• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:01:40 följande:

I min värld är man inte höginkomsttagare om pappan skjuter till 1700- 3300 per barn extra i månaden. För att jämföra så är det bara exempelvis vad ett av den stores jeans kostar. Fast pengarna vill jag ha för mina höga hus/mat/hem/barnkostnader. Inte ett par jeans. Jag börjar förstå att detta retar vissa av er. Fast ni får förstå att vi uppenbarligen kommer från skilda världar.

i min värld är det inte alls vanligt att man lägger så mycket pengar på ett par jeans, jodå det finns de son ligger på löner kring 6-siffriga belopp i månaden
  • sextiotalist

Ha, det kunde vara sambons ex som skrivit något liknande (men min sambo var inte höginkomsttagare). Men hon fock bakslag efter bakslag tills hon insåg att hon inte kunde utgå från vad hon ansåg.

När hon släppte sin kamp så fick hennes andra och betydligt trevligare sidor komma fram och är numera en kvinna som jag uppskattar och är en underbar mor till sina barn. Det tog några år innan hon släppte den omöjliga striden som tog energi från både henne och oss

Ess skrev 2014-07-18 10:32:32 följande:
    Nej vi är inte samma.

Välkommen till verkligheten. Du får ta det boende du kan få och sen jobba dig bort därifrån, vilket inte tar alltför lång tid eftersom du inte tjänar dåligt.

Hur löser du det om han tar barnen på heltid, och du får vh umgänge?

Innan du drar igång något nu, så sätt dig ner och tänk igenom vad hans motdrag blir och hur du ska bemöta det. Vad har du att förlora osv.
    Han kommer aldrig få barnen på heltid. Dom vill inte det för det första. Jag är ingen olämplig förälder heller dessutom så det finns ingen chans på världskartan att tingsrätten skulle utdöma något sådant.
    Tyvärr vet jag inte hur bostadsfrågan kan/kommer att lösa sig. Det är ett STORT bekymmer för mig där jag står ensam utan hjälp. Kan jag inte flytta, vet jag inte heller hur jag ska kunna sänka mina boendekostnader.
    dock är det klokt att sätta sig ner och tänka över hans eventuella motdrag osv innan jag går vidare.
  • Satfläsk
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:26:49 följande:
    Varför inte båda?

Jag fick hus (med lån dock för det skulle vara bra skattemässigt sas det), min bil, husbohaget och lite småpengar ( i sammanhanget) Jag skulle säkert haft rätt till mer pengar ( hans bolag, arv osv) men jag lät det vara och fick en mindre summa pengar mot bolagen medan jag inte rörde arvet ( tokigt, jag vet nu i efterhand) då det skulle gå till mina barn den dag han går bort. Och, jag hör vad du (och andra) säger om att den moraliska skyldigheten att ta hand om varandra tydligen upphör vid en skilsmässa. Jag förstår att ni tycker det. Jag tycker FORTFARANDE att han har kvar den skyldigheten! Vad lagen än säger. Jag är uppfostrad och har traditionella värderingar.
    Spelar ingen roll vad du tycker eller hur du är uppfostrad.

Vill ditt ex inte betala mer än underhåll för era barn, så behöver han inte. Han har inga som helst skyldigheter att försörja dig för att du vill leva flott.

Du får se till att flytta till ett billigare boende och på så sätt sänka dina utgifter.

Det är dags för dig att inse att du inte längre kan leva lika flott som förut.
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 10:36:03 följande:
    Vad vet du om oss andra??

Min situation är inte så olik din. Skulle tippa att den är snäppet "värre" än din. Du är inte unik och så speciell så att ingen kan förstå dig.
    jag vet väl lika mycket om andra som andra påstår sig veta om mig. Dvs inte så mycket. Blir man påhoppad av många "förståsigpåare" så är det inte konstigt man kanske går i försvar dock. Dock är det tror jag EN person som svarat i denna tråd tror jag som inte tyckt jag varit ************** ,ja allt negativt folk tyckt om min person. Tydligen är det JAG som är verklighetsfrämmande har det sagts mig. Men du får gärna dela med dig av din situation om du vill, och hur du ev löste det..
    jvs skrev 2014-07-18 10:38:30 följande:
    När du levde på din man hade du ett gott liv, sen ville du göra dig av med mannen men fortsätta leva på hans pengar. Nej det sticker nog inte i ögonen att du haft ett bra liv, du har ju inte bekostat det livet själv. Det är ingen rättighet att leva på ett visst sätt. Tyvärr borde du sett till att bygga upp din egen del av kakan (bättre inkomst, investeringar) innan du försökte dig på att leva lyxliv själv. Ställ dig i bostadskö idag!
    Ja det borde jag gjort! Dock inser jag i efterhand att min exman förde mig bakom ljuset ekonomiskt när vi gjorde upp skilsmässa, medan jag ( mitt dumma nöt) handlade som de vänner vi var och jag trodde vi alltid skulle vara. Ja, jag är bitter för jag trodde inte att han skulle lura och svika mig så efter alla våra fina år tillsammans. Jag underlättade och var omtänksam kring honom och hans situation. När han dessutom "stack" totalt även från barnen blev jag ännu mer ledsen och besviken. Den ekonomiska biten blev jag dock inte på det klara med förrän några år efter när jag själv hade funderingar på att sälja för att få en bättre ekonomi. Det var DÅ jag upptäckte vilken rävsax jag sitter i. Ja, jag står nu i bostadskö!! Men det tar VÄLDIGT lång tid att få någonting verkar det som tydligen. Under tiden vill jag att min exman hjälper oss. Han satte oss i denna situationen. Han är mycket kunnig om husaffärer och förstod nog redan under skilsmässoförhandlingarna vilken situation jag skulle hamna i tyvärr. Det gör ont.
    sextiotalist skrev 2014-07-18 10:43:29 följande:
    i min värld är det inte alls vanligt att man lägger så mycket pengar på ett par jeans, jodå det finns de son ligger på löner kring 6-siffriga belopp i månaden
    Vi lever uppenbarligen i olika världar. Eller har du inte barn i tonåren?
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:02:26 följande:
    Ja det borde jag gjort! Dock inser jag i efterhand att min exman förde mig bakom ljuset ekonomiskt när vi gjorde upp skilsmässa, medan jag ( mitt dumma nöt) handlade som de vänner vi var och jag trodde vi alltid skulle vara. Ja, jag är bitter för jag trodde inte att han skulle lura och svika mig så efter alla våra fina år tillsammans. Jag underlättade och var omtänksam kring honom och hans situation. När han dessutom "stack" totalt även från barnen blev jag ännu mer ledsen och besviken. Den ekonomiska biten blev jag dock inte på det klara med förrän några år efter när jag själv hade funderingar på att sälja för att få en bättre ekonomi. Det var DÅ jag upptäckte vilken rävsax jag sitter i. Ja, jag står nu i bostadskö!! Men det tar VÄLDIGT lång tid att få någonting verkar det som tydligen. Under tiden vill jag att min exman hjälper oss. Han satte oss i denna situationen. Han är mycket kunnig om husaffärer och förstod nog redan under skilsmässoförhandlingarna vilken situation jag skulle hamna i tyvärr. Det gör ont.
    Du är inte den enda som blivit blåst i en separation, en manlig kollega blev blåst två gånger i två separationer genom att inte se till att ha samboavtal t.ex (att han inte lärde sig efter första gången är en obesvarad fråga)
    Ja, du är arg och besviken, men du har, till skillnad från många andra, en möjlighet att göra en förändring.
    Att leta efter ett billigare boende är prio ett, att få barnen att inse att du inte har en oändlig plånbok, att se till att det vuxna barnet skaffar sig en inkomst och kan försörja sig själv är också viktigt.
    Du kan också se över om det finns en möjlighet att stämma på högre underhåll för de två yngre, men det inte säkert att det blir några större belopp.
    Sambons ex  tog till rejält och det blev halverat direkt i tingsrätten, för det finns regelverk kring detta också.

Hur gamla är barnen ?
  • jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:04:53 följande:
    Det är lite lustigt hur du försöker framställa det som att andra i tråden är avundsjuka för att de inte haft ditt flådiga liv samtidigt som du inte själv inser att DU inte har möjlighet att leva så, DIN MAN hade och han bor inte med dig längre så din 18-åring måste nog vänja sig vid betydligt billigare jeans. Eller skaffa ett jobb.
  • sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:04:53 följande:
    Jag har en 17-årig son, bor i ett höginkomstområde, jag tjänar så mycket att jag betalar statlig skatt, har en högskoleutbildning, i min vänkrets finns läkare, civilingenjörer, jurister och de som doktorerat, jag har vänner som är mångmiljonärer.
    Men likväl, något klädsnobberi har jag inte mött, tom min väninna, som är mångmiljonär, hennes 18-åriga dotter köper gärna jeans (de bor i Täby) på KappAhl och HM, vi pratade om just kläder och tonåringar i helgen, då hon syr mycket själv och även till sin dotter.
    Sedan hur imponerad hon var att hennes dotter var så duktig på att klara sina kläder och nu även en utlandsresa på studiebidraget och det hon tjänar extra, utan att mor och far behöver gå in och betala extra
Svar på tråden Dead beat daddy!!