• Aqt

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • oOHalalOo
    realist14 skrev 2014-08-18 22:29:35 följande:
    Jag såg en video från england, muslimer som demonsterade- de var ganska så nedlåtande och föraktfulla mot den engelska kvinnans klädsel, en kvinna frågade dem och hon var normalt klädd,i klänning, och fick höra att hon såg slampig ut osv och den hon talade med undrade vem hon ville förföra med sin klädsel.......
    Är de extremer menar du?
    De beter sig i alla fall inte som en muslim, man som kvinna, uppmanas av Allah (swt) i Koranen att göra, där både, man som kvinna, ombes 'sänka blicken' - vilket innebär att inte värdera andra, inte stirra, inte tafsa, inte invitera osv andra. Sen vet jag inte om det finns de som uppfattar det i sig provocerande om andra struntar i dem, men hur som helst så är det så en god muslim ska uppföra sig.

    Är det ok som svar?
  • oOHalalOo
    Aqt skrev 2014-08-19 15:03:39 följande:
    Det är vansinnigt, men dokumentäten är väldigt snäll i public service anda. Inga kritiker frågas t.ex. Men tillräckligt informativ för att förstå att någonting har gått alldeles snett...!
    Det har gått till överdrift om man hänger gardiner för fönstren, men glöm inte att det inte är norm att alla tänker så. Att alltid ta fram det som är udda och framlägga det som norm är lika tokigt som att alltid dra fram Livets ord när man diskuterar Kristendom och framlägga det som norm. 

    Däremot så finns det speciella tider i flera simhallar som är endast för kvinnor som simmar och tränar. Precis som det finns andra grupper som har egna sim och träningstider, såsom barn som lär sig simma, äldregrupper osv. Jag vet själv att det även finns kvinnor som inte är muslimer som uppskattar att närvara vid dessa kvinnotider och tycker det är bra att man faktiskt kan välja. Valmöjligheten ökar helt enkelt intresset för att delta. Det är positivt enligt min uppfattning. 

    Så att något gått snett håller jag inte med om, jag tycker att man kan välja är bra och inte något dåligt. 
  • realist14
    oOHalalOo skrev 2014-08-20 21:09:45 följande:
    De beter sig i alla fall inte som en muslim, man som kvinna, uppmanas av Allah (swt) i Koranen att göra, där både, man som kvinna, ombes 'sänka blicken' - vilket innebär att inte värdera andra, inte stirra, inte tafsa, inte invitera osv andra. Sen vet jag inte om det finns de som uppfattar det i sig provocerande om andra struntar i dem, men hur som helst så är det så en god muslim ska uppföra sig.

    Är det ok som svar?
    Och du anser att många följer detta?
  • Anonym (gris-mullah)
    realist14 skrev 2014-08-21 14:47:41 följande:
    Och du anser att många följer detta?
    Jag tror inte muslimer är mer benägna att sänka blicken än andra bättre människor. Det låter som avlegad gammal muslimsk apologetik. Inget muhammad praktiserade och inte heller någon annan muslim heller för den delen. Hade dem gjort det så skulle dom inte ha klagat över vad dem "sett".
  • Anonym

    Du är rolig du.

    Du vet att man kan känna igen si anhörig på långa avstånd innan man sett ansitet, för just storleken på kroppen, bred eller smal i axlarna, sättet att gå , sättet man uppförsig, en människa har många kännetecken att visa vem amn är.jag skulle då känna igen mitt eget barn om han hade bytt klädder , frisyr färgat håret osv och jag ser inte ansiktet,

    men du kanske aldrig har reflelterat kring sådant , hur tror du blinda identifiersr sina anhöringa, genom dofter, och röster.


    Dao skrev 2014-08-18 10:56:53 följande:

    Jag vill dela med mig av den här tankeväckande tråden från ett annat religionsforum:

    Hur vet en muslimsk man vilken kvinna som är hans? (ang. kvinnor i burkor)

    1- I länder som Afghanistan exempelvis där kvinnorna i vissa delar av landet ser exakt likadana ut, blåa eller svarta burkor. Lär det ju finnas en förväxlingsrisk? Kanske vill mannens fru fly från honom på grund av hemskheter i hemmet. Då borde mannens fru kunna springa iväg när mannen minst anar det till en marknad eller, gudstjänst eller liknande, hur ska mannen då kunna hitta sin fru igen?

    awwproject.org/wp-content/upl...ith-burqas.jpg

    2- Är det vanligt att burkabärande kvinnor flyr sina män? Hur ska männen kunna hitta sina kvinnor igen? Tänk om mannen springer ifatt en burkabärare som han tror är sin fru och så visar det sig vara en transvestit iklädd burka. Det vore humor det.

    3- Dom har namnskyltar

    Enkelt. Frugan är den i andra änden av kopplet.

    4- Enligt sharialag måste muslimska kvinnor bära registreringsskyltar bak och fram. 

    5- Nej, jag vet inte. Kanske måste de i extrema kulturer där man måste bära heltäckande ha en manlig släkting i släptåg.

    6- Rolig fråga förresten, tyvärr blir det nog inte ett seriöst svar av någon kunnig.

    7- De gömmer en GPS i frugans mustasch.


  • oOHalalOo
    realist14 skrev 2014-08-21 14:47:41 följande:
    Och du anser att många följer detta?
    Jag vet naturligtvis inte hur många som följer detta. Vad jag säger däremot att om de är praktiserande muslimer som följer sin tro, så borde de definitivt inte göra så. För då struntar de ju i vad som är halal och vad som är haram. Så det är de som gör det som inte är tillåtet som ska stå till svars i så fall tycker nog jag, inte alla andra som gör som man ska.
  • realist14
    oOHalalOo skrev 2014-08-22 19:44:36 följande:
    Jag vet naturligtvis inte hur många som följer detta. Vad jag säger däremot att om de är praktiserande muslimer som följer sin tro, så borde de definitivt inte göra så. För då struntar de ju i vad som är halal och vad som är haram. Så det är de som gör det som inte är tillåtet som ska stå till svars i så fall tycker nog jag, inte alla andra som gör som man ska.
    Men hur ser det ut, bortom alla borde och vad som är tillåtet, hur agerar de flesta idag, dvs vilken bild får man.
  • oOHalalOo
    realist14 skrev 2014-08-23 09:51:18 följande:
    Men hur ser det ut, bortom alla borde och vad som är tillåtet, hur agerar de flesta idag, dvs vilken bild får man.
    Det beror ju på vad man väljer att fokusera på. Som exempelvis så stod det i Metro häromdagen att man känner till 60 svenska muslimer som anslutit sig till isis, att det finns en mörkertal men att det troligtvis rör sig om det dubbla. Så om man då funderar runt det, 120 svenska muslimer stödjer en terrororganisation och 350.000-400.000 gör det inte. Man borde då - rimligtvis, kunna säga ''hur agerar de flesta svenska  muslimer idag''? Jo de stödjer inte isis. Men icke, utan då talas de om de fåtal som gör det. Och det är den bilden som ständigt rullas på och det är den bild som människor matas med och även i viss mån hjärntvättas med. Alla andra muslimers agerande (dvs att inte stödja i det här fallet) - som då är enligt Islam, bortses från och struntas i.
  • Anonym
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 10:51:50 följande:
    Det beror ju på vad man väljer att fokusera på. Som exempelvis så stod det i Metro häromdagen att man känner till 60 svenska muslimer som anslutit sig till isis, att det finns en mörkertal men att det troligtvis rör sig om det dubbla. Så om man då funderar runt det, 120 svenska muslimer stödjer en terrororganisation och 350.000-400.000 gör det inte. Man borde då - rimligtvis, kunna säga ''hur agerar de flesta svenska  muslimer idag''? Jo de stödjer inte isis. Men icke, utan då talas de om de fåtal som gör det. Och det är den bilden som ständigt rullas på och det är den bild som människor matas med och även i viss mån hjärntvättas med. Alla andra muslimers agerande (dvs att inte stödja i det här fallet) - som då är enligt Islam, bortses från och struntas i.
    Nå, nu kan det ju vara en hel del som stödjer, utan att för den del själva vara aktiva.
    Där vet väl ingen hur stort antalet är.


  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-23 16:39:51 följande:
    Nå, nu kan det ju vara en hel del som stödjer, utan att för den del själva vara aktiva.
    Där vet väl ingen hur stort antalet är.
    Ja vill man tro det värsta så visst kan man tro det. Det behöver ju dock inte betyda att det är så.
    Annars kan man också använda sunt förnuft  och se sig omkring i samhället, på sin arbetsplats osv så kanske du kommer att upptäcka att de flesta muslimer är och tänker som du själv är och gör. Så enkelt kan det också vara.
Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.