• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Levande
    Brumma skrev 2014-09-16 14:35:27 följande:
    Det är inte jämförbart. "Axel" ingår inte i din familj.

Förövrigt behöver du - återigen - inte ngt tillstånd från ngn vårdnadshavare övhuvudtaget.
    "Axel" har fortfarande två föräldrar, vare sig han ingår i min familj eller inte. Om ena föräldern ogillade att ha sitt barn på fb så skulle jag inte lägga ut bilder på dem, vare sig han var min mans barn eller en kompis barn. Om en förälder inte vill så tycker jag det är onödigt. Även om den andra föräldern gör det, det får stå för honom och han får ta den konflikten. Barnet är fortfarande inte mitt. 
  • Anonym (ms m)
    Brumma skrev 2014-09-16 09:54:36 följande:

Konflikten äger mamman i det här läget. Varför göder hon den med att försöka bestämma över saker hon faktiskt inte har bestämmanderätt över? Varför är det bonusmamman som göder för att hon och pappan har ett annat upplägg?

Jag lovar - det är mkt sällan bonusmammor gör ngt för att göda konflikten. I de allra flesta fall så gör bonusmammor saker - för sig o sin familj. Mamman har mycket sällan en så central roll i bonusmammans liv att man aktivt gör saker för att "pissa revir" eller för att hålla igång en konflikt. Däremot kan man aktivt välja att göra saker för att visa att mammans behov av konflikt/kontrollbehov inte får lov att styra. Tex fortsätta med saker mamman inte har med att göra (annat än i sitt eget huvud).

Alltså, jag brukar gilla hur du engagerar dig för bonusmammor som behandlas orättvist, men du känner ju inte alla bonusmammor. Man kan som s k bonusmamma även välja att inte trampa på några ömma tår. Av respekt liksom.
  • Brumma
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-16 19:22:47 följande:
    Alltså, jag brukar gilla hur du engagerar dig för bonusmammor som behandlas orättvist, men du känner ju inte alla bonusmammor. Man kan som s k bonusmamma även välja att inte trampa på några ömma tår. Av respekt liksom.
    Ja? Har jag skrivit ngt annat? Isåfall fick jag nog inte fram vad jag menade ;)

Jag skrev att mycket få faktiskt för saker för att medvetet förstöra. Men att man KAN göra vissa saker för att inte själv bli trampad på. Inte att ALLA gör det, eller ens ett fåtal...
  • Brumma
    Levande skrev 2014-09-16 18:04:24 följande:
    Eller varför ska pappan få bestämma? Båda är ju föräldrar. 
    Ja. Men eftersom bonusmamman bor med pappan och inte med mamman så är det främst de som sätter sina "regler".
  • Brumma
    Levande skrev 2014-09-16 18:08:46 följande:
    "Axel" har fortfarande två föräldrar, vare sig han ingår i min familj eller inte. Om ena föräldern ogillade att ha sitt barn på fb så skulle jag inte lägga ut bilder på dem, vare sig han var min mans barn eller en kompis barn. Om en förälder inte vill så tycker jag det är onödigt. Även om den andra föräldern gör det, det får stå för honom och han får ta den konflikten. Barnet är fortfarande inte mitt. 
    Ja. Du tycker det är onödigt. Uppenbarligen är bonusmamman av annan åsikt.

Hon har förhoppningsvis även en annan relation till sitt bonusbarn än vad du har till "Kalle".
  • Anonym (skål)
    Brumma skrev 2014-09-16 20:33:11 följande:

Ja. Du tycker det är onödigt. Uppenbarligen är bonusmamman av annan åsikt.

Hon har förhoppningsvis även en annan relation till sitt bonusbarn än vad du har till "Kalle".

Tycker du också att det vore okej att bonusmamman tog barnet till en tatuerare (och tatuerade barnet utan att fråga barnet själv vad det tycker) även om mamman inte samtycker?
  • Anonym (ms m)
    Brumma skrev 2014-09-16 20:24:34 följande:

Ja? Har jag skrivit ngt annat? Isåfall fick jag nog inte fram vad jag menade ;)

Jag skrev att mycket få faktiskt för saker för att medvetet förstöra. Men att man KAN göra vissa saker för att inte själv bli trampad på. Inte att ALLA gör det, eller ens ett fåtal...

Det här ovan förstår jag inte alls. Men oavsett, jag tycker inte biomammor odlar konflikt för att hon önskar och ber om något som gäller hennes barn. Det finns mycket man kan önska sig men som du inte kan ta lagen till hjälp för att driva igenom. Många gånger räcker det att be vederbörande artigt men inte alltid.

Du kan ju inte veta om just den här bonusmamman tex får en kick av att biomamman ber om något och hon har makten att gå emot. Hon kanske är svartsjuk på hans tidigare liv, hon kanske är rädd att han ska gå tillbaka och att de ska vara otrogna mot henne så som de var mot mamman. Jag säger inte att det är så men det skulle kunna va så, likaväl som att påstå att man vill pinka revir och är makthungrig för att man inte vill att någon som inte är barnens förälder ska lägga ut bilder på barnen.
  • bonus mamma

Jag la upp en bild på en pannkaka på Facebook när min bonus dotter var här... ett par timmar senare ringde mamman och skrek att hon inte ville veta vad vi gjorde när hon var här och att jag borde förstå henne! Jag skrev då ingenting om barnet och hon var inte Heller med på bilden. Hahaha en bild på en pannkaka!

• Brumma
    Anonym (skål) skrev 2014-09-16 22:30:59 följande:
    Tycker du också att det vore okej att bonusmamman tog barnet till en tatuerare (och tatuerade barnet utan att fråga barnet själv vad det tycker) även om mamman inte samtycker?
    Eftersom vi har åldersgräns (18 år) på tatueringar idag (om man är ansluten till Sveriges Registrerade Tatuerare) så nej, det är inte ok. Är bonusen dock 18 år och vill tatuera sig men mamman vore emot det skulle jag absolut följa med som stöd.
  • Brumma
    Anonym (ms m) skrev 2014-09-16 22:41:11 följande:
    Det här ovan förstår jag inte alls. Men oavsett, jag tycker inte biomammor odlar konflikt för att hon önskar och ber om något som gäller hennes barn. Det finns mycket man kan önska sig men som du inte kan ta lagen till hjälp för att driva igenom. Många gånger räcker det att be vederbörande artigt men inte alltid.

Du kan ju inte veta om just den här bonusmamman tex får en kick av att biomamman ber om något och hon har makten att gå emot. Hon kanske är svartsjuk på hans tidigare liv, hon kanske är rädd att han ska gå tillbaka och att de ska vara otrogna mot henne så som de var mot mamman. Jag säger inte att det är så men det skulle kunna va så, likaväl som att påstå att man vill pinka revir och är makthungrig för att man inte vill att någon som inte är barnens förälder ska lägga ut bilder på barnen.
    Det är därför jag efterfrågat VARFÖR mamman inte vill att bonusen skall lägga ut bilder.

Varför och om det enbart gäller bonusmamman eller övriga släktingar o vänner. Och hur mamman själv gör. Jag har skrivit att det gör stor skillnad för hur jag ser på det - om mamman är konsekvent och helt enkelt inte vill att barnen skall finnas på nätet - alls - då kan man absolut respektera det. Jag hade inte gått emot en förälder som brann för den övertygelsen. Om det däremot är så att det enbart är bonusmamman som inte får lägga upp bilder anser jag det enbart är ett sätt att "visa" att bonusmamman inte "hör till" och DÅ tycker jag det inte är ngt mamman kan säga ngt om.

Detta har både jag och andra frågat om i tråden - innan TS försvann. Då hon valt att ignorera frågorna så lutar det åt att jag tolkar det som om hon INTE är konsekvent. Och det är i det fallet jag "argumenterar".

Absolut kan det vara åt båda håll med "revirpinkande" och det är just det jag ville belysa. Men jag förstår att jag misslyckades fatalt :D
Svar på tråden Hans nya