Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:27:47 följande:
Jag har tom svårt att få jobb som ekonomiassisten, vet du varför? Jo därför att företag helst vill ha gymnasiekonomr till de tjänsterna, på samma sätt som att restauranger inte vill anställa någon med ekonomutbildning på högskola. Det är företagen som anser att JAG är överkvalificerad, alltså är det verkligen SÅ svårt att förstå?
Du fattar verkligen inte skillnaden mellan att vara överkvalificerad för ett jobb eller inte.
Som ekonomiassistent är du överkvalificerad och är alltså jobb du inte ska lägga tid på att söka. Dessutom är det jobb som man tillsätter efter en mer "urvald" rekrytering där gäller rätt person på rätt plats. Om jag ska ha en assistent till mig så vill jag dels veta att personen har den kompetens som behövs varken mer eller mindre, att vi fungerar bra ihop som personer och att personen tänker stanna ett tag på tjänsten.
Jag har varken tid eller lust att lära upp någon som sedan försvinner direkt och så får jag börja om från början
Sedan finns det massor av andra jobb som inte kräver samma arbetsplatsintroduktion och där man inte heller förväntar sig att personen ifråga kommer att vilja stanna kvar någon längre tid utan enbart arbetar för att få en viss försörjning.
Mitt första jobb som ekonom var ett vikariat på ett år. När det året tog slut så gick jag direkt på ett sommarvik på tre månader som blev 5 i slutändan. När det var slut så var jag arbetslös och tog ett städjobbb. Det var aldrig någon som ens frågade hur länge jag tänkte stanna men de var en man kort och då kunde ju jag lika gärna jobba där så länge jag kunde Nu tog det inte mer än 14 dagar innan jag fick nytt ekonomjobb men inte var det några sura miner när jag slutade, de hade fått hjälp i 14 dagar och jag hade sluppit gå utan något att göra