• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Fr1da
    mandalii skrev 2015-01-28 14:31:26 följande:
    Hur vet man att bebisen fixerat sig? När jag var hos barnmorskan igår sa hon att han låg med huvudet nedåt, men har rör ju på sig som bara den. Så antar att han inte ligger så hela tiden.

Ja det var barnmorskan som kände och klämde och sa det. Som okunnig förstföderska litar jag bara på vad hon säger
  • BigMami

Min etta fixerade sig runt 28-29 så han var också tidig. Men inte föddes han tidigare för det Nu är det ju såklart olika för alla.

• Sommarsnö
    BigMami skrev 2015-01-28 15:58:49 följande:

Min etta fixerade sig runt 28-29 så han var också tidig. Men inte föddes han tidigare för det Nu är det ju såklart olika för alla.

Finns det något samband mellan tidig fixering och tidig födsel?
  • lais
    Sommarsnö skrev 2015-01-28 16:36:11 följande:

Finns det något samband mellan tidig fixering och tidig födsel?

Min son föddes två veckor innan bf. På kontrollen nån vecka innan låg han med huvudet nedåt men var inte fixerad. Olika som sagt!
  • mandalii
    lais skrev 2015-01-28 17:19:44 följande:

Min son föddes två veckor innan bf. På kontrollen nån vecka innan låg han med huvudet nedåt men var inte fixerad. Olika som sagt!

Som sagt hur vet man att bebisen är fixerad eller bara ligger med huvudet nedåt? Vad är skillnaden? Någon som vet?
  • BigMami
    mandalii skrev 2015-01-28 17:35:44 följande:

Som sagt hur vet man att bebisen är fixerad eller bara ligger med huvudet nedåt? Vad är skillnaden? Någon som vet?

Fixerad sitter den liksom "fast" i utgången.

Men på omföderskor är den oftast ruckbar/rörlig.

Det är barnmorskan som känner efter hur den ligger. Hon liksom klämmer utanpå magen och ser om huvudet går att rucka. Det är inget man behöver känna efter själv. Vissa bebisar vänder sig mycket senare också. Men är den inte vänd innan v.36 TROR jag så görs vändningsförsök. (Har dock aldrig gjort det själv)

Om den "bara" är vänd nedåt tror jag risken är större att den snurrar runt och så men som sagt det är ingen brådska än för dem att vända sig
  • Bell13

Har varit på infoträff på bb Sophia nu ikväll. Väldigt värdefullt speciellt för min sambo som inte har barn sedan tidigare.

Fick en bok att föda av Gudrun Abascal

Var har ni andra listat er?

• lais
    mandalii skrev 2015-01-28 17:35:44 följande:

Barnmorskan känner om huvudet är ruckbart eller fixerat. Man kan nog inte känna det själv, inte jag Iaf!
  • mandalii
    Bell13 skrev 2015-01-28 19:55:27 följande:

Har varit på infoträff på bb Sophia nu ikväll. Väldigt värdefullt speciellt för min sambo som inte har barn sedan tidigare.

Jag vägde mellan BB Sophia och BB Stockholm, men det fick bli BB Stockholm eftersom det känns tryggt att det ligger i anslutning till Danderyds Sjukhus. Som jag förstår finns ingen riktig "akut" vård hos BB Sophia om det skulle hända något oväntat? Eller har jag fel?

Bokade du träffen på egen hand? Och fick du gå runt inne i förlossningsrummet osv?
  • S1528
    Bell13 skrev 2015-01-28 19:55:27 följande:

Jag kommer att föda på spec-förlossningen på Östra i GBG (på grund av anledningar som jag skrivit om tidigare i tråden). Det kommer att finnas en garanterad plats där för mig när bebisen väl bestämmer sig för att komma, och det känns skönt att slippa risken att få ett "nej det är fullt här, ni får åka någon annanstans" som man läser att andra råkat ut för. Efter vad jag har hört är personalen iallafall jättebra där, så jag känner att jag nog är i trygga händer :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)