• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    Anonym (har bara läst TS) skrev 2014-07-18 12:16:28 följande:

TS, upp tom 6 års ålder så räcker barnbidrag och underhåll till för barnens kostnader.

Jag vet att många anser annat, men enligt konsumentverket så är det så och vill man lägga mer utöver så är det något man själv väljer.

0-5 år: Man kan spara mellan 253-503 kr per månad
    6-9 år: BF får betala 607 kr per månad.
    Pojkar:
    10-13 år: BF betalar 907 kr per månad.
    Flickor:
    10-13 år: BF betalar 797 kr per månad.
    Pojkar:
    14-17 år: BF betalar 1377 kr per månad.
    Flickor:
    10-17 år: BF betalar 1137 kr per månad.

I ovanstående kostnader räknas det med kostnader för kläder och skor, fritid och lek, personlig hygien inklusive tandvård samt barn- och ungdomsförsäkring.

Barnens pappa behöver alltså inte betala ett dugg mer än minimiunderhåll om du inte stämmer honom för att få mer i underhåll.
    Vad hans inkomst är, är inte det mest relevanta, det är vad hans resp ditt överskott är per månad.

Sedan kan man givetvis önska att han vore mer engagerad. Om ni har varannan v så står var och en för det barnen kostar när de har dem, barnbidraget kan delas på om en av er vill det.
    Det man kan göra då är att söka underhåll vid växelvist boende hos FK.

Som vuxen får man ta ansvar för sina egna utgifter och rätta mun efter matsäck.

Tack, bra info!!

• jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:40:59 följande:
    Nja, jag sitter ju kvar i huset och försäkringar, kläder, mat etc. måste ju fortfarande betalas och jag tror att det kommer bli ännu tuffare för mig då. Då mister jag ju underhållsbidrag samt halva barnbidraget. Jag inser att jag måste ta itu med det praktiska och börja ringa runt och se om jag kan få tag på lägenheter på andra sätt än bostadskön jag står i. Jag måste värdera huset etc.
    Jag har mått dåligt och försökt ta hand om barnen efter skilsmässan och inte haft kraften och orken att riktigt ta tag i sådana frågor. Jag trodde och hoppades i min enfald att min exman skulle komma till insikt och någonstans börja värdera alla de år vi haft tillsammans och allt det jag gjort för honom/barnen, men det ser inte ut att hända tyvärr 
    Du skulle ju bara betala hälften av barnens mat och han skulle bli tvungen att betala för kläder och annat oxå. Tycker du inte att det är rimligare att han betalar för dyra kläder om hans barn faktiskt bor där mer?
    Ess skrev 2014-07-18 12:33:01 följande:
    2 rum, han är inte underhållsskyldig för den vuxna.

Har 18 åringen gått ut gymnasiestudier eller liknande?
    Annars får du trycka in hen på en gymnasieutbildning, för då är pappa skyldig att betala underhåll antingen tills studierna är avslutade eller som längst till hen fyller 21 år.
    Ok 2 rum. hur mycket i månaden anser DU att boendeföräldern har rätt till för denna post enbart? 18-åringen har klarat av gymnasiet med viss hjälp han varit berättigad till. 18-åringen behöver stöd och uppmuntran som tydligen varken jag eller pappan orkar/kan ge just nu. Jag vill och försöker, gör så gott jag kan, men uppenbarligen räcker det inte ända fram. Pappan bryr sig inte. Om han inte får ha sina barn där boende halva tiden. Då kan han engagera sig under den tiden barnen bor där säger han. Trist. Barnen finns ju på heltid.
    jvs skrev 2014-07-18 12:44:26 följande:
    Det är väl snarare en fälla för den som satt i system att leva på den andres inkomst. Jag kan faktiskt inte förstå den inställningen. Om man utgår från att föräldrarna "bör" ha vv så blir det ju så att vardera förälder betalar för den standard som barnen har DÄR.
    Eh, jag bidrog med både pengar och massa annat som tyvärr inte kan omsättas i pengar medan vi levde i hop i många år. Jag har definitivt inte levt på någons annans inkomst ska du veta! Sen var vi dessutom gifta vilket innebär att dom flesta gifta par säkerligen delar livsnivå och levnadsstil. Jag underlättade för honom och tog hand om barnen så att han kunde dra in mer pengar till hushållet. Det var ett gemensamt SAMARBETE vi hade!!
    jvs skrev 2014-07-18 12:46:52 följande:
    Du skulle ju bara betala hälften av barnens mat och han skulle bli tvungen att betala för kläder och annat oxå. Tycker du inte att det är rimligare att han betalar för dyra kläder om hans barn faktiskt bor där mer?
    Jo det tycker jag. Men barnen behöver ju kläder även här hemma. Eller menar du att han ska betala kläder som dom tar hem till mig så jag inte behöver köpa så mycket? Eller nu var jag nog ironisk. Jag antar klädposten blir väldigt dyr i fortsättningen med. Dock sjunker matkontot.
  • jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:54:59 följande:
    Jo det tycker jag. Men barnen behöver ju kläder även här hemma. Eller menar du att han ska betala kläder som dom tar hem till mig så jag inte behöver köpa så mycket? Eller nu var jag nog ironisk. Jag antar klädposten blir väldigt dyr i fortsättningen med. Dock sjunker matkontot.
    Jag tänkte mest som så att om barnen propsar på att ha jeans för 1700 kronor kommer de vända sig till pappan för att få det.

Vad TRÖTT jag blir på vissa svar här. Dock tackar jag er få som tagit er tid och försökt ge praktiska exempel på hur jag ska gå vidare och vilken rätt jag har. Tråkigt att så många kände sig nödgade att försöka trycka ner mig och säga vilken dålig person jag är o s v. Ni kanske är mobbare ute i verkliga livet också? Jag tror jag fått på fötterna vad jag behöver för att gå vidare med min situation. SÅ tack igen om du gav mig konkreta råd som hjälper en ensam själ. Var du bara ute efter att trycka ner mig så lyckades du inget vidare tyvärr. Det säger mer om din själ än min. Med det sagt går jag vidare med mitt liv och har fått några praktiska verktyg att försöka manövrera mig med i tillvaron. Och jo förresten, döm inte ut människor utan att ha gått i deras skor ett par dar. Det finns så Mycket som INTE visats eller setts i dessa rader jag skrivit här. Försök vara förstående mot era medmänniskor i stället.

jvs skrev 2014-07-18 12:59:27 följande:
    Jag tänkte mest som så att om barnen propsar på att ha jeans för 1700 kronor kommer de vända sig till pappan för att få det.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 12:49:51 följande:
    Ok 2 rum. hur mycket i månaden anser DU att boendeföräldern har rätt till för denna post enbart? 18-åringen har klarat av gymnasiet med viss hjälp han varit berättigad till. 18-åringen behöver stöd och uppmuntran som tydligen varken jag eller pappan orkar/kan ge just nu. Jag vill och försöker, gör så gott jag kan, men uppenbarligen räcker det inte ända fram. Pappan bryr sig inte. Om han inte får ha sina barn där boende halva tiden. Då kan han engagera sig under den tiden barnen bor där säger han. Trist. Barnen finns ju på heltid.
    Det ska täckas av underhållet och det du själv också lägger till. Eftersom du tjänar bra, så får du räkna med att lägga till lika mycket.

Barnen finns på heltid, men föräldrarnas huvudansvar har delats upp till den tiden barnen bor hos varje. 
  • Anonym (har bara läst TS)

Ang bostad, bostaden ingår INTE i beräkningar för underhåll vad jag vet. Detta för att man kan få bostadsbidrag, även för ägda bostäder.

Svar på tråden Dead beat daddy!!