• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • soffipropp1987

Hur många gånger om dagen äter era bebisar? Hur många timmars mellanrum ungefär?

Läste idag att barn mellan 6 månader till 1 år bara behöver sova 2 ggr om dagen. Lilla L har tills idag sovit 3 ggr per dag. Han har svårt att somna på kvällen... Så hoppas detta ska hjälpa.

Ska försöka att börja med att amma en gång om dagen, bara till kvällsmålet.

• Axo
    soffipropp1987 skrev 2015-01-02 13:05:54 följande:

Hur många gånger om dagen äter era bebisar? Hur många timmars mellanrum ungefär?

Läste idag att barn mellan 6 månader till 1 år bara behöver sova 2 ggr om dagen. Lilla L har tills idag sovit 3 ggr per dag. Han har svårt att somna på kvällen... Så hoppas detta ska hjälpa.

Malte dricker en flaska runt 7-8 på morgonen, sen är det lunch runt 12, flaska vid 15-16 (när han vaknat från eftermiddags luren) och sen gröt runt 18 när vi äter kvällsmat. De senaste kvällarna har han totalvägrat att äta en gång till på kvällen, utan somnar utan flaskan numera.

Hör sovs det två gånger om dagen. Nu har han helt plötsligt börjat sova så länge på dagarna. Innan var det runt 1-1,5 timme, men nu är han uppe i minst 2 timmar/gång. Någon mer bebis som helst plötsligt börjat sova så mycket?
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2015-01-02 13:05:54 följande:

Alice äter 4 "huvudmål" och två mellanmål. Tänker byta ut lunchen till riktig mat så fort hon är frisk och tillbaka till sitt vanliga jag.

Angående sömnen så tror jag inte man kan säga att alla barn bara behöver sova 2 ggr/ dag. Alice sover 3-4 ggr/ dag, ibland till och med 5 men det beror helt på hur länge hon sover varje gång. Nu har hon precis somnat för 3e gången idag och förhoppningsvis så sover hon en timme i alla fall annars kommer hon att behöva sova en gång till innan natten. Jag vill dock gärna att hon börjar vara uppe längre stunder och sova färre gånger, just nu klarar hon max 2 timmar sen är hon helt slut och måste sova. Det kommer väl tänker jag.
  • Amalian83

Vi håller precis på att sätta nya rutiner varför jag har stenkoll numera. Vaknar 7.30, frukost i form av amning och gröt. Sova förmiddag 9.30-10.15. Lunch puré 11.00 och amning. Sova 12.30-14.00. Mellis fruktpure eller smoothie och amma 14.00. Sova eftermiddag 16.15-17.00. Kvällsmat gröt och amma 17.30. Kvällsamning runt 19tiden. Sova natt 19.30. Detta är ett schema som vi nu lär henne för att säkra att hon får 15h sömn i dygnet. Möjligen räcker 14,5h. Det märker vi i sådant fall och justerar eftermiddagsluren. Det är också den som försvinner först i takt med att hon blir äldre. Hon är nu 7 mån.

Hon sover hela natten tack vare dessa rutiner och det att vi har slutat plocka upp henne om natten. Vi hade ett par nätter där vi lugnade henne medan hon låg i sängen, så somnade hon om utan att behöva amma. Tidigare åt hon 2-4 ggr per natt.

Kan inte annat än rekommendera strikta rutiner på mat och sov samt massa massa lek på golvet under vaken tid för er som har barn som vaknar mycket om natten. Samt att lugna dem i sängen när de vaknar och har svårt att somna om/vill äta. OBS! Jag menar inte att ni ska låta bebisen ligga och skrika ensam i sängen, det tror jag inte är bra.

• Kela1981

Förresten på tal om att lugna på natten utan att ta upp; sambon monterade på vyssan lull tassar på A säng och dom är fantastiska! Innan var jag alltid tvungen att ta upp henne för att natta om även om hon inte åt på natten. Nu kan jag bara stoppa in nappen och vagga sängen lite. Yay!

• Asjak
    Kela1981 skrev 2015-01-02 17:03:06 följande:

Förresten på tal om att lugna på natten utan att ta upp; sambon monterade på vyssan lull tassar på A säng och dom är fantastiska! Innan var jag alltid tvungen att ta upp henne för att natta om även om hon inte åt på natten. Nu kan jag bara stoppa in nappen och vagga sängen lite. Yay!

Vi har oxå dom, helt underbara!

Ett tips till är att hellre ha lite stor blöja än en som sitter lagom, funkar iaf på min lilla då vi har femmor på henne nu
  • soffipropp1987

Tack alla för svar!

Idag har L sovit en gång vid kl 11 och en gång kl 15. Han har ätit frukost kl 8 två mål gröt 12 och 16 och ska ammas nu kl 20. Imorgon ska jag dock korrigera och ge honom gröt till frukost, puré målet efter det (amma också).

• smalljey

Vyssan lull var ett bra tips! Det ska vi nog testa. Sen fick jag ett tips av en vän idag som hört talas om kedjetäcken som kan hjälpa vid orolig sömn bland annat till barn och vuxna med ADHD-diagnos. Vår lilla tjej, som ni alla vet, sover ju som en kråka fortfarande. Det händer faktiskt ibland nuförtiden dock att hon sover 3 timmar i sträck. Det kanske händer max 1-2 gånger i veckan. Övriga nätter vrider och vänder hon sig, hon snurrar och snurrar och är allmänt orolig. Så jag googlade lite och hittade att man kan köpa täcken som väger en del just för att de ska känna sig trygga och omstoppade. Men de kostade från 4500:- :-O galet!! Men så hittade jag denna som man kan göra själv...måste fasiken testa!

afroditea.blogspot.se/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html

• Kela1981
    smalljey skrev 2015-01-03 00:31:19 följande:

Vyssan lull var ett bra tips! Det ska vi nog testa. Sen fick jag ett tips av en vän idag som hört talas om kedjetäcken som kan hjälpa vid orolig sömn bland annat till barn och vuxna med ADHD-diagnos. Vår lilla tjej, som ni alla vet, sover ju som en kråka fortfarande. Det händer faktiskt ibland nuförtiden dock att hon sover 3 timmar i sträck. Det kanske händer max 1-2 gånger i veckan. Övriga nätter vrider och vänder hon sig, hon snurrar och snurrar och är allmänt orolig. Så jag googlade lite och hittade att man kan köpa täcken som väger en del just för att de ska känna sig trygga och omstoppade. Men de kostade från 4500:- :-O galet!! Men så hittade jag denna som man kan göra själv...måste fasiken testa!

afroditea.blogspot.se/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html

4500 för ett täcke?!? Herregud! Hoppas du fixar att göra ett eget och att det hjälper, det är hög tid för er att få lite sammanhängande sömn :)
  • Asjak

Bvc sa att vi skulle andvända en lite större snuttefilt och lägga den intill henne, tig ca en vecka innan hon visste att snuttis va lika med sömn :)

Inatt har vi inte sovit mycket, vaknade av en jätte ledsen tjej med 40 graders feber, har gett henne suppar tre ggr nu och febrrn går ner bra med dom

Svar på tråden Junibebisar 2014