• någonisverige

överdriver jag efter otrohet?

Vet inte om det är fel på mig? Överdriver jag, har jag för stort ego eller e jag onormal som efter 4 månader fortfarande inte kan släppa in honom helt o inte kan komma över hans affär?

Han har visat stor ånger, ber om förlåtelse ofta, säger att han älskar mig mer än livet så gott som dagligen o att han inte vet varför han gjorde det. Men jag har så svårt att sluta grubbla, svårt att komma över det och sveket känns inte mindre.

De hade ingen sex men han trodde att han var kär i henne, ömma kärleksfulla sms om längtan o framtid, några diskreta kyssar, köpte smycke till henne, hon var här hemma på en fest när inte jag var hemma och åt maten jag ha de lagat, satt i mitt kök, i min soffa, hon har åkt i min bil o lunchat med min man. Han ville inte bli "taggad" på fb o gillade inget jag satte upp under den tiden. Men allt hon skrev gillade han o alla hennes foto också. Var var jag då? Hans stora kärlek som han inte kan leva utan? Dessa tankar blir inte mindre, de bara snurrar o snurrar i mitt huvud o jag vet inte hur jag ska komma över det, hur jag ska sluta tänka bakåt o istället framåt med allt han säger o gör nu. Blir galen snart!! Hjälp snälla om ni har tips o råd. E jag en dramatjej?

Vi har ju 20 tillsammans o hela vårt liv har vi byggt upp tillsammans. Älskar jag honom på riktigt om jag inte kan ta till mig allt han säger nu? Han har gjort allt jag bett om- familjerådgivning, bytt jobb osv.

• Svar på tråden överdriver jag efter otrohet?
  • Anonym
    Tecum skrev 2014-09-05 19:10:09 följande:
    Men eftersom du drar upp detta när du har dåliga dar så påminns han om sitt misstag, och då han upplever att allt är sagt och gjort som kan göras i ämnet vet han inte vad han ska göra mer.

Alltså, jag förstår att du mår dåligt, det är inte det. Och du behöver inte tycka synd om honom eller ta på dig hans skuldkänslor. Men jag förstår fortfarande inte vad du vill att han ska göra? Han har ju sagt att han älskar dig, vill ha dig och fortsätta relationen. Hur många gånger måste han upprepa det? Du kanske har behov av att höra det gång på gång, vilket är förståeligt som situationen är, men han kanske inte är den som vill upprepa sig eller är ordens man? Ni får försöka hitta något slags jämviktsläge där.

När du mår dåligt, har du provat att dra till med någon annan orsak och isf, reagerar han annorlunda och mer tröstande då?

är du mår dåligt, prova åtminstone ibland att prata med en väninna istället. Jag inbillar mig att det hjälper er bägge. 
    Men när allt är sagt måste den bedragne klara av att TRO på det också. Det är helt enkelt han som får bita i det sura äpplet och upprepa gång på gång. Om ogillar att upprepa sig - synd för honom då! En väninna kan inte ge förtroende mellan två makar.
  • Tecum
    Anonym skrev 2014-09-06 13:16:32 följande:
    Men när allt är sagt måste den bedragne klara av att TRO på det också. Det är helt enkelt han som får bita i det sura äpplet och upprepa gång på gång. Om ogillar att upprepa sig - synd för honom då! En väninna kan inte ge förtroende mellan två makar.
    Men ökar trovärdigheten av ständiga upprepningar? Det är ju bara ord som till slut riskerar blir mekaniska. Bättre att i handling visa kärlek, vad man menar och vem man vill satsa på. Sedan är det upp till den bedragne att bedöma och besluta om även denne vill satsa. It takes two to tango...
  • Phalaenopsis

Orkar man inte ens upprepa det några gånger tvivlar jag högeligen på att det kommer att dyka upp några handlingar.

• Tecum
    Phalaenopsis skrev 2014-09-06 22:06:46 följande:

Orkar man inte ens upprepa det några gånger tvivlar jag högeligen på att det kommer att dyka upp några handlingar.

Tja, enligt TS har det gått 4 månader och de har knappt talat om något annat. Så nog har det upprepats. Samtidigt har han på olika sätt visat att han älskar henne och vill fortsätta äktenskapet. TS säger "han har gjort allt jag bett om", det kallar iaf jag handlingar...

Men okej, kvinnor och män är olika och om du och andra säger så är det väl upprepningar som gäller...
  • Phalaenopsis

Har hon behov av att älta så får han väl älta. Har hon behov av något annat är det väl det han får göra. Så enkelt är det.

"Handlingar" skulle väl vara att inte vara otrogen igen. Oavsett om han inte har varit otrogen de senaste månaderna kan han ju vara det när som helst igen. Det är det som är det svåra med tillit. Det är ganska svårt att visa att man aldrig skulle komma på tanken att göra något man redan har gjort.

• Tecum

Men bara för att någon inte varit otrogen kan du ju inte garantera att vederbörande aldrig kommer att vara otrogen? Det är väl snarare så att den som varit otrogen och råkat illa ut aktar sig mer än den som aldrig varit det?

Har du samma människosyn för övrigt, en gång tjuv alltid tjuv, en gång mobbare alltid mobbare?

I TS` fall, ligger allt ansvar på mannen att få relationen bra igen eller har TS något ansvar? 

• Phalaenopsis

Någon som en gång kunnat tänka sig att utföra en handling har mycket större risk/chans att göra det igen. Även de som blivit "brända" (dvs påkomna) är det ofta igen när omständigheterna är de rätta.

De flesta av oss litar på att om vi går över till grannen på en kopp te som kommer hen inte att råna oss. Har grannen redan rånat oss lär vi inte vara så sugna på att gå över på en kopp te framledes. Nu är det upp till grannen att försöka få oss trygga med att vi inte ska bli rånade nästa gång också. Tillit tar en livstid att bygga upp och en sekund att förstöra - som de flesta bedragna vet.

Det enda ansvar TS egentligen har är att ärligt vilja bygga ett helt nytt förhållande tillsammans med sin gamla man. Hon har inget att bevisa i detta problem.
    Om det verkligen inte fungerar ens efter en längre tid har hon möjligen ett ansvar att avsluta förhållandet så att de inte bara går och gnager på varandra år efter år.

• Fool
    Tecum skrev 2014-09-06 22:18:25 följande:
    Tja, enligt TS har det gått 4 månader och de har knappt talat om något annat. Så nog har det upprepats. Samtidigt har han på olika sätt visat att han älskar henne och vill fortsätta äktenskapet. TS säger "han har gjort allt jag bett om", det kallar iaf jag handlingar...

Men okej, kvinnor och män är olika och om du och andra säger så är det väl upprepningar som gäller...
    Problemet ligger nog i just "gjort allt jag BETT om" , om din granne rånar dig (som Phalaenopsis så väl beskriver i sitt exempel) så ska du lixom inte behöva knalla över till grannen och BE vederbörande bevisa för dig att han / hon går att lita på , det borde komma från honom / henne själv om han/hon öht är intresserad av att fortsätta umgås med dig.

Om du kör över någon med bilen så ska inte personen behöva kräla fram till dig med brutna ben medans du sitter lugnt i förarsätet och BE dig hjälpa honom / henne , det borde komma från dig själv , iaf om du sen vill påstå att du bryr dig om personen.

Det är just det som är det svåra med förtroende det är skitlätt att rasera men tar evigheter att bygga upp igen och det är extremt viktigt att man verkligen visar good will , att man själv VILL göra allt för att gottgöra den drabbade och inte något man man gör bara för att den andre ber om det. Varenda gest och detalj räknas.

Och det är väl där TS man brister anser jag , å sena sidan SÄGER han att han älskar henne och ångrar sig så , men VISAR raka motsatsen när han istället gör sig själv till offer så fort det blir för jobbigt. Inte undra på att TS blir förvirrad och osäker , han skickar ut dubbla budskap.
  • någonisverige
    Tecum skrev 2014-09-06 22:18:25 följande:

Det är inte så att vi knappt talat om något annat. Tvärt om men det kommer dagar, kanske varannan vecka då två tre dagar blir väldigt jobbiga. Det jag hade önskat då är att han fortsätter vara kärleksfull o förstående. Det är dessa dagar jag känner att jag är jobbig o tjatig. O så mår vi sämre tills jag lägger ner det.
  • någonisverige
    Anonym skrev 2014-09-06 13:16:32 följande:

Jag tror inte heller en väninna kan förstå riktigt. Alla som känner oss hade aldrig kunnat föreställa sig att varken han eller jag skulle kunna hamna i denna sitiatiomen. Sedan så har jag ingen att prata fet med. Ingen vet. En av mina nära vänner vet bara halva sanningen. Jag har inte kunnat tala det med någon. Vill inte...
Svar på tråden överdriver jag efter otrohet?