• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Frallanz

Hejsan tjejer!

Går in i vecka 7 imorgon (5+6 idag).

Mår relativt bra, väldigt gasig i magen och illamående när jag blir hungrig och strax innan läggdags.

Första knodden, och hoppas h*n vill stanna där inne :)

• Lg85

Lite efter men svarar på jobbfrågan :)

Jobbar som sjuksköterska. 70% av tiden treskift på en medicinskakutvårdavdelning och 30% på en mottagning med tobaksavänjning

• carolinheiner

Arbetslös utbildad kock :p praktiserar på city gross 100% sjuk hela veckan.. Ska till af idag å prata om gå ner 50%.. Mår så psykiskt dåligt :(

Asså ja tänker inte så mkt på vad ja äter å inte äter.. Ja dricker kaffe snaskar i mig onödiga grejor.. Varför vara så orolig? De e ju inte förrän v 11 eller vad de va som moderkakan helt tar över näringen till fostret.. Dessutom äter man inte ordentligt så är de du som tar stryk innan bebisen/fostret/embryot tar stryk.. Då den tar den näringen den behöver av dig.. Så har ja uppfattat de rätt så mår du bra så mår fostret bra.. Ja tycker inte ni ska oroa er så mkt.. Är ni sugna på glass ät glass.. :) ja äter piggelin dagligen å bm sa att de va inga problem.. Inte jätte bra med tanke på min övervikt men de e inte livsfarligt :)

• Amie
    carolinheiner skrev 2014-10-24 07:27:10 följande:

Arbetslös utbildad kock :p praktiserar på city gross 100% sjuk hela veckan.. Ska till af idag å prata om gå ner 50%.. Mår så psykiskt dåligt :(

Asså ja tänker inte så mkt på vad ja äter å inte äter.. Ja dricker kaffe snaskar i mig onödiga grejor.. Varför vara så orolig? De e ju inte förrän v 11 eller vad de va som moderkakan helt tar över näringen till fostret.. Dessutom äter man inte ordentligt så är de du som tar stryk innan bebisen/fostret/embryot tar stryk.. Då den tar den näringen den behöver av dig.. Så har ja uppfattat de rätt så mår du bra så mår fostret bra.. Ja tycker inte ni ska oroa er så mkt.. Är ni sugna på glass ät glass.. :) ja äter piggelin dagligen å bm sa att de va inga problem.. Inte jätte bra med tanke på min övervikt men de e inte livsfarligt :)

Hade jag kunnat äta hade de varit jätteskönt. Men bara tanken på mat får det att vända sig i hela kroppen! Vansinnigt jobbigt att känna sig konstant hungrig men oförmögen att äta något.. :( Piggelin är min räddning! Det enda som får illamåendet att dämpas för en liten stund!!

Kaffe har jag däremot slutat med helt pga den ökade risken för tidiga MF som koffeinet innebär.
  • skorstenen
    carolinheiner skrev 2014-10-24 07:27:10 följande:

Första veckorna är ju rätt kritiska ur utvecklingssynpunkt. Kaffe finns det ju forskning som visar att det ökar risken för MF och hämmad fosterutveckling.

Allt ska man nog göra med måtta. Är man sugen på glass så kan man ju självklart unna sig glass men att äta ordentligt är ju mkt viktigare.

Ungefär som de som säger "min mamma rökte när hon var gravid med mig o även mina vänner o deras barn blev helt friska så jag tror inte rökning under graviditeten skadar " Samma dag jag plussade med första la jag ner ciggen. Har inte rört dem sen den dagen och saknar inte det de minsta.

Nä jag anser att man ska äta det man är sugen på men även tänka på det liv som växer inom en och vilka förutsättningar man vill ge det barnet. Jag åt helt korrekt mina graviditeter o ändå haft högt blodsocker två av mina tre graviditeter.

Nä lite sunt förnuft o äta med måtta.
  • MakeitHappen
    Pyret 85 skrev 2014-10-23 20:41:35 följande:

Jag jobbar som förskollärare på en avdelning för 1-2 åringar (de flesta är dock bara 1-1,5).

Jag jobbar med på förskola :)   Än så länge (ta i trä) har jag inte mått illa på jobbet, menar de kan ju hända det kommer en arom då o då haha. hur har du klarat dig från det? :)
  • pinglon

Jag jobbar som instruktör på ett städföretag, förra graviditeten klarade jag av att jobba till var 20 innan foglossningen tog mig. Får se hur det går denna gång, är ju ett väldigt fysiskt tungt jobb där jag aldrig sitter ner.

• Pyret 85
    MakeitHappen skrev 2014-10-24 07:42:42 följande:
    Jag jobbar med på förskola :)   Än så länge (ta i trä) har jag inte mått illa på jobbet, menar de kan ju hända det kommer en arom då o då haha. hur har du klarat dig från det? :)
    Jag har ju mått väldigt illa de sista 2 dagarna och då även på jobbet. Har inte behövt springa och kräka där ännu utan bara behövt det hemma. Än så länge är jag inte känslig för lukter eller så. hoppas jag klarar mig från det. Ska dock berätta för mina närmsta kollegor på måndag tänkte jag eftersom jag mår så illa och lätt blir yr och måste sätta mig. Annars lär dom undra.
  • skorstenen

Idag mår jag illa!

Fick byta linne då de luktade för mkt sköljmedel.

Svärföräldrarnas parfym sitter i barnens hår sen de var här igår. Måste duscha dem.

VUL om någon timme...

• carolinheiner
    skorstenen skrev 2014-10-24 07:38:17 följande:
    Första veckorna är ju rätt kritiska ur utvecklingssynpunkt. Kaffe finns det ju forskning som visar att det ökar risken för MF och hämmad fosterutveckling.

Allt ska man nog göra med måtta. Är man sugen på glass så kan man ju självklart unna sig glass men att äta ordentligt är ju mkt viktigare.

Ungefär som de som säger "min mamma rökte när hon var gravid med mig o även mina vänner o deras barn blev helt friska så jag tror inte rökning under graviditeten skadar " Samma dag jag plussade med första la jag ner ciggen. Har inte rört dem sen den dagen och saknar inte det de minsta.

Nä jag anser att man ska äta det man är sugen på men även tänka på det liv som växer inom en och vilka förutsättningar man vill ge det barnet. Jag åt helt korrekt mina graviditeter o ändå haft högt blodsocker två av mina tre graviditeter.

Nä lite sunt förnuft o äta med måtta.
    Klart man ska äta sunt också.. Men va e sunt? Är de sunt att må illa å försöka äta husmanskost å sen gå å kräka? Eller försöka få i sig något tex nappar kanske å få behålla de? Jag tänker inte på vad ja äter hela tiden utan äter de ja vill ha å är sugen på.. Ja tänker inte börja äta fisk för att de e bra.. Tänker inte sluta dricka kaffe för att de kan öka risken för tidigt mf.. Ja slutade att röka när ja plussade.. Melvin va fullt normal å frisk när han kom v22+5.. Å den graviditeten levde ja som vanligt å de tänker ja göra nu mä..