• Anonym (Mamman)

Hans nya

Barnens pappas nya sänghalva lägger ut bilder på sin ex. Instagram på våra barn.
    Jag har vänligt men bestämt bett henne ta bort bilderna där det tydligt framgår och syns att det är mina barn på samt deras namn.

Ska be henne igen och om hon inte tar bort dom då, vad kan jag då göra?!

Tacksam för seriösa svar :)

• Svar på tråden Hans nya
  • Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-16 08:43:21 följande:
    Mesta av ovanstående är rätt, men att lägga ut bilder på bonusbarnen på nätet mot mammans vilja är ju bara lågt och meningslöst förutsatt att man medvetet inte vill bråka och jäklas.
    Eller att man vill ha en naturlig delaktighet inom familjen....

Det där med att döma andra utan att veta bakomliggande orsaker är inte alltid helt snyggt ;)
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-16 08:47:00 följande:

Det där med att döma andra utan att veta bakomliggande orsaker är inte alltid helt snyggt ;)
    Delaktighet? Istället så göder man ju en konflikt om man väljer att gå emot biomamman  bara för att man kan i detta fall.
  • Anonym (Gemensam vårdnad)
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-16 09:22:46 följande:
    Delaktighet? Istället så göder man ju en konflikt om man väljer att gå emot biomamman  bara för att man kan i detta fall.
    Herrejösses vad lättkränkta en del biomammor är. Bonusmammor har ofta väldigt mycket viktigare saker att lägga energi på att än att "gå emot biomamman bara för att man kan"...
    Det är väl ändå att ge sig själv lite väl stor betydelse?
  • Anonym (Linda/bonus)
    Brumma skrev 2014-09-16 08:47:00 följande:

Jag som i min enfald trodde att att "naturlig delaktighet" var något man hade inom familjen, inte det som man lade upp på nätet.
  • Anonym (Linda/bonus)
    Anonym (Gemensam vårdnad) skrev 2014-09-16 09:38:36 följande:
    Herrejösses vad lättkränkta en del biomammor är. Bonusmammor har ofta väldigt mycket viktigare saker att lägga energi på att än att "gå emot biomamman bara för att man kan"...
    Det är väl ändå att ge sig själv lite väl stor betydelse?
    I så fall är det väl okej för biomamman att lägga ut bilder på barnens halvsyskon också? Då borde det vara fritt fram där med eller?
  • Anonym (Gemensam vårdnad)
    Anonym (Linda/bonus) skrev 2014-09-16 09:40:59 följande:
    I så fall är det väl okej för biomamman att lägga ut bilder på barnens halvsyskon också? Då borde det vara fritt fram där med eller?
    Det är väl klart att biomamman får lägga ut bilder på sina barn även om de bara är halvsyskon?
  • Brumma
    Anonym (Linda/bonus) skrev 2014-09-16 09:39:55 följande:
    Jag som i min enfald trodde att att "naturlig delaktighet" var något man hade inom familjen, inte det som man lade upp på nätet.
    Så om jag vanligtvis lägger upp bilder på min familj och biologiska barn så skall jag utesluta mitt bonusbarn? Hur delaktig tror du att hon skulle känna sig om jag från våra aktiviteter enbart valde ut bilder där hon INTE var med?

Vi lägger upp bilder för att våra familjer och vänner som bor långt bort skall få "vara delaktiga" i vår vardag.

Jag kommer inte att diskutera huruvida man skall lägga upp bilder eller inte - det är en annan diskussion - utan huruvida mamman har rätt att besluta vad bonusmamma och pappan väljer att göra.
  • Brumma
    Anonym (Mum) skrev 2014-09-16 09:22:46 följande:
    Konflikten äger mamman i det här läget. Varför göder hon den med att försöka bestämma över saker hon faktiskt inte har bestämmanderätt över? Varför är det bonusmamman som göder för att hon och pappan har ett annat upplägg?

Jag lovar - det är mkt sällan bonusmammor gör ngt för att göda konflikten. I de allra flesta fall så gör bonusmammor saker - för sig o sin familj. Mamman har mycket sällan en så central roll i bonusmammans liv att man aktivt gör saker för att "pissa revir" eller för att hålla igång en konflikt. Däremot kan man aktivt välja att göra saker för att visa att mammans behov av konflikt/kontrollbehov inte får lov att styra. Tex fortsätta med saker mamman inte har med att göra (annat än i sitt eget huvud).
  • Brumma
    Självklart. Varför skulle det inte vara ok? Det vore väl fantastiskt om mamman engagerade sig så i barnets syskon (antar du menar syskon hos pappan o inte syskon hos mamman..) att hon är med under tillfällen där hon fotograferar dem :)

Min bonus mamma har lagt upp bild på när hon håller sitt barns syskon - mitt barn - för första gången. Sonen var då fem dagar gammal och hon var först (efter farmor o farfar) att hålla honom (förutom jag o pappan då..).
  • BioBonus
    Om biomamman väljer att lägga ut bilder på bonusmammans barn utan att ha en relation till dem, eller utan att bilderna har någon som helst koppling till biomammans liv tillsammans med dem, utan bara för att "ge igen", så känns mamman som mer än lovligt rubbad, tycker du inte?
    Men har biomamman en relation till barnen och gör saker tillsammans med barnen (och kanske sitt eget) och lägger ut bilder så är det ju förstås okej.
Svar på tråden Hans nya