• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • LillaSandy

De begärde komplettering långt efter tidsramen på en vecka. Kanske för att det var jul o nyår? Fast de sa då jag ringde att det inte skulle ta mer än 30 dagar till beslut trots helgerna.

Besked om SGI fick jag hem i brevlådan och kunde även se på internet.

• Madelen b

Ja fick min graviditetspenning godkänd efter ca 30 dagar efter alla uppgifter var inlämnade! Sgi fick ja bekräftat på posten ca 1v efter ja skickat in dem!

• S1528
    Madelen b skrev 2015-01-31 11:00:32 följande:

Ja fick min graviditetspenning godkänd efter ca 30 dagar efter alla uppgifter var inlämnade! Sgi fick ja bekräftat på posten ca 1v efter ja skickat in dem!

Men vad konstigt! Varför får jag inget? Och det var likadant när jag skickade in moderskapsintyget, då fick jag inga papper på posten som man skulle heller!

Jag får nog ringa och höra mig för :/
  • LillaSandy

Jag har ringt o tjatat minst tio gånger vilket gjorde att de snabbade på ärendet. Det tog ju trots allt ca 6 veckor tills jag fick ett beslut. När jag ringde den 21 jan så sa de att eftersom jag ringt o efterfrågat beslut så är en handläggare skyldig att titta på mitt ärende inom två arbetsdagar. Men inget hände. Ringde igen i torsdags och då tyckte telefonisten att det inte alls var bra att de inte beslutat än. Så hon tog kontakt med en handläggare direkt medans jag väntade i luren och sa sedan att de nu skulle kolla på det inom två arbetsdagar, senast måndag. Men redan på torsdag kväll ringde handläggaren själv upp mig och sa att hon skulle kolla på ärendet redan igår, fredags, och försöka ta ett beslut. Igår kväll när jag ringde och kollade så fanns ett beslut att jag blev beviljad. Det snabbar på att ringa och tjata. 

• Anonym (Orolig)

Jag fick beviljad gravpenning 60 dagar innan bf. Hjälp mig med mina tankar. Är i v 29 nu och är beviljad från v 32. Kan alltså vara hemma i 8 veckor. 

-Funderar nu på om jag kan/vill jobba längre?
    Har ju förstått att det inte påverkar min SGI om jag är hemma nu. Att jag får mindre pengar om jag tar gravpenning än om jag jobbar spelar ingen roll då jag har god ekonomi. Pengarna spelar alltså ingen roll för dessa två månader. 
    -Har alltid haft lite svårt att vara hemma från jobbet om man är sjuk osv, "är jag verkligen nog sjuk", så brukar jag tänka. Även om man ex har 39 graders feber. 
    - Har haft besvär med sammandragningar i v 24 och blev inlagd en natt, efter det har jag inte känt nästan någonting. Mår jättebra=)
    - Ingen direkt foglossning, bara lite på kvällen efter en hel arbetsdag då jag tex ska ta mig upp från soffan osv. 
    - En sida av mig säger att jag borde jobba lite mer, att jag inte ska vara svag/vekling. Orden ekar i huvudet på mig "det är ingen sjukdom att vara gravid"
    -En annan sida säger att jag ska vara hemma, vila, tänka bara på mig själv och barnet. Jobba hinner jag. 
    - Tänker en del på vad andra ska tycka, kollegor osv, att man borde jobba längre. 
    - Kan tillägga att jag har ett fysiskt ansträngande jobb, men det går ändå ok att jobba även om det så klart är tyngre än då jag inte var gravid. Vissa moment är riktigt tunga, men jag biter ihop och gör det ändå och det går ganska bra. 

Hjälp mig att reda ut mina tankar =)

• Sommarsnö
    Anonym (Orolig) skrev 2015-01-31 12:06:06 följande:

Jag fick beviljad gravpenning 60 dagar innan bf. Hjälp mig med mina tankar. Är i v 29 nu och är beviljad från v 32. Kan alltså vara hemma i 8 veckor. 

Har ju förstått att det inte påverkar min SGI om jag är hemma nu. Att jag får mindre pengar om jag tar gravpenning än om jag jobbar spelar ingen roll då jag har god ekonomi. Pengarna spelar alltså ingen roll för dessa två månader. 
    -Har alltid haft lite svårt att vara hemma från jobbet om man är sjuk osv, "är jag verkligen nog sjuk", så brukar jag tänka. Även om man ex har 39 graders feber. 
    - Har haft besvär med sammandragningar i v 24 och blev inlagd en natt, efter det har jag inte känt nästan någonting. Mår jättebra=)
    - Ingen direkt foglossning, bara lite på kvällen efter en hel arbetsdag då jag tex ska ta mig upp från soffan osv. 
    - En sida av mig säger att jag borde jobba lite mer, att jag inte ska vara svag/vekling. Orden ekar i huvudet på mig "det är ingen sjukdom att vara gravid"
    -En annan sida säger att jag ska vara hemma, vila, tänka bara på mig själv och barnet. Jobba hinner jag. 
    - Tänker en del på vad andra ska tycka, kollegor osv, att man borde jobba längre. 
    - Kan tillägga att jag har ett fysiskt ansträngande jobb, men det går ändå ok att jobba även om det så klart är tyngre än då jag inte var gravid. Vissa moment är riktigt tunga, men jag biter ihop och gör det ändå och det går ganska bra. 

Tycker inte att du ska tänka på vad dina kollegor tycker. Den parametern kan du ta bort helt - du bestämmer över ditt liv, ingen annan. Känn innerst inne - vad vill du? Vill du vara hemma och ta det lugnt tycker jag att du ska unna dig det. Inte känna något dåligt samvete. Det är väl oss väl unt att få vara hemma och ta det lugnt lite innan stormen kommer med vaknätter och allt, inte sant? Jag har också tänkt praktiskt och pessimistiskt att OM något mot förmodan skulle hända vid förlossningen eller så så behöver man inte betala tillbaka dessa pengar som man fått innan dess. Det är således garanterade pengar i handen och det är alltid bra.
  • S1528

Nu har jag ju inte fått min GP beviljad, men jag har också haft funderingar som gått i samma banor..

Jag tänker som så att jag kommer att fortsätta gå till jobbet även efter att jag gjort "min sista dag" om jag känner att kroppen och orken räcker till. Än så länge har jag i princip inga krämpor alls även om jobbet i sig blir svårare och svårare att klara av. Det är många gånger jag biter ihop på en dag..

Jag förstår ditt huvudbry :/
  • Linc

Du låter som jag. Att vara duktig och göra allt man alltid gjort.. och göra lite till så inte någon tror att man är en gnällspik liksom. .. Jag tycker att du ska passa på att vara hemma, njuta av din graviditet, må bra, pyssla lite inför ankomsten, kanske kunna rå om bara dig själv för din skull.. sen kommer ju bebis och då önskar man att man laddat batterierna innan liksom haha, jobbet finns ju kvar som det låter och har du abstinens så kan du ju alltid hälsa på ditt jobb och visa upp magen innan knyttet tittat ut :) Lycka till och tänk på dig själv!! Inte "alla" andra! :) Kram
  • Madelen b
    S1528 skrev 2015-01-31 11:35:59 följande:
    Men vad konstigt! Varför får jag inget? Och det var likadant när jag skickade in moderskapsintyget, då fick jag inga papper på posten som man skulle heller!

Jag får nog ringa och höra mig för :/
    Kanske är det för att ja tedan är sjukskriven och har en handläggare?!?

Jag vet faktiskt inte, jag har aldrig behövt ringa in o tjatat iaf!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)