• Aqt

    Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.

    Bor i Stockholm och irriterar mig på den utbredda religiösa fundamentalismen i form av kvinnoförnedrande klädsel för
    vuxna men ännu värre många barn och ungdomar som ses klädda i både Hijab och Jilbab. 0


    Det är inte alls bra för jämställdheten och som förebilder för våra unga.


    När min familj var på gröna lund för några dagar sedan var det flertal i personalen som hade Hijab och någon form av Jilbab såg det ut som samt väldigt många bland besökarna, varav en rullade ut en bönematta vid nyckelpigan och bad till högre makter. Det förvånade mig och det har jag aldrig sett förut offentligt och så öppet.
    Jag skrev ett e-mail till tivolit och frågade hur det ser på saken med personalen m.m och nedan är konversationen.
    Jag undrar hur ni tycker och om ni tror att tillåtande av denna klädsel på arbetsplatser och för barn och ungdomar är
    bra för samhället och allas lika värde o.s.v..?

     " Hej


     


    Vill tacka för ett trevligt besök hos er häromdagen.


    Min familj har som tradition att besöka er ett par gånger om året
    och vi alla särskilt barnen tycker det är som en högtidsstund!
    Trevliga åkattraktioner, mycket skratt, god mat och härlig atmosfär!


    Men jag har en fundering efter vårat besök.
    Min familj består delvis av utländsk härkomst och representerar


    en mångfald precis som samhället i övrigt.


    Något som slog mig när vi nu besökte Gröna Lund var att


    religiös neutralitet inte gällde för en del av er personal.


    När vi betalade i entrén mot Hasselbacken möttes vi av


    personal insvepta i svart Hijab och Jilbab.
    Delar av ansiktet syntes men det känns som att man blir
    avskärmad och det är en mur mellan och att det ska visas


    att just deras religion står över neutraliteten.


    I hela Sverige liksom i övriga världen, synnerhet i Stockholm ser man dagligen


    kvinnor och barn insvepta i olika former av kvinnoförtryckande klädsel.
    Vissa kanske väljer det själva och vissa känner pressen från den religiösa kulturen


    och tvingas till det.
    Men när mina barn ser unga människor som t.o.m på arbetsplatser där kunder


    bemöts bär kvinnoförtryckande klädsel så tycker jag att det känns konstigt


    och lite olustigt.


    Vilka signaler sänder det ut? Ska religiös klädsel stå över det sekulära
    offentliga rummet? Ska man uppmuntra religiöst förtryckande klädsel


    när man representerar ett företag av rädsla att bli kallad Islamofob


    eller intolerant? Vem är intolerant? Kanske är det de som tvingar omgivningen


    till att utstå kvinnoförtryckande klädsel?
    I min dotters skola är det förbjudet med huvudbonader för alla, förutom de som
    tror på någon form av högre gudsmakt och hänvisar till en religion.
    De har vunnit över likavärdesprincipen och religionsneutraliteten och just deras tro står


    över andra värden.


     


    Jag är nyfiken på hur ni resonerar och om ni tycker det är bra att några av era anställda


    bär religiösa kläder. Jag undrar också om andra av era anställda får välja kläder själva


     p.g.a personliga övertygelser?


    Vad ska jag svara mina barn när de undrar varför andra tjejer är insvepta i svarta lakan mitt i


    sommaren?


     


    Världen över kämpar många kvinnor mot det religiösa förtrycket att få leva utan religiöst


    klädtvång och även unga tjejer för att få vara som vanliga tjejer. Men naturligtvis att


    ha den privata tro man vill på det personliga planet.
    I vår kultur anser man inte som på många håll i bl.a Islamska kulturer att det är sexuell


    exploatering att visa axlar och hår. Och för mig som religiöst neutral är det faktiskt


    kränkande att mötas av uttryck för religiöst förtryck. Hör det hemma på en nöjespark?

    Att jag skriver det här är naturligtvis inte för att jag är emot religiös mångfald,


    det hoppas jag att ni förstår.


    Min sambo är troende och många av mina vänner företräder olika religioner.
    Det tycker jag är berikande. Men det skulle aldrig falla någon av dem in, även de
    som är muslimer, att deras tro ska stå över religiös neutralitet i det offentliga rummet, särsklit


    Inte på arbetet, då det  är åt det fundamentala hållet.


    Men tyvärr betyder religionsfriheten numer att kräva särbehandling p.g.a sin religiösa tro.


    Det som bör eftersträvas bör vara att istället behandlas lika oavsett livsåskådning.


     


    Det här sammanställer det på ett bra sätt tycker jag;


     


    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1944359-hijab-ar-en-del-av-det-patriarkala-fortrycket?m=print


     


     


    Men återigen tack för ett trevligt besök, förutom det jag skriver om i övrigt förstås!


     


     


    M.v.h"

    "


    Hej!




     


    Tack för ditt mail och dina synpunkter på den religiösa aspekten hos vår personal.




     


    Jag beklagar att du har upplevt att vi sätter någon religiös klädsel framför någon annan uppfattning i det sekulära rummet. Gröna Lund är som företag neutralt vad gäller religiösa och politiska aspekter. Däremot respekterar vi våra anställdas trosuppfattningar och har inga regler för vår personal att täcka håret om de utifrån sin trosuppfattning så önskar. Vår personal bär Gröna Lunds olika uniformer under arbetstid, något annat är inte tillåtet, men önskan att täcka håret kan vi som företag inte neka till. Att personalen däremot skulle vara insvepta i svarta lakan är enligt vår klädpolicy inte tillåtet och har heller inte vara aktuellt här på Gröna Lund.




     


    Det gläder mig att ert besök här på Gröna Lund i övrigt var trevligt och vi önskar er varmt välkomna tillbaka till oss i parken!




     


    Med vänliga hälsningar,


     


     

  • Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-08-23 17:00:17 följande:
    Ja vill man tro det värsta så visst kan man tro det. Det behöver ju dock inte betyda att det är så.
    Annars kan man också använda sunt förnuft  och se sig omkring i samhället, på sin arbetsplats osv så kanske du kommer att upptäcka att de flesta muslimer är och tänker som du själv är och gör. Så enkelt kan det också vara.
    OJ! Har lyckats trycka in 'anonym', det ska vara 'Halal'.
  • realist14
    Anonym skrev 2014-08-23 17:00:17 följande:
    Ja vill man tro det värsta så visst kan man tro det. Det behöver ju dock inte betyda att det är så.
    Annars kan man också använda sunt förnuft  och se sig omkring i samhället, på sin arbetsplats osv så kanske du kommer att upptäcka att de flesta muslimer är och tänker som du själv är och gör. Så enkelt kan det också vara.
    Det där tror jag inte någon håller med om, i synnerhet inte de själva,,,,haha...
    Kulturkrockar, är det ordet bekant? Varför påstår en del att vi är så liika plötsligt?

    sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige
    Begreppet kultur har olika betydelser. I en mer populär betydelse står kultur för synliga yttringar och handlingar, t ex musik, maträtter, klädsel och enkelt observerbara ageranden. I en samhällsvetenskaplig betydelse av kultur betonar man istället skillnader i värderingar, normer och institutioner

     
  • Rataxes
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 10:51:50 följande:
    Det beror ju på vad man väljer att fokusera på. Som exempelvis så stod det i Metro häromdagen att man känner till 60 svenska muslimer som anslutit sig till isis, att det finns en mörkertal men att det troligtvis rör sig om det dubbla. Så om man då funderar runt det, 120 svenska muslimer stödjer en terrororganisation och 350.000-400.000 gör det inte. Man borde då - rimligtvis, kunna säga ''hur agerar de flesta svenska  muslimer idag''? Jo de stödjer inte isis. Men icke, utan då talas de om de fåtal som gör det. Och det är den bilden som ständigt rullas på och det är den bild som människor matas med och även i viss mån hjärntvättas med. Alla andra muslimers agerande (dvs att inte stödja i det här fallet) - som då är enligt Islam, bortses från och struntas i.
    Till de 120 kan du lägga till ett antal personer som finansierar och stöttar var och en av dessa.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • oOHalalOo
    realist14 skrev 2014-08-23 17:15:09 följande:
    Det där tror jag inte någon håller med om, i synnerhet inte de själva,,,,haha...
    Kulturkrockar, är det ordet bekant? Varför påstår en del att vi är så liika plötsligt?

    sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige
    Begreppet kultur har olika betydelser. I en mer populär betydelse står kultur för synliga yttringar och handlingar, t ex musik, maträtter, klädsel och enkelt observerbara ageranden. I en samhällsvetenskaplig betydelse av kultur betonar man istället skillnader i värderingar, normer och institutioner

     
    Känner du verkligen inga muslimer? Det är  lite förvånande eftersom det finns barn som studerar, vuxna  som arbetar osv. Vi behöver inte tycka  om samma saker, klä oss på samma sätt, välja samma utbildningar osv, men de flesta av oss lever ändå i samhället på samma villkor som inkluderar rättigheter  och skyldigheter. Mer lika än så behöver vi inte vara tycker jag. Vi är väl inga sardiner heller?

    Ja så är det väl ungefär som wikipedia säger. Jag tycker det är positivt att det finns olika influenser i samhället eftersom jag tycker det berikar. Lika mycket som det berikar att ha både unga och äldre människor i samhället, det berikar också. Det vore tråkigt och enkelriktat annars.
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2014-08-23 17:25:14 följande:
    Till de 120 kan du lägga till ett antal personer som finansierar och stöttar var och en av dessa.
    Bevisa att det är så.
    Annars finns också alternativet att de inte är så många som en del vill få oss att tro.
  • Anonym
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 17:28:53 följande:
    Känner du verkligen inga muslimer? Det är  lite förvånande eftersom det finns barn som studerar, vuxna  som arbetar osv. Vi behöver inte tycka  om samma saker, klä oss på samma sätt, välja samma utbildningar osv, men de flesta av oss lever ändå i samhället på samma villkor som inkluderar rättigheter  och skyldigheter. Mer lika än så behöver vi inte vara tycker jag. Vi är väl inga sardiner heller?

    Ja så är det väl ungefär som wikipedia säger. Jag tycker det är positivt att det finns olika influenser i samhället eftersom jag tycker det berikar. Lika mycket som det berikar att ha både unga och äldre människor i samhället, det berikar också. Det vore tråkigt och enkelriktat annars.
    Nej det är sant, men olika är folk beroende på varifrån de kommer. Inget nytt med det, men vissa vill göra en sak av att påstå att vi inte är det ..plötsligt.
  • Rataxes
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 17:30:51 följande:
    Bevisa att det är så.
    Annars finns också alternativet att de inte är så många som en del vill få oss att tro.
    Nej, vi kan låtsas som att det inte är en enda "svensk" som åkt ner för att leka jihad med IS. Känns det bättre då?
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • oOHalalOo
    Rataxes skrev 2014-08-23 17:49:52 följande:
    Nej, vi kan låtsas som att det inte är en enda "svensk" som åkt ner för att leka jihad med IS. Känns det bättre då?
    Det får du låtsas själv i så fall. Jag skrev annars för min del från början vad en artikel i Metro framlagt, att 60 anses stödja och att det med inräknat mörkertal kan vara 120. Något annat har jag inte sagt.
  • Framtidsfunderare

    Intressant att följa de spår som börjar med burka mm. och slutar med IS.
    Vore roligt att få diskutera om våra religioners framtidsutsikter.
    Vad skall komma ut av den militanta religiositeten?
    Vilken eller vilka av våra religioner har ett utvecklingsbart budskap?
    Lider någon eller några av våra religioner av kraftiga begränsningar?

    Med tanke på IS verksamhet måste jag fråga om deras missnöje med andra religioner bottnar i en dröm om Islams (förlorade) storhetstid på 600 talet.

    Tanken slår mej att den som skulle vilja följa IS först kollar vad som för mej framstår som en förtryckt minoritets framkomligare väg.

    När det judiska folket företrädare drömde om en Messias som skulle lösa förtrycket från Romarna var också de förblindade.

    Men Kristendomen kom och Romarriket gick under.

    Likaså kom Gandi och Engelsmännen fick dra sig tillbaka.

    Med andra ord: våldsherravälden har svårt att bestå.

    En framkomlig väg ser för mej ut att vara våra invandrares förmåga att ta del av våra värderingar baserade på ickevåld och sprida dessa tillbaka till sitt hemland.
    Jag räds därför inte över burkor mm. Utveckling börjar med identitet. Låt muslimerna visa sin identitet. För mej framstår det inte som värre än tatueringar. Snarare tvärt om. Låt de muslimska kvinnorna känna samhörighet genom slöjan. Låt dem känna friheten också i de gemensamma badhusstunderna och tilltron till vår kultur. Förhoppningsvis kan det i längden leda till att de muslimska männen kan ge upp föråldrade tankegångar om dolda yttre attribut.

  • Anonym
    oOHalalOo skrev 2014-08-23 18:14:53 följande:
    Det får du låtsas själv i så fall. Jag skrev annars för min del från början vad en artikel i Metro framlagt, att 60 anses stödja och att det med inräknat mörkertal kan vara 120. Något annat har jag inte sagt.
    Jag förstår att det gör ont när kvinnoförnedringen inom islam blir övertydlig och att omfokuseringen känns angelägen men trådämnet handlar om kvinnoförnedrande klädsel och jag har en fråga om logik.

    I de flesta skolklasser är de förbjudet med keps. Bör det ändå vara tillåtet med slöja eller ska huvudbonadsrestriktionerna gälla även de vidskepliga?

    På allmän plats är ansiktsmaskering förbjuden. Bör det ändå vara tillåtet för de vidskepliga att bära ansiktstäckande slöja på allmän plats?
Svar på tråden Religiös fundamentalismen, kvinnoförnedrande klädsel.