• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (ekonomtjejen)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:24:02 följande:

Ja jag undrar också helt seriöst hur du anser dig överkvalificerad för att arbeta i butik, restaurang, städ eller tex vården.

Jag hade faktiskt problem med att jag var överkvalificerad när jag sökte mindre krävande jobb innan jag blev färdig. Men sökte dock bara inom min egen bransch. Inte vill någon som vill ha en långvarig anställd ha någon som genast byter jobb när något bättre dyker upp. På ett kontorsjobb frågade dom i intervjun om jag kan binda mig till jobbet i 3 år. Jag svarade att sånt kan jag inte lova. Fick inte jobbet.
  • Anonym (yjuki)

Så alla som studerar på högskolan, långt mer avancerade och längre utbildningar än du, hur får de arbeten? På mitt jobb har vi en läkarstuderande som arbetar med interposten.

• Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-04 17:31:03 följande:
    Det finns företag som gillar överkvalificerade, speciellt studenter. De lär sig snabbt, accepterar att jobba på timmar, kan ta obekväma tider, kräver inte fast anställning, jobbar bra, behöver inte en massa styrning. Kolla runt lite, det finns fullt med studenter på olika okvalificerat jobb som McD, krog, lärarvikarie, vården, städ. Jag hade kursare, nästan färdiga civilingenjörer, som jobbade som väktare, vårdbiträde, kundtjänst, taxi, soldat, städ, servitör, bartender, nattportier. Studenter i samma situation som du, nästan klar med en kvalificerad utbildning men i behov av extrapengar.
    Ja absolut kan det vara så. Men eftersom att jag snart är klar, så fattar de väl att jag kommer att dra så fort jag får chansen. Hade varit en annan grej om jag hade 1-2 år kvar på utbildning, men nu är det några månader kvar på utbildningen.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (ekonomtjejen) skrev 2014-09-04 17:32:47 följande:
    Jag hade faktiskt problem med att jag var överkvalificerad när jag sökte mindre krävande jobb innan jag blev färdig. Men sökte dock bara inom min egen bransch. Inte vill någon som vill ha en långvarig anställd ha någon som genast byter jobb när något bättre dyker upp. På ett kontorsjobb frågade dom i intervjun om jag kan binda mig till jobbet i 3 år. Jag svarade att sånt kan jag inte lova. Fick inte jobbet.
    PRECIS detta jag menar, men det verkar vara svårt för vissa att förstå.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:37:19 följande:
    Ja absolut kan det vara så. Men eftersom att jag snart är klar, så fattar de väl att jag kommer att dra så fort jag får chansen. Hade varit en annan grej om jag hade 1-2 år kvar på utbildning, men nu är det några månader kvar på utbildningen.
    Men vad är det som säger att du kommer att få arbete direkt när du är klar?
  • Anonym (Mall)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:21:28 följande:

Ja ok att du jan anses för fin och gör höga pretentioner i personlighet men erfarenhets mässor är du inte överkvalificerad . Seriöst?!

• Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:33:49 följande:
    Så alla som studerar på högskolan, långt mer avancerade och längre utbildningar än du, hur får de arbeten? På mitt jobb har vi en läkarstuderande som arbetar med interposten.
    Suck igen. Jag har jobbat i butik under mina studier, sökte extrajobb samma år jag började studera. De frågade på intervjun hur länge jag tänkte stanna, ja min utbildning är ju 3 år så det blir iaf 3 år sa jag. Bra för de ville inte ha någon som bara stannar i några månader och sen drar vidare. Jag är klar till årsskiftet, det är om 4 månader.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:32:43 följande:
    Oj vad fel du har. Men det är ju bekvämt att ha något att skylla på.

Men toppen för dig att du har sån koll på arbetsmarknaden helt plötsligt.
    Märktes från början att du inte var ute efter tips. Du har slagit bort varenda tips eller råd du fått.

Men vet du vad? Det är din försörjning, så jag bryr mig inte. Hamnar du i sitsen att du måste söka försörjningsstöd så kommer du att få utföra sysslor du anser dig stå över.

Men alltså du har uppenbarligen problem med läsförståelsen. Du har kommit med mer anklagelser än tips. JAG anser mig inte stå över någonting, men FÖRETAG anser det. Nu har jag sagt det FLERA gånger.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:38:08 följande:
    PRECIS detta jag menar, men det verkar vara svårt för vissa att förstå.
    Men vi pratar ju om andra brancher...? Men du hävdar ju att du är överkvalificerad i alla brancher..?
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:40:03 följande:
    Suck igen. Jag har jobbat i butik under mina studier, sökte extrajobb samma år jag började studera. De frågade på intervjun hur länge jag tänkte stanna, ja min utbildning är ju 3 år så det blir iaf 3 år sa jag. Bra för de ville inte ha någon som bara stannar i några månader och sen drar vidare. Jag är klar till årsskiftet, det är om 4 månader.
    så vad en enda arbetsplats har sagt, det är det som gäller för dig??

Alla tusentals som arbetar på timmar då? Alla så har tillfälliga arbeten?
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!