig tomte i år då ;)
  • LovaViola
    Asjak skrev 2014-10-30 15:44:34 följande:
    Så har min vart sen hon föddes och nu har hon dessutom lagt till att hon vaknar och knorrar och vrider sig flera ggr per natt, jag är så trött Zzzzzzz
    Ja det där gör Elsa med.. Mycket mer knorrande och vridande och man tror hon ska vakna upp hela tiden.. De kanske sover lättare nu!? Än när de var spädisar..
Svar på tråden Junibebisar 2014