• Anonym (Arg)

Min styvson antastade min dotter.

Min 12-årige styvson antastade ett av mina barn, 7 år, när han trodde hon sov. Jag kan nu inte känna att jag är en bra styvmorsa- jag irriterar mig över allt pojken gör och min man ser inte alls problemet utan det är visst överspelat nu. För mig är det inte det! Det har blivit en socanmälan av det men där blir det inget mer än en snabb diskussion med pojken om att man inte får göra så. För mig är det mer allvarligt för det finns fler barn här som jag är rädd att han utnyttjat. (Inga könsorgan var inblandade som tur är men det är allvarligt ändå anser jag). Pappan och mamman curlar och jag får fnatt på hela situationen. Jag och min man har en treårig dotter ihop och jag lämnar inte d ensamma en enda sekund, pappan blir arg och tycker att jag överdriver och blir arg för han vill inte att pojkstackarn ska behöva ta ansvar för sitt agerande alls. Det är ju överspelat. Själv pyr jag av irritation och jag kan inte alls hantera situationen. För mig är det helt galet att det öht hänt för sånt SKA inte hända. Han har kränkt mina barn på så många sätt i flera år och det här sexuella övergreppet var droppen s fick bägaren att rinna över. Jag är dessutom gravid igen så nu känner jag mest oro över att det finns ett till barn som kommer vara i farozonen. Jag har blivit förbjuden att prata det a hänt med någon. Det kliar liksom i mig. Ge mig moraliska pekfingrar eller konstruktiva ideer. Något! Vad som helst duger ;)

• Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.
  • Anonym (sign)
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-12 23:08:50 följande:
    Det handlar ju inte om att det ska accepteras att någon gör så. Men för det första kan man inte jämföra en vuxen mans handlingar med ett barns. För det andra så, om min chef hade klappat mig i rumpan hade jag sagt till honom eller hans chef. Jag hade inte krävt att han inte fick vara i närheten av mig eller någon annan kvinna nånsin igen. Jag hade inte sett honom som en sexualförbrytare som bara har börjat sin karriär och i nästa vecka förmodligen kommer att våldta någon. Det handlar inte om att acceptera ett dumt beteende utan göra det som behövs utan hysteri.
    Bra skrivet. Man bör ta saker för vad de är inte riva upp himmel och jord och göra ett drama av minsta incident. Speciellt bör man vara varsam när barn är inblandade och en 12-åring är kanske i sin allra mest känsliga ålder.
  • Anonym (X)
    Ess skrev 2014-09-12 23:16:57 följande:
    Så himla liten är inte en tolvåring. Dom vet vad dom sysslar med, och vad som är okej och inte.
    Dottern sa till ts och ts har agerat. Du slipper förhoppningsvis din chef i ditt hem och du kan sova lugnt om nätterna. Det kan ts dotter också nu, tack vare ts snabba respons.
  • Anonym (T)

Tycker att det är spektakulärt hur man kan skriva så på FL om sin man och bonus son och få med alla (mig med) på att detta är övergrepp men ändå välja att stanna kvar i förhållandet.

Hur man kan tvinga sin sambo att välja, att hota med separation istället för att vara stark och tsm gå över detta problem...

Hjälpa inte stjälpa!

Man ber inte någon att välja i mellan sitt barn och sig själv. Så är det bara!

• Anonym (sign)
    Så himla liten är inte en tolvåring. Dom vet vad dom sysslar med, och vad som är okej och inte.
    Dottern sa till ts och ts har agerat. Du slipper förhoppningsvis din chef i ditt hem och du kan sova lugnt om nätterna. Det kan ts dotter också nu, tack vare ts snabba respons
      Bäst för alla är väl att pojken också slipper Ts framöver. Hoppas dock att pappan står upp för sin son oberoende vad Ts säger.
  • Anonym (gs)
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-12 21:02:26 följande:

Jag tror att det kanske är där vi krockar. För mig är en störning att man faktiskt uppfyller kriterierna för en störning och jag kan inte se vilken det skulle vara i nuläget. De fall jag kommit i kontakt med och de jag läst om, där har handlingarna varit så mycket grövre. Och gärningsmannen har kommit i puberteten. Det gör en stor skillnad tycker jag.

Jag var på en föreläsning av personal från ett behandlingshem för unga sexualförbrytare och de beskrev att ungefär hälften av de ungdomar som kommer till dem har en störning (pedofili). Och de hade begått så mycket grövre brott än denna pojken. Ändå var det vara hälften av dem som hade en störning.

Men jag är medveten om att man i vardagligt tal kanske menar något annat.

Sen tycker jag att pojkens problematik är lite intressant eftersom ts hela tiden får uppmaningar om att hennes barn måste skyddas från honom. Vi vet ju inget om det verkligen är så. Jo hans föräldrar tycker inte att man behöver skydda omvärlden från honom, skolan tycker det inte och soc tycker inte heller det.

Intressant. Kan mkt väl tänka mig att det är så, finns så många råa influenser i samhället, förvirrade ungdomar. I en gruppvåldtäkt räcker det egentligen att en drivande person har en "störning" och resten är svaga följare.

Men sen, on topic, när jag läser ts inlägg ser jag mitt i all ilska någon som hanterar en mycket komplex situation. Att sopa händelsen under mattan gynnar ingen, allra minst pojken själv.
  • Anonym (Bena ur detta)
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-12 23:08:50 följande:
    Det handlar ju inte om att det ska accepteras att någon gör så. Men för det första kan man inte jämföra en vuxen mans handlingar med ett barns. För det andra så, om min chef hade klappat mig i rumpan hade jag sagt till honom eller hans chef. Jag hade inte krävt att han inte fick vara i närheten av mig eller någon annan kvinna nånsin igen. Jag hade inte sett honom som en sexualförbrytare som bara har börjat sin karriär och i nästa vecka förmodligen kommer att våldta någon. Det handlar inte om att acceptera ett dumt beteende utan göra det som behövs utan hysteri.

OJ vad jag håller med dig här, "Oj". Bra sagt.
  • Anonym (Oj)

Dottern sa till ts och ts har agerat. Du slipper förhoppningsvis din chef i ditt hem och du kan sova lugnt om nätterna. Det kan ts dotter också nu, tack vare ts snabba respons.

Enligt lagen är någon som är under 15 precis så liten. Är man under 15 så anses man inte kunna ta ansvar för sina sexuella handlingar. Det är därför det inte spelar någon roll vid sexuella övergrepp om den som var under 15 var med på det (om den andra var betydligt mycket äldre). Man är inte mogen att fatta såna beslut. Man vet helt enkelt inte vad man sysslar med. Det är ju också därför man blir straffmyndig först vid 15 års ålder. I det här fallet är ju barnet långt från 15 år.
  • Ess

Bara för att lagen säger att man inte är skyldig för sina handlingar så innebär det inte att personer under 15 är total blåsta och inte har en enda aning om vad dom sysslar med. Föräldrarna är skyldiga att se efter sina barn, och ansvara för deras handlingar.
    Sen kan man tycka vad man vill om barnets intellekt, med tanke på att dom redan på dagis börjar lära barnen "nej och sluta", och även att dessa ord innebär just exakt det de låter som.
    Man kan mycket väl polisanmäla ett 12 årigt barn, men påföljden blir naturligtvis inte fängelse eller nåt sånt, utan att soc går in och omplacerar barnet om det anses nödvändigt.

• Anonym (Oj)
    Ess skrev 2014-09-13 09:20:03 följande:

Bara för att lagen säger att man inte är skyldig för sina handlingar så innebär det inte att personer under 15 är total blåsta och inte har en enda aning om vad dom sysslar med. Föräldrarna är skyldiga att se efter sina barn, och ansvara för deras handlingar.

Sen kan man tycka vad man vill om barnets intellekt, med tanke på att dom redan på dagis börjar lära barnen "nej och sluta", och även att dessa ord innebär just exakt det de låter som.

Man kan mycket väl polisanmäla ett 12 årigt barn, men påföljden blir naturligtvis inte fängelse eller nåt sånt, utan att soc går in och omplacerar barnet om det anses nödvändigt.

Och i detta fallet så har soc inte tyckt att det är nödvändigt, hans syster behöver inte skyddas från honom. Då hade de ju omplacerat honom eller hur?
  • sextiotalist
    Anonym (Oj) skrev 2014-09-13 10:07:25 följande:
    Och i detta fallet så har soc inte tyckt att det är nödvändigt, hans syster behöver inte skyddas från honom. Då hade de ju omplacerat honom eller hur?
    De ser nog att det är tryggare för samtliga att han är hemma hos sin mamma, eftersom hon inte verkar sopa det under mattan.
    Men skulle det hända hans syster något, då blir det nog andra beslut.

Det har hänt att barn blivit omplacerade för att de är en fara för sina syskon. 
Svar på tråden Min styvson antastade min dotter.