• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
  • Anonym (har bara läst TS)

TS, upp tom 6 års ålder så räcker barnbidrag och underhåll till för barnens kostnader.

Jag vet att många anser annat, men enligt konsumentverket så är det så och vill man lägga mer utöver så är det något man själv väljer.

0-5 år: Man kan spara mellan 253-503 kr per månad
    6-9 år: BF får betala 607 kr per månad.
    Pojkar:
    10-13 år: BF betalar 907 kr per månad.
    Flickor:
    10-13 år: BF betalar 797 kr per månad.
    Pojkar:
    14-17 år: BF betalar 1377 kr per månad.
    Flickor:
    10-17 år: BF betalar 1137 kr per månad.

I ovanstående kostnader räknas det med kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring.

Barnens pappa behöver alltså inte betala ett dugg mer än minimiunderhåll om du inte stämmer honom för att få mer i underhåll.
    Vad hans inkomst är, är inte det mest relevanta, det är vad hans resp ditt överskott är per månad.

Sedan kan man givetvis önska att han vore mer engagerad. Om ni har varannan v så står var och en för det barnen kostar när de har dem, barnbidraget kan delas på om en av er vill det.
    Det man kan göra då är att söka underhåll vid växelvist boende hos FK.

Som vuxen får man ta ansvar för sina egna utgifter och rätta mun efter matsäck.

• sextiotalist
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:37:51 följande:

Som står i trådstarten har jag två mindre barn och en 18-åring med diagnos.

Det är svårt med den stora som har svårigheter dock. Jag jobbar heltid kämpar och har hand om allt med mina älskade barn. Jag försöker återhämta mig från en skilsmässa som tydligen blivit bitter samtidigt. När min stora börjar gråta och inte klarar av sina egna vardagsbestyr, och jag samtidigt skall pressa hen till att gå ut och skaffa jobb brister mitt hjärta en smula. Jag vill inte att mina barn ska behöva lida över skilsmässan ( som var mitt beslut) och jag kanske gärna därför överkompenserar med att de ska ha den standard/saker/kläder de haft för att de inte skall behöva berövas detta också. Hur mycket mer per barn tror du är rimligt man kan få per månad om fadern tjänar runt miljonen och endast betalar de dryga 3000 kr i månaden han gör för TRE barn? Vad kan man vinna på att dra det till tingsrätten? Kan man förlora med de förutsättningarna tror du?

barn i de yngstas ålder bryr sig inte om märkeskläder, den stora bör söka hjälp om svårigheterna är så stora, mitt tips är att du söker efter folkhögskolor som inriktar sig till ungdomar med problematik. De kan räknas som gymnasiestudier och då kommer både underhållet och studiebidrag tillbaks. Och troligen får pappan vara med och betala om det behövs.

Istället för att låta din bitterhet ta energi och överkompenserar dina barn med det du inte har råd med, så titta efter lösningar
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:09:28 följande:
    Så att jag är dum var inte personligt? Nu tror jag nog att ni får ta och ge er med detta.... smile1.gif
    Men hon skrev ju i tredje person - det skulle man ju inte ta åt sig av? Eller hur det nu var....
    Anonym (Malin) skrev 2014-07-18 12:00:19 följande:
    Täcker din hemförsäkring en rättslig tvist om underhållsbidrag? Det gjorde inte min så då fick jag statlig rättshjälp istället och då den beräknades på barnens inkomst så kostade det inte en enda krona att stämma sonens far på underhållsbidrag. Sonen beviljades 2.500 kr/månad av tingsrätten. Så kolla upp om du kan få statlig rättshjälp. Hade jag förlorat hade jag dock riskerat att få betala exets rättegångskostnader eftersom rättshjälpen bara täckte vårt barns advokatkostnader. Men med hjälp av advokaten så vann vi vilket hon inte kunde lova innan men vid beräkningen så såg advokaten att underhållet i vart fall borde vara högre än underhållsstödets summa så då vågade jag stämma exet. Advokaten försökte först få exet att betala frivilligt men han valde att ta strid i rättegång vilket blev en dyr historia för honom.
    Skrattande Tack snälla Malin! Ditt inlägg värmer!Hjärta
    Jag måste kolla upp det där med hemförsäkringen! Och nu har jag fått lite konkret på hur det funkar i verkligheten. Detta ska jag verkligen följa upp, tackar igen!! Glad
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:04:48 följande:
    Ok, och vad bedömer du att tre rum i en villa (eller lägenhet för den delen) ger mig för ökade utgifter för tre barn i månaden? Bara där stiger summorna i väg för mig ofantligt. Om jag behöver köpa en bostad alltså med tre mer rum för att mina barn ska få plats och ett eget rum. Hur mycket mer kostar det mig i månaden, och hur mycket av det ska jag/pappan/underhållet stå för?
    2 rum, han är inte underhållsskyldig för den vuxna.

Har 18 åringen gått ut gymnasiestudier eller liknande?
    Annars får du trycka in hen på en gymnasieutbildning, för då är pappa skyldig att betala underhåll antingen tills studierna är avslutade eller som längst till hen fyller 21 år.
    Satfläsk skrev 2014-07-18 12:00:22 följande:
    Fast det här handlar mer om dig än om barnen. Du tycker att du ska kunna leva som ni gjorde när ni var gifta och det funkar inte så. Jag har läst om dina problem att sälja huset osv osv men jag köper det inte.

Har du problem med ekonomin så är det upp till dig att lösa din situation, inte upp till ditt ex.

Sen kan jag hålla med om att det är snålt att betala minsta tänkbara när han tjänar så mkt. Vill du försöka ändra på det så får du ta upp det i tingsrätten men du kan inte, innan någon dom finns, tvinga honom att betala mer.

Läser även att han vill ha barnen halvtid. Då ska självklart barnbidragen delas upp och sen står man själv för större kostnader för barnen.
    Vad gör väl det om det handlar om mig. Likväl som BARNEN? Har jag ingen rätt att känna som jag gör menar du? Jag tycker det är djupt orättvist OM nu barnen kommer att bo halvtid, att han tjänar mer än dubbelt så mycket som jag och vi ska stå för lika mycket kostnader för barnen. ja kan ju tycka att den förälder som tjänar mer också ska/borde betala mer, ÄVEN efter skilsmässa. Och det tycker jag skulle gälla alla kvinnor. Ju mer jag funderar på det så framstår ju kvinnors situation efter skilsmässan (givetvis inte allas) som en riktig kvinnofälla, där männen slipper undan både ekonomiskt, känslomässigt och ansvarsmässigt. Tycker verkligen alla kvinnor om att ha det så?
    Brumma skrev 2014-07-18 12:02:46 följande:
    Nej. Men vi är båda relativt insatta i lagen om underhållsskyldighet mot barn....

Ok. Du har inte stått i ngn bostadskö. Du vet inte om du kommer gå back med huset. Du har inte tagit tag i saker.

1. Ställ dig i bostadskö.

2. Få ditt hus värderat.

3. Sälj.

4. Får du ingen lägenhet där du vill - sök dig till mindre exklusiva områden.

5. Hittar du inget - låt barnen bo hos sin pappa så kan du söka ngt mindre boende.

6. I all fails - be soc om hjälp...
    En konkret plan, tack!! Det är vad jag behöver.
    jvs skrev 2014-07-18 12:11:09 följande:

Kanske skulle pappan vara mer villig att betala dyra jeans osv om han fick vv som han ville. Din egen situation skulle ju underlättas betydligt då som jag förstår det.

Nja, jag sitter ju kvar i huset och försäkringar, kläder, mat etc. måste ju fortfarande betalas och jag tror att det kommer bli ännu tuffare för mig då. Då mister jag ju underhållsbidrag samt halva barnbidraget. Jag inser att jag måste ta itu med det praktiska och börja ringa runt och se om jag kan få tag på lägenheter på andra sätt än bostadskön jag står i. Jag måste värdera huset etc.
    Jag har mått dåligt och försökt ta hand om barnen efter skilsmässan och inte haft kraften och orken att riktigt ta tag i sådana frågor. Jag trodde och hoppades i min enfald att min exman skulle komma till insikt och någonstans börja värdera alla de år vi haft tillsammans och allt det jag gjort för honom/barnen, men det ser inte ut att hända tyvärr 
    Brumma skrev 2014-07-18 12:13:42 följande:
    Barnen kan stämma honom på standardtillägg. Det är inte helt ovanlig att en förälder som har mkt högre inkomst än den andre blur dömd till det. Det är till för att sätta "guldkant" på barnets tillvaro. Det är dock utformat så att de pengarna inte går till boendeföräldern utan man brukar göra så att den som tjänar mer betalar hobbys, kläder (där har du dina jeans) osv. Då är pengarna öronmärkta till barnen och ingen kan säga att du använder dem till ditt alltför dyra boende.
    Tack igen, bra information!!
  • jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:36:01 följande:
    Vad gör väl det om det handlar om mig. Likväl som BARNEN? Har jag ingen rätt att känna som jag gör menar du? Jag tycker det är djupt orättvist OM nu barnen kommer att bo halvtid, att han tjänar mer än dubbelt så mycket som jag och vi ska stå för lika mycket kostnader för barnen. ja kan ju tycka att den förälder som tjänar mer också ska/borde betala mer, ÄVEN efter skilsmässa. Och det tycker jag skulle gälla alla kvinnor. Ju mer jag funderar på det så framstår ju kvinnors situation efter skilsmässan (givetvis inte allas) som en riktig kvinnofälla, där männen slipper undan både ekonomiskt, känslomässigt och ansvarsmässigt. Tycker verkligen alla kvinnor om att ha det så?
    Det är väl snarare en fälla för den som satt i system att leva på den andres inkomst. Jag kan faktiskt inte förstå den inställningen. Om man utgår från att föräldrarna "bör" ha vv så blir det ju så att vardera förälder betalar för den standard som barnen har DÄR.
Svar på tråden Dead beat daddy!!