• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    sextiotalist skrev 2014-07-18 11:18:48 följande:
    Jag tycker också det är lite lustigt.
    Det är er uppfattning. Den stämmer inte med min dock.
    jvs skrev 2014-07-18 11:37:47 följande:
    Vad är det för stora behov du tänker på? Underhållet är ju avsett att täcka det viktigaste , inte jeans för 1700, jeez.
    Glöm jeansen. utgå från att jag köper jeans på ica Maxi. Är det rimligt att en människa som tjänar en miljon om året (minst) bara betalar dryga 3000 kr i underhåll per månad för tre barn? Tycker mig sett flera trådar på sistone där föräldrar säger att deras barn kostar många tusentals kronor i månaden och de räknar in allt från att de behöver större rum, försäkringar, läkarbesök, resor etc
    jvs skrev 2014-07-18 11:37:47 följande:
    Vad är det för stora behov du tänker på? Underhållet är ju avsett att täcka det viktigaste , inte jeans för 1700, jeez.
    Vad menar DU ingår i underhållet då?
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 09:48:43 följande:
    Du är verkligen bara otrevlig Brumma!! Om du nu verkligen vill "hjälpa" mig med dina förslag så ska du veta att när du beskriver din uppfattning om mig- och det är inte snällt!- då tar du udden av allt det andra du vill säga.
    Det är tyvärr så jag uppfattar dig. Och nej, jag började inte vara "otrevlig" förrän du började nedvärdera "Bettan" och vi som svarar i din tråd. Men det kanske bara är du som får kalla folk saker och sätta ord på hur du uppfattar folk? Ledsen, men det funkar inte så...

Du började nedvärdera andra människor - med start med barnens pappa och sambo, för att fortsätta med kvinnor som tar sitt ansvar och sedan med oss här i tråden - så hur tror DU att vi uppfattar resten av det du vill säga?

När du har en röd tråd av nedlåtande och otrevligheter bakom dig i dina inlägg?
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 09:56:32 följande:
    Tack för TREVLIGT svar! Jag förstår faktiskt vad folk säger till mig, och även du, att det är det enda pappan är ansvarig för. Enligt lag. Dock är jag ledsen och besviken ändå. Min situation är kort som så att jag bor i ett (av flera anledningar) svårsålt hus och jag är rädd att det jag skulle få ut i eventuell vinst inte existerar då skatter och lån är betalda. Eller att jag t o m går minus. Alltså har jag inga pengar att köpa BRF för. Dessvärre ställde jag mig inte i bostadskö förrän efter separationen ( Hur fasiken visste man för 5-10 år sen att man skulle skiljas?) vilket gör att jag ingenstans har att bo efter en eventuell bostadsförsäljning. Det gör att jag också MÅSTE bo kvar i huset, även om jag skulle kanske  nån gång vilja flytta. Min exman är affärsman och håller på med bland annat fastigheter, han borde förstått hur belägenheten skulle bli för mig, men han sade aldrig nåt till mig. Så klart. En av anledningarna också till min ledsenhet och ilska.
    HAN ville ta huset och DU vägrade. Hur är det hans ansvar att du fick vad du ville?
  • jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:49:08 följande:
    Vad menar DU ingår i underhållet då?
    Mat, tak över huvudet, kläder på en normal nivå, vissa fritidsaktiviteter och nöjen. Det är ju du som vill att barnen ska ha mer så då borde det ligga på dig att ge dem mer. Om du vill köpa dyra kläder så skaffa billigare boende t ex. Om du vill ha dyr bostad så dra ner på dyra mobiler osv. Så här måste ju alla resonera kring sin ekonomi, förstår inte varför du skulle vara undantaget.
  • Anonym (L)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:39:39 följande:
    Det är er uppfattning. Den stämmer inte med min dock.
    Fast din uppfattning är ungefär lika meningsfull för verkligheten som folk som avskyr att betala skatt och tycker staten stjäl från dem. Det spelar ingen roll om det är ens uppfattning, det går inte att få igenom ändå med de lagar vi har idag. Enda chansen är väl att engagera dig politiskt, kanske kan du få SD att engagera sig i frågan, de verkar ju lida svår brist på politiker man kan visa upp offentligt.
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:07:29 följande:
    Nu kallar du mig dum också! Nu var du DUM ess. Du behöver inte skriva mer i min tråd om du ska vara så otrevlig mot mig personligen!! Jag har inte gjort dig eller vissa andra här inne ett skvatt! Jag säger vad jag tycker. Gilla det eller inte. Och gillar du det inte stick från tråden i stället för att komma med dumma personliga påhopp mot mig!!
    Det är bara du som får komma med påhopp? Plus att hon var faktiskt inte personlig mot dig. Att du tog det så får stå för dig...
  • Anonym (Malin)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:25:54 följande:

Tycker du på allvar att en man som tjänar runt miljonen om året bara ska behöva betala dryga 3000 kr i månaden för SAMMANLAGT tre barn med stora behov?!!! Borde underhållsbidraget snarare inte vara inkomstrelaterat?  Varför ska JAG/BARNET behöva stämma fadern på mer pengar och riskera stå med rättegångskostnaderna själva Om vi förlorar? Varför läggs det på mig? Och barnen? Varför slipper fadern ut lätt som en skvätt om han inte vill göra rätt för sig...?

Täcker din hemförsäkring en rättslig tvist om underhållsbidrag? Det gjorde inte min så då fick jag statlig rättshjälp istället och då den beräknades på barnens inkomst så kostade det inte en enda krona att stämma sonens far på underhållsbidrag. Sonen beviljades 2.500 kr/månad av tingsrätten. Så kolla upp om du kan få statlig rättshjälp. Hade jag förlorat hade jag dock riskerat att få betala exets rättegångskostnader eftersom rättshjälpen bara täckte vårt barns advokatkostnader. Men med hjälp av advokaten så vann vi vilket hon inte kunde lova innan men vid beräkningen så såg advokaten att underhållet i vart fall borde vara högre än underhållsstödets summa så då vågade jag stämma exet. Advokaten försökte först få exet att betala frivilligt men han valde att ta strid i rättegång vilket blev en dyr historia för honom.
  • Satfläsk
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 11:25:54 följande:
    Tycker du på allvar att en man som tjänar runt miljonen om året bara ska behöva betala dryga 3000 kr i månaden för SAMMANLAGT tre barn med stora behov?!!! Borde underhållsbidraget snarare inte vara inkomstrelaterat?  Varför ska JAG/BARNET behöva stämma fadern på mer pengar och riskera stå med rättegångskostnaderna själva Om vi förlorar? Varför läggs det på mig? Och barnen? Varför slipper fadern ut lätt som en skvätt om han inte vill göra rätt för sig...?
    Fast det här handlar mer om dig än om barnen. Du tycker att du ska kunna leva som ni gjorde när ni var gifta och det funkar inte så. Jag har läst om dina problem att sälja huset osv osv men jag köper det inte.

Har du problem med ekonomin så är det upp till dig att lösa din situation, inte upp till ditt ex.

Sen kan jag hålla med om att det är snålt att betala minsta tänkbara när han tjänar så mkt. Vill du försöka ändra på det så får du ta upp det i tingsrätten men du kan inte, innan någon dom finns, tvinga honom att betala mer.

Läser även att han vill ha barnen halvtid. Då ska självklart barnbidragen delas upp och sen står man själv för större kostnader för barnen.
Svar på tråden Dead beat daddy!!