• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-16 09:54:36 följande:
    Konflikten äger mamman i det här läget. Varför göder hon den med att försöka bestämma över saker hon faktiskt inte har bestämmanderätt över? Varför är det bonusmamman som göder för att hon och pappan har ett annat upplägg?

Jag lovar - det är mkt sällan bonusmammor gör ngt för att göda konflikten. I de allra flesta fall så gör bonusmammor saker - för sig o sin familj. Mamman har mycket sällan en så central roll i bonusmammans liv att man aktivt gör saker för att "pissa revir" eller för att hålla igång en konflikt. Däremot kan man aktivt välja att göra saker för att visa att mammans behov av konflikt/kontrollbehov inte får lov att styra. Tex fortsätta med saker mamman inte har med att göra (annat än i sitt eget huvud).
    Till all lycka är mina barn inte någons bonusbarn utan jag lever i kärnfamilj med deras pappa så jag behöver inte revirmarkera. Men jag anser att man överhuvudtaget inte skall lägga ut barn på nätet och skulle någon lägga ut mina skulle jag bli rasande , det gäller även för mor- och farföräldrar samt övriga släktingar.
  • Anonym (Linda/bonus)
    BioBonus skrev 2014-09-16 10:45:26 följande:
    Om biomamman väljer att lägga ut bilder på bonusmammans barn utan att ha en relation till dem, eller utan att bilderna har någon som helst koppling till biomammans liv tillsammans med dem, utan bara för att "ge igen", så känns mamman som mer än lovligt rubbad, tycker du inte?
    Men har biomamman en relation till barnen och gör saker tillsammans med barnen (och kanske sitt eget) och lägger ut bilder så är det ju förstås okej.
    Varför då? Hon kanske bara vill lägga ut en bild på barnen och deras syskon tillsammans? Nu känner jag ingen som gjort det men logiken haltar lika mycket.
  • BioBonus
    Anonym (Linda/bonus) skrev 2014-09-16 11:28:44 följande:
    Varför då? Hon kanske bara vill lägga ut en bild på barnen och deras syskon tillsammans? Nu känner jag ingen som gjort det men logiken haltar lika mycket.

Ja, men lägger hon ut en bild på alla syskon så är ju bonusmammans barn i ett sammanhang som är fullkomligt naturligt att alla barn är med i, en syskonskara - så då är det väl helt ok? I en delaktighet som barnen delar tillsammans med biomamman. Fullkomligt logiskt.

Nu haltar du i resonemanget.

• Lizzy 488

Att de lägger ut bilder och myser tillsammans med barnen så du får vila är fel därför att ? Är du säker på att du inte är svartsjuk eller ? Låt de ha det bra och slappna av medan barnen myser med pappa och hans nya tjej som ska ta hjälpa ditt ex att ta hand om era barn. Gå ut och härja en hel natt sov halva dagen ät en hämt pizza i sängen. Vad som helst utan att lägga dig i vad ditt ex gör. 

• Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-16 10:51:33 följande:
    Till all lycka är mina barn inte någons bonusbarn utan jag lever i kärnfamilj med deras pappa så jag behöver inte revirmarkera. Men jag anser att man överhuvudtaget inte skall lägga ut barn på nätet och skulle någon lägga ut mina skulle jag bli rasande , det gäller även för mor- och farföräldrar samt övriga släktingar.
    Om barnen skall vara eller inte vara på nätet är en annan fråga. TS har inte ens svarat på om det gäller enbart bonusmamman eller alla.

Frågan är varför mamman skall få bestämma över pappan. Diskutera om barn skall läggas på nätet överhuvudtaget kan diskuteras i oändlighet och det är ingen diskussion som behöver tas här.
  • Anonym (skål)

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga upp bilder på någon annans barn, oavsett hur väl jag känner dem, på nätet. Skulle ha jävligt stor förståelse om 'axels' mamma ringde och skällde ut mig för att jag lagt upp bilder på 'axel' på min blog/fb efter en playdate med något av mina barn.

Det är väl jämförbart kan jag tycka. Det handlar ju om andras barn. Men sedan återstår ju frågan om man behöver tillstånd från båda föräldrarna eller om det räcker med tillstånd från bara den ena av föräldrarna innan man lägger upp barnbilder på nätet.

• BioBonus
    Anonym (skål) skrev 2014-09-16 14:22:13 följande:

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga upp bilder på någon annans barn, oavsett hur väl jag känner dem, på nätet. Skulle ha jävligt stor förståelse om 'axels' mamma ringde och skällde ut mig för att jag lagt upp bilder på 'axel' på min blog/fb efter en playdate med något av mina barn.

Det är väl jämförbart kan jag tycka. Det handlar ju om andras barn. Men sedan återstår ju frågan om man behöver tillstånd från båda föräldrarna eller om det räcker med tillstånd från bara den ena av föräldrarna innan man lägger upp barnbilder på nätet.

Nej, det är inte jämförbart. Eftersom du då inte hade fått tillåtelse av varken Axels mamma eller pappa. 
  • BioBonus
    BioBonus skrev 2014-09-16 14:28:49 följande:
    Nej, det är inte jämförbart. Eftersom du då inte hade fått tillåtelse av varken Axels mamma eller pappa. 
    Klickade iväg för snabbt...
    Det är som om du fått tillåtelse av Axels mamma och sen fått en utskällning av Axels pappa.
  • Brumma
    Anonym (skål) skrev 2014-09-16 14:22:13 följande:

Det är inte jämförbart. "Axel" ingår inte i din familj.

Förövrigt behöver du - återigen - inte ngt tillstånd från ngn vårdnadshavare övhuvudtaget.
  • Levande
    Brumma skrev 2014-09-16 12:19:10 följande:
    Om barnen skall vara eller inte vara på nätet är en annan fråga. TS har inte ens svarat på om det gäller enbart bonusmamman eller alla.

Frågan är varför mamman skall få bestämma över pappan. Diskutera om barn skall läggas på nätet överhuvudtaget kan diskuteras i oändlighet och det är ingen diskussion som behöver tas här.
    Eller varför ska pappan få bestämma? Båda är ju föräldrar. 
Svar på tråden Hans nya