• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Tizi

Alltså, jag fick sån fruktansvärd ångest o ont i magen nu.. Ikväll satte vi dottern i förskolekö, usch jag vill verkligen inte men det är det som blir bäst. 1 år o 2 mån kommer hon va, tokliten ju! Det blir dock väldigt korta dagar då min man ska va hemma 50% med henne iaf. Själv vill jag bara jobba högst 80% men vettifasen om det funkar ekonomiskt när mannen är hemma 50%. Hur gör ni framöver?

• Kela1981
    Tizi skrev 2014-11-17 22:44:37 följande:

Alltså, jag fick sån fruktansvärd ångest o ont i magen nu.. Ikväll satte vi dottern i förskolekö, usch jag vill verkligen inte men det är det som blir bäst. 1 år o 2 mån kommer hon va, tokliten ju! Det blir dock väldigt korta dagar då min man ska va hemma 50% med henne iaf. Själv vill jag bara jobba högst 80% men vettifasen om det funkar ekonomiskt när mannen är hemma 50%. Hur gör ni framöver?

Vår flicka kommer också att vara 1 år och 2 månader när hon börjar på dagis. Men eftersom min sambo jobbar natt och jag jobbar helger och då är ledig mitt i veckan så kommer hon ju inte att behöva gå full tid. Jag ser inga problem med det. Hon älskar andra barn så varför skulle det skada henne att få vara några timmar på dagis och leka med andra? Tror att jag kommer att påverkas mer än hon ;)
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-11-17 22:20:22 följande:
    Om dagarna är han vaken två timmar, sen vill han sova. Är vi ute somnar han utan problem i vagnen. Hemma är det oftast vaggandes i famnen, ibland i babysittern, eller köra vagnen fram och tillbaka. Tar oftast inte jättelång tid innan han somnar och sen kan han sova allt från 30 min till 1,5 h ibland. På kvällen kan det dock ta sån jädra tid innan han somnar och inkludera protest och gråt! Jag försöker lägga i rätt tid - varken för trött eller pigg. Han klarar inte av att somna själv och har aldrig gjort. Jag var helt emot vaggning då min brorsdotter behövde vyssjas i famnen upp till 2-3 års ålder pga vana. Men det är ju för tusan enda sättet att få honom att somna typ så jag har inget val!?? De första 2-3 veckorna av hans liv var smidiga. Somnade oftast vid bröstet gjorde han. Sen började kvällskoliken och sen dess har det varit kämpigt. Inte lika mycket nu som då såklart. Då var det ju skrik flera timmar innan stackarn slutade skrika och slutligen somnade, många gånger av utmattning. Jag har alltså inte självmant lärt honom att somna på det sättet. Men han somnar helt enkelt inte själv (med själv menar jag inte att jag lämnar honom själv, utan att han ligger bredvid mig eller att jag sitter bredvid) och har aldrig gjort (ja, förutom de första två veckorna som sagt när han bara sov dygnet runt). Så jag avundas er som har enkla rutiner och haft det från start. Vi försökte också med det men har haft det kämpigt från start. Och han måste helt enkelt ha rejäl hjälp på vägen för att lyckas somna: vagga, vagna, buffa.. Och det är ju såklart tröttsamt.. :( ibland om han inte är ledsen och gråter lägger jag mig bredvid honom och tänker han somnar väl förr eller senare men jag ger ofta upp efter 45 min o börjar vagga för att få det överstökat på 5 minuter..
    Har du provat med köksfläkten eller dammsugaren? På kvällen runt 19 vill min son alltid sova en liten stund innan mat och ibland för att han ska somna och inte börja gnälla så sätter jag köksfläkten på max och då somnar han i min famn på bara någon minut.
  • rosii

Mensen ja den kom tillbaka nån vecka efter förlossningen, då jag började med cerazette. Och sen dess haft mens varannan vecka, i en vecka varje gång. i 3 månader. Jag är så jävla less! Idag ringer jag mvc och pratar om annat skydd. Vad säger ni om pstav? Haft kopparspiral förut, blödde hela tiden då också med mellanblödnigar.

• Humlan26

asjak: nej han är född 9/7, men det är bättre aktivitet här än i min julitråd så smög mig in. hoppas det va ok.

Första barnet född 9/7
  • Sansa Snark

Jag fick mens ganska exakt två månader efter förlossningen,har inte ammat öht, och nu har jag satt in hormonspiral. 

• nica

Min mens kom typ 2 månader efter förlossningen trots att jag ammar.

Ang. Sömn så sover min loppa 2ggr om dagen om hon inte åker bilen då blir de mer hon vaknade vid 8 idag och håller på att somna i min famn nu

• Asjak
    Humlan26 skrev 2014-11-18 10:37:24 följande:

asjak: nej han är född 9/7, men det är bättre aktivitet här än i min julitråd så smög mig in. hoppas det va ok.

Nej men ta det inte så, klart alla får va med!

Roligare för dig då dim andra ligger lite före så du kan dra nytta av erfarenheterna ;)
  • Gulas

Jag har inte fått tillbaka mensen efter förlossningen. Min son är född i slutet av juni så han blir snart fem månader. Jag helammar och har inte känt av nån mens på g. Vi använder inga preventivmedel heller än. Så olika det kan vara!

• smalljey

Jag fick tillbaka mensen va 6 veckor efter fl, ammar inte alls. Så den är hyfsat regelbunden nu äntligen. Dock kör vi inga preventivmedel än då jag funderar starkt på nåt så drastiskt som en sterilisering. Vill absolut inte ha fler barn och jag vill inte hålla på att traggla med P-piller/hormoner resten av livet. Men vi får se. Just nu håller jag koll på vilka dagar jag är hyfsat safe i en app

Svar på tråden Junibebisar 2014