• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-12-15 16:33:49 följande:
    Vad gav du för något? Min blev jättehård av bara lite morot. Tydligen e det stoppande. Men tex potatis & palsternacka som vi kört nu några dagar funkar utmärkt.
    Han fick potatis/morot. Då kanske jag ska prova nåt annat, visste inte att det va stoppande faktiskt. Tack för infon!
  • nica

Hejsan

Vi tittar rundor efter en större bilbarnstol, nårs tips om en bra? Helst ska den vara lätt att ta från bil till bil då vi har två.

• Axo
    nica skrev 2014-12-15 20:27:04 följande:

Hejsan

Vi tittar rundor efter en större bilbarnstol, nårs tips om en bra? Helst ska den vara lätt att ta från bil till bil då vi har två.

Vi har två Brio-stolar som vi är jättenöjda med. De är väldigt smidiga att flytta och går att vända på när den tiden kommer. Våran 4 åring sitter fortfarande i dem så de är rymliga också!
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-12-15 09:51:34 följande:
    Jag har bytt ut första målet mot gröt. Han har fått gröt någon gång innan han ska sova också.

Men annan mat är jag lite försiktig med eftersom han blev så himla hård i magen av bara en tesked.
    Jag ger vanlig mat också i samband med lunch och middag men hon får det efter den vanliga flaskan med ersättning.

Såhär äter vi:

Frukost: ersättning

Mellanmål: en liten burk fruktpure

Lunch: ersättning 1/3 stor burk matpure

Mellanmål: frukt igen (oftast sover hon över detta målet)

Middag: ersättning och matpure igen

Kvällsmat: ersättning och gröt

Tycker hon äter mer ersättning efter att vi började med riktig mat också (?) bajsar gör hon morgon och kväll så magen är med i matchen också :)

Första tiden blev hon också lite hård i magen, hon älskade morot/potatis purén från HIPP. Så jag gav katrinplommon på fm och körde lite magmassage på kvällen i början och sen gav det sig efter hand :)

I morgon är det dags för 6-månaders kollen hos BVC :)
  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-12-15 20:55:51 följande:
    Jag ger vanlig mat också i samband med lunch och middag men hon får det efter den vanliga flaskan med ersättning.

Såhär äter vi:

Frukost: ersättning

Mellanmål: en liten burk fruktpure

Lunch: ersättning 1/3 stor burk matpure

Mellanmål: frukt igen (oftast sover hon över detta målet)

Middag: ersättning och matpure igen

Kvällsmat: ersättning och gröt

Tycker hon äter mer ersättning efter att vi började med riktig mat också (?) bajsar gör hon morgon och kväll så magen är med i matchen också :)

Första tiden blev hon också lite hård i magen, hon älskade morot/potatis purén från HIPP. Så jag gav katrinplommon på fm och körde lite magmassage på kvällen i början och sen gav det sig efter hand :)

I morgon är det dags för 6-månaders kollen hos BVC :)
    Vad för fruktpuréer ger du? Har du ökat det successivt?

Vi ska också på 6 månaders kollen imorgon :) Läkarundersökning till och med!
  • hurtänktedunu
    nica skrev 2014-12-15 20:27:04 följande:

Hejsan

Vet inte vilken som är lättast men vi kommer köpa en besafe izi
  • ellami

Vi har köpt britax maxway men använder babyskyddet än.

Vändbara stolar är inte lika bra som endast bakåtvända så satsa på en bra bakåtvänd som de får plats i några år :)

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-12-15 21:34:27 följande:

Vad för fruktpuréer ger du? Har du ökat det successivt?

Vi ska också på 6 månaders kollen imorgon :) Läkarundersökning till och med!

Vi ger mest päron/mango för det hjälper magen på traven. Har undvikit banan i möjligaste mån då det är stoppande men nu verkar ju magen vara med så tänkte prova igen. Försökte ge det successivt men hon blev så jäkla arg när hon bara fick lite så vi har nog gett ganska stora mängder från början :) Man får prova sig fram. Jag har väl mest tyckt att det varit viktigt att uppmuntra hennes intresse för mat, vill hon ha så ska hon få prova i alla fall :)
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-12-15 23:08:29 följande:
    Vi ger mest päron/mango för det hjälper magen på traven. Har undvikit banan i möjligaste mån då det är stoppande men nu verkar ju magen vara med så tänkte prova igen. Försökte ge det successivt men hon blev så jäkla arg när hon bara fick lite så vi har nog gett ganska stora mängder från början :) Man får prova sig fram. Jag har väl mest tyckt att det varit viktigt att uppmuntra hennes intresse för mat, vill hon ha så ska hon få prova i alla fall :)
    Omogen banan är stoppande men supermogen banan ska vara åt det andra hållet, lösande :p så testa en riktigt mogen banan så ska det inte vara nån fara ;)
  • soffipropp1987

Åh nu har jag lagt ut en av mina bästa vänner (hästen) till försäljning. Fick en klump i magen och hade svårt att somna igår kväll... Det är ett tufft beslut att ta!

Vi har även bokat tid till hunden för kastrering på torsdag. Har man inte så mycket att göra så får man skaffa sig saker att göra.

Svar på tråden Junibebisar 2014