• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Mirella
    Hero77 skrev 2014-10-14 16:22:51 följande:

Hihi!... Lite roligt är det allt med allas gravsymtom eller avsaknaden av dem :) Vad mysigt att vi kan följas åt här allihopa.

Jag mår illa, har ont i magen, äter jämt, kissar ofta och sover mycket :) 

Jag har inte berättat för min sambo/fästman än, tänker vänta lite till. Finns så mycket som kan hända än som jag inte är säker på att jag orkar förklara för honom om de inträffar.

Är 24 år och bor i Jönköpings län förresten.

Antar du kanske har anledning att vänta med berättandet, själv så vill jag att min sambo skall veta och vara delaktig i vår familj och framtid.

Hoppas din sambo/fästman tar emot det bra när du väl bestämmer dig för att berätta
  • lillafii
    Milie skrev 2014-10-14 14:06:50 följande:

Min sambo har inte berättat för någon. Jag har berättat för er (så klart) men även en av mina handledare på praktiken. Eftersom praktiken är på bakterie-/virus-/parasit-/svamp-lab så tänkte jag att det kan vara en bra idé att de vet så jag inte sätts med någon onödigt riskfylld arbetsuppgift.

Jag går in i vecka 12 i början på december, så vi tänker nog berätta då eller veckan därefter när vecka 12 är avklarad. Det vore ju kul att vänta till julafton, men det tror jag inte vi kommer göra.

Har även sagt som regel att om någon (hyfsat avskilt) frågar mig om jag är gravid så kommer jag inte ljuga. "Tur nog" så är det ju inte så vanligt att man frågar sånt, heh.

Min kollega va faktiskt så "ofin" och frågade rakt ut om ja va gravid. Kunde ju heller inte ljuga, så sa att om jag inte svarar så har ja varken sagt ja/nej.
  • Frallanz

Tycker det är en självklarhet att sambon ska veta att han ska bli pappa.
    Anser att han är exakt lika delaktig i det hela som jag, och skulle aldrig någonsin få för mig att inte tala om nåt så allvarligt för min sambo, som också är min bästa vän.
    Han fick reda på det i samma sekund som det extra strecket fick reda på det.

Okej om du inte lever med pappan, och det är ett engångsligg som gjort dig gravid, då förstår jag att man tvekar. Men när man lever med en människa som (förhoppningsvis) är mannen i sitt liv, varför ska man då dölja att han ska bli pappa?
    Jag menar, vad gör du om du skulle råka ut för ett missfall? 
    Tänker du inte tala om det för honom då heller, att han mist sitt barn som du bar på utan att tala om det?

Nae, min fästman är mitt liv och min trygghet så jag har svårt att förstå varför man väljer att dölja något för den man älskar och lever med.
    Nu accepterar jag andra människors val, och du bad definitivt inte om min åsikt ang. det hela - men du skrev det, och jag tog mig tillfälle att kommentera det - vilket man får räkna med när man skriver inlägg här.

Lycka till!

• Snöfrid

Hur räknar ni veckorna? Eller rättare sagt hur räknar ni när ni går in i en ny vecka? Vi har ju gjort ivf så vi vet exakt att första dagen på sista mens var en lördag,30 aug. Befruktningen skedde 10/9, en onsdag. Hur räknar vi då? Att vi börjar på ny vecka på söndagen?(enligt mensen) ?då går vi in i vecka 8 på söndag? #förvirrad*

• Isabella89
    Snöfrid skrev 2014-10-14 19:33:01 följande:

Hur räknar ni veckorna? Eller rättare sagt hur räknar ni när ni går in i en ny vecka? Vi har ju gjort ivf så vi vet exakt att första dagen på sista mens var en lördag,30 aug. Befruktningen skedde 10/9, en onsdag. Hur räknar vi då? Att vi börjar på ny vecka på söndagen?(enligt mensen) ?då går vi in i vecka 8 på söndag? #förvirrad*

Jag går efter senaste mens, även om jag vet att äl var lite tidigare än den 'ska' vara då vi använde äl-tester. Byter vecka på måndagar och går in i v8 på måndag (hade alltså sista mens med start 1 september). Så ni är en dag före mig :)
  • Fläderpärlan

Jag använde mig av denna www.familjeliv.se/pregnancy/calculator när jag räknade ut vilken vecka jag var i, eftersom jag har gjort ett fet så vet jag när jag hade ägglossning och det borde du också veta,i uträknaren kan du kryssa i att den ska räkna ut vilken vecka du är i utifrån din senaste ägglossning (äggplock borde det bli för dig va?)

• Snöfrid

Ahaa så då byter vi vecka på söndagar? Nu på söndag blir vecka 8 för oss. 7+1 ?

Isabella89 skrev 2014-10-14 19:52:18 följande:

Jag går efter senaste mens, även om jag vet att äl var lite tidigare än den 'ska' vara då vi använde äl-tester. Byter vecka på måndagar och går in i v8 på måndag (hade alltså sista mens med start 1 september). Så ni är en dag före mig :)

• Milie
    Snöfrid skrev 2014-10-14 19:33:01 följande:

Åh, skrev hur långt som helst till dig och sen hängde sig sidan. Jag kör ett nytt försök! Hur som helst så kör de flesta appar att graviditetens första dag är 0+0 och BF sker på 39+6, men vissa kan köra på 0+1 som första dag och BF på 40+0. Mina appar kör dock på det förstnämnda.

Om man inte vet när ägglossningen var så kör man sista mensens första dag som 0+1. Om man däremot vet när ägglossningen/befruktningen var så sätter min app den dagen som 2+0 även fast den inte var 14 dagar efter mensen. Så jag hade sista mensen på en fredag men ägglossning på en onsdag så det är onsdagar som jag byter vecka.

Så i ert fall skulle jag tro att onsdag den 10/9 var er 2+0 och därmed v 6+6 idag!
  • Carolaj83

Hej hoppar in här hos er. Fick positivt test förra veckan Bf 16 juni om jag räknat rätt. Men livrädd att något ska gå fel då jag förlorat ett barn i v 16

• Gizza

Milie: vaf är det för app? Jag har svårt att få rätt datum som BF då jag hade ÄL redan på dag 8...

Dotter 130208 Lillasyskon BF 150530