• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Milie

Min sambo har inte berättat för någon. Jag har berättat för er (så klart) men även en av mina handledare på praktiken. Eftersom praktiken är på bakterie-/virus-/parasit-/svamp-lab så tänkte jag att det kan vara en bra idé att de vet så jag inte sätts med någon onödigt riskfylld arbetsuppgift.

Jag går in i vecka 12 i början på december, så vi tänker nog berätta då eller veckan därefter när vecka 12 är avklarad. Det vore ju kul att vänta till julafton, men det tror jag inte vi kommer göra.

Har även sagt som regel att om någon (hyfsat avskilt) frågar mig om jag är gravid så kommer jag inte ljuga. "Tur nog" så är det ju inte så vanligt att man frågar sånt, heh.

• Snöfrid

Vi var till gyn idag för min fru skulle träffa en dr om sitt hemska illamående, så hon skulle få nån medicin (vilket hon fick). Men iaf så sa läkaren helt plötsigt att hon ska göra ultraljud! Vi trodde absolut inte de skulle göra det idag. Och vi har varit oroliga eftersom förra (och enda) graviditeten slutade i ma innan hjärtat hunnit börja slå. Men allt såg bra ut och hjärtat slog!!!!!! <3 helt otroligt! Vecka 6+3 och den var 6,94 m.m !

• Milie

Fast, visst ja. Jag kommer nog göra KUB-test så det blir väl naturligt att vi berättar efter att vi fått ett bra resultat på det! Det är ju visserligen i vecka 12 man gör NUPP-delen, så det blir ungefär runt samma tid ändå.

Jag glömmer bort att jag kommer göra testet mest bara för att jag känner mig så lugn och harmonisk på något vis. Jag trodde jag skulle vara helt neurotisk så här inledningsvis och inbilla mig alla möjliga hemskheter. Det är så jag är jämt annars. Haha. Men nu är jag som..lugn. Känner mig övertygad om att det kommer se bra ut.

• avenell
    Lilindski skrev 2014-10-14 13:53:16 följande:

Hoppas att det går bra för dig, håller tummarna!

Men håller med, man vet inte vad som är ett "tecken" på graviditet och vad som är inbillning, just för att man vill så mycket (och då kanske också "känner efter" lite väl mycket)

Jag hoppas verkligen det går bra för oss alla! De flesta av oss bör ju ha första MVC-besöket och/eller vul inplanerade de närmsta veckorna, så vi lär väl få veta sinom tid

Tack! Jag håller tummarna för dig också!

Jag vet precis vad du menar. Ibland tycker jag att jag är tröttare än vanligt men det kan mycket väl vara så att jag vill känna mig lite extra trött. Det enda jag vet med säkerhet är att mina bröst ömmar, inget extremt men de ömmar definitivt. Jag har aldrig haft ömma bröst tidigare i hela mitt liv så jag tänker att det måste finnas en anledning till att de ömmar...

Har du några symptom?
  • Milie
    Snöfrid skrev 2014-10-14 14:07:16 följande:

Vi var till gyn idag för min fru skulle träffa en dr om sitt hemska illamående, så hon skulle få nån medicin (vilket hon fick). Men iaf så sa läkaren helt plötsigt att hon ska göra ultraljud! Vi trodde absolut inte de skulle göra det idag. Och vi har varit oroliga eftersom förra (och enda) graviditeten slutade i ma innan hjärtat hunnit börja slå. Men allt såg bra ut och hjärtat slog!!!!!! <3 helt otroligt! Vecka 6+3 och den var 6,94 m.m !

Åh, vad roligt! Vad glad jag blir för er skull!
  • avenell

Åh vad härligt! Det är underbart att höra om alla som har varit på vul och allt ser bra ut. Det ger mig hopp!
  • VioloLaviose

Åh vad mysigt!! :)
  • Lg85
    Nhv skrev 2014-10-14 11:36:58 följande:

Ingen här som tänker försöka vänta med att berätta för familjen tills på julafton? Vi är lite inne på de. Om vi nu lyckas hålla de så länge såklart ;)

Har haft lite den tanken jag oxå. Mest rädd att de ska synas innan ;) Har gått ner 25 kg senaste året så nåt säger mig att kroppen kommer kunna ändra sig snabbt..
  • Elsa83
    VioloLaviose skrev 2014-10-14 10:05:29 följande:

Vi ska ha stor släktträff i november, det kommer bjudas på alkohol och jag är inte den som är den. Hur tusan ska jag göra?!

Kör att du har magkatarr pga stress eller nått. Säg att läkaren ordinerat en vit månad ;) funkar :)
  • Elsa83
    Frallanz skrev 2014-10-14 10:26:04 följande:

Jag känner som du, orolig och mest deprimerad av någon anledning.

Plussade 12/10 på BiM dagen. Blev då glad men igårkväll började jag bli deprimerad och nedstämd. Som om jag inte vill denna graviditet (första barnet). Men antar att det är normalt att känna så, jag vill ju ha barn och längtat. Men var inte beredd på att det skulle ta sig såhär på första försöket. Nu när det är verklighet så blir jag rädd och nedstämd. Hoppas det försvinner så småningom annars vet jag inte vad jag gör, för jag vill ha det här pyret! Möjlig att det är förlossningen som skrämmer, det har den slltid gjort. Men å andra sidan är graviditeten är väääldigt stor grej. Så det är nog helt naturligt iallafall för de flesta förstföderskor att känna som jag gör.

Oj vad jag känner igen mig i dig! Ja sa det till barnmorskan och mamma och de sa att det var helt naturligt. Man kan många gånger vara mer nedstämd än lycklig i början. (vilket inte skrivs i böcker eller visas på filmer ;))

Detta gäller även den första tiden när barnet kommer. Tydligen inte alls ovanligt. Synd de inte säger det till en. Det handlar alltså inte om att vilja eller inte vilja ha barnet, utan om hormonerna och insikten om hur stort detta är.

Tycker det är bra att vi pratar om detta, speciellt i dessa forum så man inte tror man är onormal.

Skulle det bli värre kan du ha råkat ut för graviditetsdepression. 10% hamnar i detta. (Pratas det inte heller om) och känner du att det blir värre så be om att få prata med en psykolog hos mvc.