• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Sessan4

Med första barnet ville man att allt skulle hända så fort!! Nu hoppas Jag att Lillebror inte har för bråttom! Man vet vad som väntar!! Puh!!

• Amalian83

Nica, jag tror du har rätt. Min tjej har det väldigt bra på rygg. Hon kan vända sig från rygg till mage, men bara över vänster axel. Höger är helt omöjligt. Hon sitter ostadigt men blir starkare och starkare. Däremot har hon varit väldigt pratig länge och nu har hon börjat testa ut konsonanter. Det är sååååå gulligt! B och d är det hon försöker mest med men hon har även fått till ett "ja" (utan att fatta alls vad det betyder så klart). Hon älskar böcker och sånger. Och den tredje tanden sprack fram idag. Det upptäckte jag därför att hon började gnissla med tänderna. Inget mysigt ljud men så himla kul ändå!

Så ja, jag tror jag har en lat liten pratkvarn och gör min del kan hon gärna vänta med att börja härja runt till dess hennes pappa ska vara hemma :)

• ellami

Det där med motoriskt vs tal stämde inte alls för min brorsdotter (kröp och gick tidigt och pratade meningar vid 1,5 år), men kan ligga något i det ändå såklart. En 10 månaders som försöker lära sig gå har nog fullt upp med det och hinner inte lägga stor fokus på att lära sig ord kanske :) men tror inte det betyder att de automatiskt lär sig prata mycket sent. Däremot har jag förstått att det kan finnas en koppling mellan läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) och barn som hoppar över krypstadiet. Det är viktigt att de går igenom alla utvecklingsfaser, men såklart gör det inget om det är vid 5 eller 9 mån :) tror det flnns nån babyreflex i ryggen som tränas bort när de kryper!

Jag övade en del med min lillkille men då var han redan väldigt rörlig (vände sig från mage till rygg och snurrade runt i cirklar för att komma åt leksaker) kunde bara inte ta sig fram. Mycket på golvet, korta stunder bara i ärmlös body på parkettgolvet och lockade med det roligaste han vet, min telefon haha. Ibland hjälpte jag till genom att hålla emot vid fötterna så han kunde skjuta ifrån. Men forcerade såklart inget, intresset fanns ju då han var så frustrerad över att inte kunna nå saken och ville så gärna. En gång vände jag mig om några sekunder och vips så hör jag att han drar min telefon fram o tillbaka över golvet! :D missade tyvärr alltså första gången han tog sig fram :P men sen dess har det varit fart i han. Nu övar vi på att krypa, han kan stå på alla fyra korta stunder men när han ska fram slänger han sig ner på magen och ålar istället haha. Jag tycker det är skönt att han kan ta sig fram för nu kan han leka på golvet långa stunder utan att börja gnälla i frustration :) men tips iallafall när ni ser att era barn vill ta sig fram men inte kan. Öva, låt de få bra fäste genom att inte ha massa kläder på, och locka med en iphone hahah. Kanske hjälper nån!

• LovaViola

Min bebis är född den 23 juni och hon har inga tänder, kan inte krypa, kan iofs vända sig från rygg till mage och liksom snurra runt när hon ligger i gymet.. Så olika det är! Hon sitter pyttekorta stunder själv.. Kan sitta i matstolen ett tag.. Men "inte mer" än så. Hon är väldigt babblig och studerande och extremt charmig :) roligt att det är så olika med alla, och konstigt vore det ju om det inte var så! Hon har tagit tillbaka en fantastisk gammal vana, att somna själv!! Så sjukt skönt! Jag och sambon bara gapade i helgen när hon somnade själv i soffan på morgonen. Tack lilla barn ;)

• ellami
    LovaViola skrev 2014-12-17 14:29:54 följande:

Min bebis är född den 23 juni och hon har inga tänder, kan inte krypa, kan iofs vända sig från rygg till mage och liksom snurra runt när hon ligger i gymet.. Så olika det är! Hon sitter pyttekorta stunder själv.. Kan sitta i matstolen ett tag.. Men "inte mer" än så. Hon är väldigt babblig och studerande och extremt charmig :) roligt att det är så olika med alla, och konstigt vore det ju om det inte var så! Hon har tagit tillbaka en fantastisk gammal vana, att somna själv!! Så sjukt skönt! Jag och sambon bara gapade i helgen när hon somnade själv i soffan på morgonen. Tack lilla barn ;)

Min är född 2 juni och inga tänder här heller haha. Har väntat på dem i 3 månader men han hinner väl bli året innan de kommer :P skönt med en som somnar själv! Lyx! Här kämpar vi för glatta livet när det är sovdags vilket det fortfarande är typ varannan timme. Har infört en egen nattningsmetod nu dock för att få ordning på det hela för min rygg orkar inte mer och han orkar förmodlign inte heller kaotiska kvällar då han inte kan komma till ro. Nu somnar han själv liggandes bredvid mig. Tar minst 1 timme än men så värt det och mysigt att ligga och koppla av istället för att skutta upp och ner med en gråtande 8,5 kilos bebis i famnen.
  • soffipropp1987

Idag gjorde vi Gekås, tyvärr rann tiden iväg så vi hann inte gå igenom allt. Kanske va tur för så hade nog blivit dubbelt så dyrt! Köpte bara några bodysar, pyjamasar, en snuttefilt, en resesäng och någon leksak. Har som tur är bara 30 min dit så vi kanske hinner en vända till innan jul :D

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-12-17 20:31:01 följande:

Idag gjorde vi Gekås, tyvärr rann tiden iväg så vi hann inte gå igenom allt. Kanske va tur för så hade nog blivit dubbelt så dyrt! Köpte bara några bodysar, pyjamasar, en snuttefilt, en resesäng och någon leksak. Har som tur är bara 30 min dit så vi kanske hinner en vända till innan jul :D

Herregud! Så nära hade jag aldrig kunnat bo! Hade blivit ruinerad på 0-tid ha ha ha :D
  • smalljey

Ja det är ju lite kul hur otroligt olika alla bebisar är önskar man kunnat lägga upp filmklipp här, filmade igår när lillsnorpan reser sig upp, galet!!

Men jag undrar över de här faserna...hon ska ha varit ur fasen nu i kanske en vecka, men hon har aldrig varit så svår att få att sova som nu. Hon kämpar för livet när man ska lägga henne, sparkar, gråter, gnäller och Hill absolut inte! Och så vaknar hon och stortjuter genom hela natten. Ska de inte bli lugna när de kommit ur faserna? Blah, så jäkla jobbigt! För nu kan man ju inte skylla på att det är nån fas som snart slutar...

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-12-17 22:07:19 följande:
    Herregud! Så nära hade jag aldrig kunnat bo! Hade blivit ruinerad på 0-tid ha ha ha :D
    Haha ändå är jag inte där mer än 2-3 gånger om året. Har man vägarna förbi kan man springa in om det är något absolut nödvändigt man behöver. Blir alltid besviken när man har betalat för det är inte så billigt som man har inbillat sig.

Sjukt bra att dom hade ett amningsrum med lugn och ro! Det va första gången jag va där med bebis. Kan tipsa också att veckan innan jul (nu) är det sjukt lite folk :D
  • hurtänktedunu
    LovaViola skrev 2014-12-17 14:29:54 följande:

bästa dagen att vara född på ju. ;)
    verkligen kul hur olika det är. Min vände sig från rygg till mage vid 3 månader och från mage till rygg vid 3,5 månader, satt med stöd gjorde hon vid 4 månader, 5 månader satt hon själv. (kan så klart tippa ibland)
    rulla flera meter och bli hittad under soffan eller tvbänken har hon kunnat sen 4,5 månader.

och nu runt 5,5 månader så drar hon sig fram med armarna och hon står även på alla fyra och juckar. det har hon dock gjort sen 4,5 månader.

Helt galet. jag önskar min kunde lugna ner sig lite.

Svar på tråden Junibebisar 2014