• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • hundtok

Min lilla tjej kan vara vaken 4-5 timmar i sträck på dagen men oftast bara 3. Sover bra på nätterna ca 12 timmar med ett kort uppvaknande (mindre än fem minuter).

• soffipropp1987
    LovaViola skrev 2014-11-03 17:23:13 följande:

Skönt med pojken din soffipropp!

En fråga till er.. Hur länge orkar era bebisar vara vakna åt gången dagtid? Elsa börjar typ gäspa och bli lite gnällig efter max 2h..

Ja jätteskönt! Nu har han fått hosta istället... Bättre än feber dock :)

Han sover 12 timmar på natten utan paus. Sen så sover han max 3 timmar under dagen, uppdelat i 4-5 gånger.
  • Kela1981

Två kvällar i rad nu har vår tjej fått gröt efter sin vanliga ersättning runt 21-snåret och det verkar vara det bästa som hänt hittills! Natten till igår somnade hon vid 21,30 sen vaknade hon vid 2 och behövde hjälp att somna om och sen vid 5:20 för att äta. Sov sedan till 8. Natten till idag somnade hon 21:30, vaknade 4 och ville äta och sen somnade hon om och sov till 9!!! Det känns kanske lite tidigt att korka upp champagnen och fira ;) men det känns som att vi är på god väg till en bebis som sover hela natten :)

I dag ska hon få palsternacka till lunchen och sen lite frukt vid 5-målet. Ska se om jag hinner göra lite broccoli puré och potatis puré idag också och frysa in. Någon som har provat kött eller fisk ännu?

• Gulas
    Kela1981 skrev 2014-11-03 22:19:39 följande:

Oj! Men blir han inte övertrött? Alice kan vara vaken i absolut Max 2,5 timme men då är hon så trött så ögonen går i kors på henne. Somna henne då tar 3 minuter!

Oftast inte, man märker på honom när han är trött och det är dags att sova. Att försöka söva honom när han inte är trött är helt omöjligt ;)
  • Gulas

Inatt har vi haft omöjligt ännu värre än föregående natt. Det går ca 1 1/2 timme mellan uppvaken. Sedan har jag blivit tokförkyld så allt känns ännu jobbigare nu..

• Axo

Min Malte är vaken 2-3 timmar på förmiddagen och 4-5 timmar på eftermiddagen. Han sover runt 12 timmar på natten, men nu de senaste veckorna har han vaknat och ätit, men sen vägrat somna om igen så han har varit vaken 1-1,5 timme innan han har kunnat somna igen. Inte van vid det så jag går runt som en zombie hemma..

• LovaViola

Verkar vara så att om bebin sover längre på natten.. Ca 12 h så sover de mindre på dagtid.. Om jag slår ihop det ni skrivit :) sen verkar det vara vanligt att barn i den här åldern inte orka hålla igång så länge ändå.. De är väl mer aktiva när de är vakna vilket gör dem tröttare fortare. Kan jag tänka mig.

Alltså nu måste jag få klaga lite igen.. Tristessen jag har inombords just nu är hemsk. Jag kommer typ inte ut.. Vill knappt ut pga vädret. Snålblåst och regn. Blåser bara in i vagnen och då kan hon inte somna. Jag kommer inte iväg någonstans. Har inte varit en endaste gång på öppna förskolan (orkar typ inte). Pallar inte åka in mot stan för rädslan av skrikbebis och baciller och folk. Jag låter ju sjukt deppig nu, och det kanske jag är. Men detta med bebis tar verkligen på mina krafter! Jag tycker synd om henne som knappt får träffa några människor (min familj kommer iofs och hälsar på samt en kompis med bebis).. Men vi är så ensamma. Trodde inte riktigt att det skulle bli såhär. Såg framför mig att jag skulle ta med mig henne på allt jag gjorde/skulle göra när jag var mammaledig. Men inget blir ju som man tänkt sig! Problemet ligger ju hos mig som inte har orken, hoppas verkligen att detta är övergående och att jag ska våga göra saker med henne snart för detta är inte kul. Förlåt för långt inlägg. Älskar ju min dotter och försöker såklart göra hennes dagar så trevliga som möjligt men jag har inte så kul just nu. Blir ju glad när hon skiner upp, och när sambon kommer hem och avlastar lite.

• Kela1981
    LovaViola skrev 2014-11-04 13:36:42 följande:

Verkar vara så att om bebin sover längre på natten.. Ca 12 h så sover de mindre på dagtid.. Om jag slår ihop det ni skrivit :) sen verkar det vara vanligt att barn i den här åldern inte orka hålla igång så länge ändå.. De är väl mer aktiva när de är vakna vilket gör dem tröttare fortare. Kan jag tänka mig.

Alltså nu måste jag få klaga lite igen.. Tristessen jag har inombords just nu är hemsk. Jag kommer typ inte ut.. Vill knappt ut pga vädret. Snålblåst och regn. Blåser bara in i vagnen och då kan hon inte somna. Jag kommer inte iväg någonstans. Har inte varit en endaste gång på öppna förskolan (orkar typ inte). Pallar inte åka in mot stan för rädslan av skrikbebis och baciller och folk. Jag låter ju sjukt deppig nu, och det kanske jag är. Men detta med bebis tar verkligen på mina krafter! Jag tycker synd om henne som knappt får träffa några människor (min familj kommer iofs och hälsar på samt en kompis med bebis).. Men vi är så ensamma. Trodde inte riktigt att det skulle bli såhär. Såg framför mig att jag skulle ta med mig henne på allt jag gjorde/skulle göra när jag var mammaledig. Men inget blir ju som man tänkt sig! Problemet ligger ju hos mig som inte har orken, hoppas verkligen att detta är övergående och att jag ska våga göra saker med henne snart för detta är inte kul. Förlåt för långt inlägg. Älskar ju min dotter och försöker såklart göra hennes dagar så trevliga som möjligt men jag har inte så kul just nu. Blir ju glad när hon skiner upp, och när sambon kommer hem och avlastar lite.

Du är inte ensam! Mammaledigheten blev inte vad jag hade väntat mig heller. Trodde också jag skulle vara mycket mer aktiv och bara ta med bebis vart än jag skulle men icke! Vädret hjälper ju inte heller direkt. Tror det kommer att gå över för oss båda två. Kram på dig!
  • soffipropp1987
    LovaViola skrev 2014-11-04 13:36:42 följande:

Jag förstår dig! Vissa dagar har jag inte orken att ta mig ut. Men ibland får man bita i det sura äpplet o bara göra det. Jag tror de små mår bra av att sova ute ( lite vind kan väl inte skada?) ;)

Håller med dig totalt med rädsla för baciller och folk. Jag har inte heller varit på öppna förskolan just pga det, tänk så mkt hemska baciller det cirkulerar där! Nu har ju L precis haft feber och en förkylning som är på väg bort så jag tänker hålla mig borta från öf och dagisbarn ett tag till.

Baka, gå ut på promenader, åk och handla (när sambon har kommit hem och kan ta den lilla), åk och träna någonstans där du kan ta bebis med dig :)
Svar på tråden Junibebisar 2014