• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:47:19 följande:
    Men vi pratar ju om andra brancher...? Men du hävdar ju att du är överkvalificerad i alla brancher..?
    Nu är det här ett icke-problem då jag även söker jobb i butik och på restaurang. Och återigen! JAG anser inte att jag är överkvalificierad, företagen anser det.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:41:43 följande:
    Men alltså du har uppenbarligen problem med läsförståelsen. Du har kommit med mer anklagelser än tips. JAG anser mig inte stå över någonting, men FÖRETAG anser det. Nu har jag sagt det FLERA gånger.
    Fast du skriver ju att  du har läst lääänge på högskolan för att slippa slava i butik..? Då anser man att man står över det..

Hur får alla studenter arbet om man inte kan få tillfälliga jobb och inte "enkla" jobb om man läst på högskolan?

om du inet ens nu kan få ekonomijobb för att de hellre tar en gymnasieekonom - hur ska du då få jobb sen?

Och fortfarande, varför inte bara fixa med intygen till csn så löser sig ju allt? Man får dessutom behålla en del från csn när man är sjukskriven
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:48:49 följande:
    så vad en enda arbetsplats har sagt, det är det som gäller för dig??

Alla tusentals som arbetar på timmar då? Alla så har tillfälliga arbeten?
    Nej det har jag inte sagt, jag har även hört det från flera företag. Alla som har tillfälliga arbeten har inte läst på högskola.

Jag svarar inte dig mer i den här tråden då du väljer att INTE förstå. Har fått de tips som jag velat ha och de har INTE kommit ifrån dig.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:50:35 följande:
    Nu är det här ett icke-problem då jag även söker jobb i butik och på restaurang. Och återigen! JAG anser inte att jag är överkvalificierad, företagen anser det.
    Så du är inte överkvalificerad att jobba i butik eller restaurang?
    Hur många arbetsgivare har sagt att de vill inte ha dig för att du har för hög utbildning?
    Hur många terminer är din utbildning på?
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:52:01 följande:
    Fast du skriver ju att  du har läst lääänge på högskolan för att slippa slava i butik..? Då anser man att man står över det..

Hur får alla studenter arbet om man inte kan få tillfälliga jobb och inte "enkla" jobb om man läst på högskolan?

om du inet ens nu kan få ekonomijobb för att de hellre tar en gymnasieekonom - hur ska du då få jobb sen?

Och fortfarande, varför inte bara fixa med intygen till csn så löser sig ju allt? Man får dessutom behålla en del från csn när man är sjukskriven
    Inte ekonomijobb, jobb som ekonomiassistent. Alltså du förvränger verkligen ALLT jag skriver. Har heller inte skrivit något om att "slava i butik". Det är DINA ord inte MINA
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:54:07 följande:
    Inte ekonomijobb, jobb som ekonomiassistent. Alltså du förvränger verkligen ALLT jag skriver. Har heller inte skrivit något om att "slava i butik". Det är DINA ord inte MINA
    Du har svårt för att svara på frågor va?
  • Anonym (Mall)
    Anonym (ekonomtjejen) skrev 2014-09-04 17:32:47 följande:

Jag hade faktiskt problem med att jag var överkvalificerad när jag sökte mindre krävande jobb innan jag blev färdig. Men sökte dock bara inom min egen bransch. Inte vill någon som vill ha en långvarig anställd ha någon som genast byter jobb när något bättre dyker upp. På ett kontorsjobb frågade dom i intervjun om jag kan binda mig till jobbet i 3 år. Jag svarade att sånt kan jag inte lova. Fick inte jobbet.

Du är för fin och höga pretentioner men yrkes kvalificerad är du inte .
  • Anonym (Mall)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:55:42 följande:

Du har svårt för att svara på frågor va?

Nej klart du kan anses vara gör fin och präktig kan man inte va inom de yrken .
  • Anonym (yjuki)

Det du inte förstår/vet om är att många många arbetsgivare vill ha tillfällig personal. På timmar tex. du kommer inte att få en tillsvidareanställning någonstanns, det handlar om extrajobb. Och du hade kunnat vara läkare om ett halvår men likväl fått de jobben, som tex i butik, restauranger osv.

Du kan inte räkna med att du kommer att få ett arbete direkt när du är klar, det kan ta år? Och därför måste du ha en plan så du kan försörja dig.

• Hannah76

TS, söker du arbeten inom det område du studerar?
    Finns det många?
    Har du kontaktat de företag som kan tänkas ha en plats för dig i sitt team?

Om du endast har ett par månader kvar så borde du kunna söka de arbeten som du läser till?
    Att få jobb kan ju ta flera månader upptill flera år, så börja i tid.

För mig låter det som om det är mycket rädsla som håller dig tillbaka. du måste öva på att söka arbeten, ringa, besöka och ta kontakt. Ju längre du förhalar det, dessto värre blir det.

Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!