• Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

Snart tar jag examen och har redan börjat titta på lite jobb samt sökt något enstaka. MEN 99 % av alla jobb som söker personal kräver att man har tidigare erfarenhet på typ 3-5 år. Men hur ska jag kunna få erfarenhet om jag inte ens kan få något jobb?!

Sökte ett jobb som var på deltid, fanns inget krav på att man skulle ha arbetat som det tidigare och tänkte att jag skulle kombinera jobbet med mina studier för tillfället. Jag ringde jobbet för att säga att jag är mycket intresserad av tjänsten och undrade om det var många som hade sagt. Och det var ett 50-tal som hade sökt!! Helt sjukt ju, eftersom jag inte har en färdig utbildning eller erfarenhet så lär jag ju hamna längst ner i den högen.

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

• Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!
  • Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-02 18:26:27 följande:

Jag fattar inte, hur får man jobb som nyexad?!!?

Många går genom bemanning företag.
  • Anonym (yjuki)

Rätt intressant resa i denna tråd. Från att ts inte kan söka jobb som kräver kvalifikationer till att hon inte kan söka jobb för hon har för höga kvalifikationer.. Det ger uttrycker att vara "mellan jobb" en ny innebörd.

• Anonym
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:11:57 följande:
    Företag vill ofta inte anställa någon som är överkvalificerad, herregud alltså. Hade jag velat ha ett jobb i butik för resten av livet hade jag väl inte läst vidare på högskola. Jag SÖKER jobb i butik, man jag får INGET.

Men du verkar ju fatta trögt! Jag vet att du söker dessa jobb men så länge du inte är utbildad i servering eller på handels i någon form av management så ÄR DU INTE ÖVERKVALIFICERAD för dessa jobb. Du må snart ha en högskoleutbildning i ekonomi men det gör dig inte överkvalificerad i ett yrke som du saknar utbildning i!

Jag är lärare men det betyder inte att jag är överkvalificerad för att jobba som något annat! Det innebär bara att jag har en utbildning som lärare. Det innebär inte ens att jag är kvalificerad som lärare om jag inte ex sköter mitt jobb.

Om du ex är utbildad förskollärare så är du överkvalificerad att jobba som barnskötare. Då det är inom samma område.
    Om du utbildar dig till arkitekt så är du INTE överkvalificerad för att jobba som hantverkare på ett bygge då du inte har en utbildning i att bygga hus utan att rita dem.

Ju mer jag läser av vad du skriver så förstår jag mer och mer varför folk inte vill anställa dig. Du verkar oerhört trög och saknar ju verklighetsuppfattning.
     Med den inställningen du har så skulle jag aldrig vilja ha dig bland min personal.

• Anonym (Arbetsskygg)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 18:33:00 följande:

Rätt intressant resa i denna tråd. Från att ts inte kan söka jobb som kräver kvalifikationer till att hon inte kan söka jobb för hon har för höga kvalifikationer.. Det ger uttrycker att vara "mellan jobb" en ny innebörd.

Annars förklarar det för mig varför hon använder alias: "omöjligt". För att leva upp till det skall inget passa och man skall sätta käppar i hjulen på sig själv. Klockrent.
  • Anonym (omöjligt)
    Hannah76 skrev 2014-09-04 18:06:05 följande:
    TS, söker du arbeten inom det område du studerar?
    Finns det många?
    Har du kontaktat de företag som kan tänkas ha en plats för dig i sitt team?

Om du endast har ett par månader kvar så borde du kunna söka de arbeten som du läser till?
    Att få jobb kan ju ta flera månader upptill flera år, så börja i tid.

För mig låter det som om det är mycket rädsla som håller dig tillbaka. du måste öva på att söka arbeten, ringa, besöka och ta kontakt. Ju längre du förhalar det, dessto värre blir det.
    Ja jag söker både jobb inom det område jag studerar samt andra jobb. Det finns en hel del, men 99 % av de som söker personal vill ha någon med tidigare erfarenhet. Ja jag tycker det är superläskigt att ta kontakt med företag, så har inte kontaktat något företag alls förutom skickat mail med CV och persinligt brev till de företag som söker personal. Tack för ett moget svar =)
  • Kjell2

Kolla runt lite bland dina kursare och se vad de har för extrajobb. Fråga om det ok om du skulle kunna kontakta arbetsgivaren och höra dig för om timmar. Fråga också om kurserna kanske kunde rekommendera dig. Prata med dina lärare om de har tips.

Gå runt lite till restauranger, pubar, caféer och kolla om de behöver extrapersonal.

Samma sak med detaljhandeln. Lyft fram att du har kassavana.

Du kommer få massor med nej men med lite tur och envishet kanske du bli erbjuden några timmar någonstan. Gör sen ett bra jobb och var tydlig med att du vill ha mera.

• Anonym (ekonom)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:27:47 följande:
    Jag har tom svårt att få jobb som ekonomiassisten, vet du varför? Jo därför att företag helst vill ha gymnasiekonomr till de tjänsterna, på samma sätt som att restauranger inte vill anställa någon med ekonomutbildning på högskola. Det är företagen som anser att JAG är överkvalificerad, alltså är det verkligen SÅ svårt att förstå?
    Du fattar verkligen inte skillnaden mellan att vara överkvalificerad för ett jobb eller inte.

Som ekonomiassistent är du överkvalificerad och är alltså jobb du inte ska lägga tid på att söka. Dessutom är det jobb som man tillsätter efter en mer "urvald" rekrytering där gäller rätt person på rätt plats. Om jag ska ha en assistent till mig så vill jag dels veta att personen har den kompetens som behövs varken mer eller mindre, att vi fungerar bra ihop som personer och att personen tänker stanna ett tag på tjänsten. 
    Jag har varken tid eller lust att lära upp någon som sedan försvinner direkt och så får jag börja om från början 

Sedan finns det massor av andra jobb som inte kräver samma arbetsplatsintroduktion och där man inte heller förväntar sig att personen ifråga kommer att vilja stanna kvar någon längre tid utan enbart arbetar för att få en viss försörjning.

Mitt första jobb som ekonom var ett vikariat på ett år. När det året tog slut så gick jag direkt på ett sommarvik på tre månader som blev 5 i slutändan. När det var slut så var jag arbetslös och tog ett städjobbb. Det var aldrig någon som ens frågade hur länge jag tänkte stanna men de var en man kort och då kunde ju jag lika gärna jobba där så länge jag kunde Nu tog det inte mer än 14 dagar innan jag fick nytt ekonomjobb men inte var det några sura miner när jag slutade, de hade fått hjälp i 14 dagar och jag hade sluppit gå utan något att göra
  • Anonym (Mall)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-04 17:52:17 följande:

Nej det har jag inte sagt, jag har även hört det från flera företag. Alla som har tillfälliga arbeten har inte läst på högskola.

Jag svarar inte dig mer i den här tråden då du väljer att INTE förstå. Har fått de tips som jag velat ha och de har INTE kommit ifrån dig.

Du får nog komma ner på jorden bara för du har högskola betyder det inte att du kommer få jobbet inom det större chans absolut men ingen garanti .
  • Anonym (Arbetsskygg)

Det är ingen garanti att få ett flashigare jobb för att man gått på högskola. Tvärtom, jag har jobbat med massvis av högutbildade som inte får jobb i sitt område. Dessa befinner sig på fabriker och dylikt.

• Anonym (Ny info?)
    Anonym skrev 2014-09-04 18:54:04 följande:

Men du verkar ju fatta trögt! Jag vet att du söker dessa jobb men så länge du inte är utbildad i servering eller på handels i någon form av management så ÄR DU INTE ÖVERKVALIFICERAD för dessa jobb. Du må snart ha en högskoleutbildning i ekonomi men det gör dig inte överkvalificerad i ett yrke som du saknar utbildning i!

Jag är lärare men det betyder inte att jag är överkvalificerad för att jobba som något annat! Det innebär bara att jag har en utbildning som lärare. Det innebär inte ens att jag är kvalificerad som lärare om jag inte ex sköter mitt jobb.

Om du ex är utbildad förskollärare så är du överkvalificerad att jobba som barnskötare. Då det är inom samma område.
    Om du utbildar dig till arkitekt så är du INTE överkvalificerad för att jobba som hantverkare på ett bygge då du inte har en utbildning i att bygga hus utan att rita dem.

Ju mer jag läser av vad du skriver så förstår jag mer och mer varför folk inte vill anställa dig. Du verkar oerhört trög och saknar ju verklighetsuppfattning.
     Med den inställningen du har så skulle jag aldrig vilja ha dig bland min personal.

Får lite ont i magen av hur du uttrycker i ditt inlägg med tanke på att du är lärare (och medmänniska).
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!