• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    Brumma skrev 2014-07-18 11:53:06 följande:
    Det är tyvärr så jag uppfattar dig. Och nej, jag började inte vara "otrevlig" förrän du började nedvärdera "Bettan" och vi som svarar i din tråd. Men det kanske bara är du som får kalla folk saker och sätta ord på hur du uppfattar folk? Ledsen, men det funkar inte så...

Du började nedvärdera andra människor - med start med barnens pappa och sambo, för att fortsätta med kvinnor som tar sitt ansvar och sedan med oss här i tråden - så hur tror DU att vi uppfattar resten av det du vill säga?

När du har en röd tråd av nedlåtande och otrevligheter bakom dig i dina inlägg?
    Då har du missförstått mig! I en stund av oeftertänksamhet och upprörd över vissa påhopp härinne råkade jag prata om "Bettan".Jag är också människa och har känslor) Hon var i tredje person och jag skrev inte att varken du eller någon annan var Bettan! Ni däremot skriver om hur oduglig jag är som person. Om du inte förstår att jag blir arg ledsen och försvarsinriktad då vet jag inte om jag kan förklara mer.
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:18:35 följande:

Är Brumma och Ess samma person?!

Jag lever i MIN verklighet. Bara för att den inte överensstämmer med många andras behöver det inte betyda att min verklighet inte finns. Jag förstår väl nu att många, kanske t om de flesta aldrig kommer leva det liv jag gjort, med den ekonomi och de pengar vi haft. Det förstår jag verkligen (att det kan vara svårt för dom att förstå mig). Hade min exman inte lurat mig, för det anser jag starkt han har gjort, så hade jag levt som vanligt och knappast skrivit här för att be om råd. Jag tror också min tråd kan väcka avundsjuka hos vissa människor. Att det sticker i ögonen för att jag haft ett gott liv, och vill fortsätta ha ett gott liv TROTS att jag skiljdes från min man. Vad gäller sänkt boende/levnadsstandard så kanske jag inte varit tillräckligt tydlig att barnens ( och även min) levnadsstandard är BETYDLIGT sämre än då vi levde i hop. De pengar extra jag skulle vilja ha räcker inte ens för att uppnå den standard vi hade förut på långa vägar. Kan glömma att resa. Men vardagen fungerar mer och vi får LIIITE bättre om han skjuter till en del. Du har säkert läst om min boendesituation och inte en enda levande trevlig själ på detta forum har ens kommit med förslag på hur jag tar mig ur den fällan?! Ingen verkar förstå att jag INTE HAR NÅNSTANS ATT FLYTTA. Och inga pengar kvar att köpa nåt nytt för. Och ingen bostadskö. Bra att säga ; du får klara dig själv, ditt ansvar! När jag de facto hamnar på gatan.
    Nej. Men vi är båda relativt insatta i lagen om underhållsskyldighet mot barn....

Ok. Du har inte stått i ngn bostadskö. Du vet inte om du kommer gå back med huset. Du har inte tagit tag i saker.

1. Ställ dig i bostadskö.

2. Få ditt hus värderat.

3. Sälj.

4. Får du ingen lägenhet där du vill - sök dig till mindre exklusiva områden.

5. Hittar du inget - låt barnen bo hos sin pappa så kan du söka ngt mindre boende.

6. I all fails - be soc om hjälp...
    jvs skrev 2014-07-18 11:55:46 följande:
    Mat, tak över huvudet, kläder på en normal nivå, vissa fritidsaktiviteter och nöjen. Det är ju du som vill att barnen ska ha mer så då borde det ligga på dig att ge dem mer. Om du vill köpa dyra kläder så skaffa billigare boende t ex. Om du vill ha dyr bostad så dra ner på dyra mobiler osv. Så här måste ju alla resonera kring sin ekonomi, förstår inte varför du skulle vara undantaget.
    Ok, och vad bedömer du att tre rum i en villa (eller lägenhet för den delen) ger mig för ökade utgifter för tre barn i månaden? Bara där stiger summorna i väg för mig ofantligt. Om jag behöver köpa en bostad alltså med tre mer rum för att mina barn ska få plats och ett eget rum. Hur mycket mer kostar det mig i månaden, och hur mycket av det ska jag/pappan/underhållet stå för?
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:26:49 följande:
    Varför inte båda?

Jag fick hus (med lån dock för det skulle vara bra skattemässigt sas det), min bil, husbohaget och lite småpengar ( i sammanhanget) Jag skulle säkert haft rätt till mer pengar ( hans bolag, arv osv) men jag lät det vara och fick en mindre summa pengar mot bolagen medan jag inte rörde arvet ( tokigt, jag vet nu i efterhand) då det skulle gå till mina barn den dag han går bort. Och, jag hör vad du (och andra) säger om att den moraliska skyldigheten att ta hand om varandra tydligen upphör vid en skilsmässa. Jag förstår att ni tycker det. Jag tycker FORTFARANDE att han har kvar den skyldigheten! Vad lagen än säger. Jag är uppfostrad och har traditionella värderingar.
    Jo. Att du har traditionella värderingar har vi förstått. Vad du inte verkar förstå är att det inte spelar ngn roll eftersom han inte är skyldig att försörja dig.

Självklart får du ta över lånen om du tar huset.
    Anonym (L) skrev 2014-07-18 11:57:20 följande:
    Fast din uppfattning är ungefär lika meningsfull för verkligheten som folk som avskyr att betala skatt och tycker staten stjäl från dem. Det spelar ingen roll om det är ens uppfattning, det går inte att få igenom ändå med de lagar vi har idag. Enda chansen är väl att engagera dig politiskt, kanske kan du få SD att engagera sig i frågan, de verkar ju lida svår brist på politiker man kan visa upp offentligt.
    ..och då är jag svaret på en politiker som tål att visas upp! tack för komplimangen!
    Brumma skrev 2014-07-18 11:57:44 följande:
    Det är bara du som får komma med påhopp? Plus att hon var faktiskt inte personlig mot dig. Att du tog det så får stå för dig...
    Så att jag är dum var inte personligt? Nu tror jag nog att ni får ta och ge er med detta....
  • jvs

Kanske skulle pappan vara mer villig att betala dyra jeans osv om han fick vv som han ville. Din egen situation skulle ju underlättas betydligt då som jag förstår det.

• Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:25:54 följande:
    Tycker du på allvar att en man som tjänar runt miljonen om året bara ska behöva betala dryga 3000 kr i månaden för SAMMANLAGT tre barn med stora behov?!!! Borde underhållsbidraget snarare inte vara inkomstrelaterat?  Varför ska JAG/BARNET behöva stämma fadern på mer pengar och riskera stå med rättegångskostnaderna själva Om vi förlorar? Varför läggs det på mig? Och barnen? Varför slipper fadern ut lätt som en skvätt om han inte vill göra rätt för sig...?
    Barnen kan stämma honom på standardtillägg. Det är inte helt ovanlig att en förälder som har mkt högre inkomst än den andre blur dömd till det. Det är till för att sätta "guldkant" på barnets tillvaro. Det är dock utformat så att de pengarna inte går till boendeföräldern utan man brukar göra så att den som tjänar mer betalar hobbys, kläder (där har du dina jeans) osv. Då är pengarna öronmärkta till barnen och ingen kan säga att du använder dem till ditt alltför dyra boende.
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:28:40 följande:
    Jag önskar det vore så lätt satfläsk. Läs igenom och se vad som hindrar mig. Har skrivit det flera gånger.
    Och vad gör du åt det? Förutom att hoppas din Ezman skall betala?
  • jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:04:48 följande:
    Ok, och vad bedömer du att tre rum i en villa (eller lägenhet för den delen) ger mig för ökade utgifter för tre barn i månaden? Bara där stiger summorna i väg för mig ofantligt. Om jag behöver köpa en bostad alltså med tre mer rum för att mina barn ska få plats och ett eget rum. Hur mycket mer kostar det mig i månaden, och hur mycket av det ska jag/pappan/underhållet stå för?
    Hur mycket MER han ska stå för? Ingenting det ska väl täckas av underhållet, du kan ju däremot ansöka om bostadsbidrag för en hyresrätt. Alltså nu börjar det verkligen låta som att du trodde att man har rätt till underhåll som fd. maka i Sverige. Din 18-åring måste ju få en knuff i baken för övrigt du ser ju själv att det inte funkar för dig att försörja ett barn som du inte får bidrag för.
Svar på tråden Dead beat daddy!!