• någonisverige

överdriver jag efter otrohet?

Vet inte om det är fel på mig? Överdriver jag, har jag för stort ego eller e jag onormal som efter 4 månader fortfarande inte kan släppa in honom helt o inte kan komma över hans affär?

Han har visat stor ånger, ber om förlåtelse ofta, säger att han älskar mig mer än livet så gott som dagligen o att han inte vet varför han gjorde det. Men jag har så svårt att sluta grubbla, svårt att komma över det och sveket känns inte mindre.

De hade ingen sex men han trodde att han var kär i henne, ömma kärleksfulla sms om längtan o framtid, några diskreta kyssar, köpte smycke till henne, hon var här hemma på en fest när inte jag var hemma och åt maten jag ha de lagat, satt i mitt kök, i min soffa, hon har åkt i min bil o lunchat med min man. Han ville inte bli "taggad" på fb o gillade inget jag satte upp under den tiden. Men allt hon skrev gillade han o alla hennes foto också. Var var jag då? Hans stora kärlek som han inte kan leva utan? Dessa tankar blir inte mindre, de bara snurrar o snurrar i mitt huvud o jag vet inte hur jag ska komma över det, hur jag ska sluta tänka bakåt o istället framåt med allt han säger o gör nu. Blir galen snart!! Hjälp snälla om ni har tips o råd. E jag en dramatjej?

Vi har ju 20 tillsammans o hela vårt liv har vi byggt upp tillsammans. Älskar jag honom på riktigt om jag inte kan ta till mig allt han säger nu? Han har gjort allt jag bett om- familjerådgivning, bytt jobb osv.

• Svar på tråden överdriver jag efter otrohet?
  • MxMeNow
    Anonym (Mäh) skrev 2014-09-04 20:54:44 följande:

Nu får du väl ge dig. Hör du inte själv hur det låter? Menar du att hela ansvaret för relationen nu vilar på ts? Den otrogna (jodå) sambon har liksom monopol på att må dåligt? Ts har skyldighet att minska hans skam och skuld men inga rättigheter att uttrycka sin egen smärta, ilska och besvikelse?

Det är helt befängt. Sambon får nu uppleva konsekvenser av sina tidigare val. Ts upplever också konsekvenser av sambons tidigare val.

Men sambon ska slippa plågan att se och höra vad han ställt till med? För att han bett om ursäkt?

Ts kanske inte orkar fortsätta med sambon, så kan det alltid bli. Men hon försöker, och i

detta ingår ältande.

Sambon kanske inte orkar fortsätta påminnas om sin skuld, men vill han försöka ingår att bemöta sin kvinnas helt normala ältande.

Vad är det du inte fattar?

Hur var det inlägget svaret på fråga?
  • MxMeNow

Nu får du väl ge dig. Hör du inte själv hur det låter? Menar du att hela ansvaret för relationen nu vilar på ts? Den otrogna (jodå) sambon har liksom monopol på att må dåligt? Ts har skyldighet att minska hans skam och skuld men inga rättigheter att uttrycka sin egen smärta, ilska och besvikelse?

Det är helt befängt. Sambon får nu uppleva konsekvenser av sina tidigare val. Ts upplever också konsekvenser av sambons tidigare val.

Men sambon ska slippa plågan att se och höra vad han ställt till med? För att han bett om ursäkt?

Ts kanske inte orkar fortsätta med sambon, så kan det alltid bli. Men hon försöker, och i

detta ingår ältande.

Sambon kanske inte orkar fortsätta påminnas om sin skuld, men vill han försöka ingår att bemöta sin kvinnas helt normala ältande.

Vad är det du inte fattar?

• Anonym (Nja)

Tycker kanske inte att du överdriver, för det är såklart ett stort svek från hans sida. Jag personligen skulle haft lättare att förlåta sex än den typ av uppvaktning han har ägnat sig åt.

Dock, om du har en ärlig ambition att ni ska kunna fortsätta leva ihop så måste du sluta älta, sluta anklaga honom, sluta kräva bekräftelse. Hur svårt det än är, måste du hitta ett sätt att acceptera vad som hänt, inse ända in i märgen att det var ett misstag, att han ångrar sig och komma till insikt om att han inte kan hållas till svars för sitt misstag resten av livet. Det blir inget bra förhållande av det.

Litet filmklyschig variant av det drabbade ju Miranda i den första sex and the city-filmen, och där skulle de väl efter terapi, ältande o.s.v. Mötas mitt på Brooklyn bridge en viss tid, ifall de båda ville fortsätta ihop. Men då skulle de släppa det som varit. Litet så är det nog det måste vara.

Kan du inte släppa taget, utan fortsätter kräva hans ånger och ursäkter titt som tätt, om du drar upp detta till hans nackdel i diskussioner ni har o.s.v. Då är ert förhållande rätt dödsdömt. Enda sättet för er att kunna fortsätta som ett par, är om du klarar att förlåta honom och släppa det!

• Anonym (Suck)
    Anonym (Nja) skrev 2014-09-04 21:00:34 följande:

Tycker kanske inte att du överdriver, för det är såklart ett stort svek från hans sida. Jag personligen skulle haft lättare att förlåta sex än den typ av uppvaktning han har ägnat sig åt.

Dock, om du har en ärlig ambition att ni ska kunna fortsätta leva ihop så måste du sluta älta, sluta anklaga honom, sluta kräva bekräftelse. Hur svårt det än är, måste du hitta ett sätt att acceptera vad som hänt, inse ända in i märgen att det var ett misstag, att han ångrar sig och komma till insikt om att han inte kan hållas till svars för sitt misstag resten av livet. Det blir inget bra förhållande av det.

Litet filmklyschig variant av det drabbade ju Miranda i den första sex and the city-filmen, och där skulle de väl efter terapi, ältande o.s.v. Mötas mitt på Brooklyn bridge en viss tid, ifall de båda ville fortsätta ihop. Men då skulle de släppa det som varit. Litet så är det nog det måste vara.

Kan du inte släppa taget, utan fortsätter kräva hans ånger och ursäkter titt som tätt, om du drar upp detta till hans nackdel i diskussioner ni har o.s.v. Då är ert förhållande rätt dödsdömt. Enda sättet för er att kunna fortsätta som ett par, är om du klarar att förlåta honom och släppa det!

Men det måste faktiskt få ta tid. Man släpper och förlåter näran är redo för det.

Om den otrogne sambon inte klarar det så är det så.
  • Anonym (Mäh)
    MxMeNow skrev 2014-09-04 20:59:39 följande:
    Vilken/vilka fråga/frågor pratar du om? Dina egna?

I så fall: ja, även ältandet erbjuder en möjlighet till större närhet, om bägge är öppna för det.

Barnen påverkas självklart av krisen, men det är bägge föräldrarnas ansvar. Inte den ena som ska lägga locket på - det gagnat varken barnen eller någon annan.
  • Phalaenopsis

detta ingår ältande.

Sambon kanske inte orkar fortsätta påminnas om sin skuld, men vill han försöka ingår att bemöta sin kvinnas helt normala ältande
    Om han verkligen ångrar sig så får han helt enkelt lov att både hantera sin egen ångest och ta på sig skulden så fort hon behöver älta. I bästa fall är ältandet klart 1-2 år senare, och då är äkta närhet möjlig igen.
  • Anonym (kort)

Nejmen snälla TS! 4 månader är jättekort i detta sammanhang. Ett sånt svek av den man trodde att man kunde lita på mest av allt tar lång tid och mycket jobb från båda sidor att komma över.

Man kan förlåta men det tar lite tid att få till det i praktiken. Samt känna efter om det går.

Jag tror aldrig att det slutar göra ont att tänka på. Det du kommer märka är att du med tiden (och då menar jag betydligt mer än 4 mån) har behov av att tänka på det mer och mer sällan.

Lycka till med läkandet!

• någonisverige
    MxMeNow skrev 2014-09-04 20:34:39 följande:

Kommer ni närmare varandra av ältandet och att ni båda mår skit? Du tror inte barnen mår dåligt av beteendet också? Vad vinner ni på det ni håller på med nu?

Jag blir inte ledsen o "ältar" för att vinna något på det. Jag bara känner så ibland o då vill jag att han ska lyssna o ge mig tröst o hopp om oss.

Sen måste jag säga att ordet älta låter jobbigt och negativt som att man säger samma saker om och om igen utan att det ska leda någonvart. Jag tycker mer det är att grubbla och bearbeta.

Jag får så dåligt samvete av att grubbla på skiten men jag kan inte låta bli. Det var det som var min fråga från början om jag är onormal som efter 4 månader fortfarande inte kan släppa sveket.

Ang. Barnen är det faktiskt synd om dem när dessa dagarna kommet men samtidigt försöker vi göra så mycket normala saker som möjligt för att de ska må bra.
  • Med Lem

En rimlig förväntan om att faktiskt nöja sig och kunna gå vidare tillsammans igen är ca ett år.

Att sluta grubbla kan ändå ta decennier, man kan med terapi lära sig att inte låta grubblet störa vardagen, men grubblet fortsätter länge för en del.

Försök styra grubblet lite, kanske fokusera på sånt som ändå är bra ihop med honom, och vad du kan göra själv för att de bra bitarna ska bli fler och bättre. Naturligtvis utan att ge dig in i att acceptera skuld för egen del, mer om du kan föreslå förändringar eller saker att göra ihop.

Fungerar sexlivet bra?

• Lönnsirap

Som jag tänker är det alltid liksom ett sorgeår i samband med förlust.

Lite som en kris (se Cullberg, kris och utveckling för den som vill )

1 Chocken: varar från ett par sekunder till en vecka
    2 Reaktionen: 4-6 veckor - ½år

Dessa delar är liksom den akuta krisen, då traumat är aktuellt. Personen har  mycket känslor och är fokuserad på varför?, att förtränga, tänker mycket, kan ha ångest, vara ilsk, projesera (lägga egna känslor på nån annan), m.m.

3 Bearbetningen, brukar dyka upp efter runt ett halvår efter krisen. Ofta blandat med reaktionsfasen. Då kommer känslan och tankarna ikapp. Tankarna är inte lika kaotiska och personen bearbetar det inträffade på nått sätt. Kanske genom att skriva, prata, städa osv.

4 Nyorienteringen Till slut har vi lagt krisen bakom oss. Vi ser framåt och har inte samma behov av att bearbeta just den situationen. Fortfarande präglas vi förstås av det vi lärt oss genom krisen, men vi går vidare. De flesta dar tänker vi begränsat eller inte alls på det som hänt.

Jag tänker att ni båda vandrar från reaktion till bearbetning. Du och även din man behöver bearbeta vad som hänt. Att komma till platsen där ni var innan otroheten hände går inte. Ni behöver komma till ett nytt ställe i förhållandet.

Du behöver förhålla dig till känslan av att få lov att sörja och vara besviken. Det låter som att du behöver hitta ett sätt att få uttrycka dessa känslor utan att vara "bitterfittan som påminner om sveket". Kanske behöver ni tillsammans hitta gränsen till hur man beter sig kring det känsliga. Det är på ett sätt inte rimligt att båda trippar runt på tå och är trevliga för husfridens skull. Samtidigt kan man inte fastna i den olösliga konflikten kring att mannen är en skit som varit otrogen... Det är ju inte att "gå vidare".

Personligen tror jag att man faktiskt behöver minst ett halv-år till, nu efter det akuta skedet innan man har hittat en tango som båda vill och klarar av att dansa.

Svar på tråden överdriver jag efter otrohet?