• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • MakeitHappen
    Milie skrev 2014-10-23 15:23:31 följande:
    Jag har inte lämnat urinprov på ett tag, men du behöver absolut inte fylla hela burken. Jag går en laborativ utbildning och det är bara omständligt om kärlen är fyllda ända upp eftersom man då riskerar att spilla.

hehe nej menade inte hela vägen upp .. menar man kissar rätt mö på morgonen men de räcker la säkert bara nån cm ... skulle jag tänka mig :)

• kanien
    Seniorita skrev 2014-10-23 14:12:35 följande:

Jo det är sant, men arbetssituationen är lite pressad just nu kan man säga ;)

Förra året i september sa jag upp mig från min fasta tjänst för att börja på sjukhuset, trivdes inte så värst och letade mig tillbaka till mitt gamla ställe men fick då komma tillbaka som vikarie, av bemanningspoolen så chefen hade inte så mycket val men märkte att det inte var allt för poppis. Nu fick jag tjänsten pga att hon inte hade så många andra val ;) Börjar den nästa vecka på 75% men nu har jag varit hemma den här veckan pga "kräksjukan" så ja, vi får se hur populärt detta blir.

Lite kinkit här med me jobbet. Började nytt jobb 1 sep som kundtjänstmedarbetare på posten. Den 10 sep blev jag gravid och jag blev sjukskriven mellan 1okt-19okt, kom tillbaka i måndags och jobbade mån-ons och blev hemma idag och förmodligen imorgon. Jag mår så fruktansvärt illa och sover ingenting på nätterna. Chefen vet att jag är gravid och förstår mitt mående, men får se hur länge dom står ut med min frånvaro fram och tillbaka :( hoppas du accepterar att det kommer vara såhär ett par veckor, det kommer ju (förhoppningsvis) gå över om ett par veckor, är i v.9 nu... Livrädd för att förlora jobbet men men, vad ska man göra, ett jobb är alltid ett jobb..
  • Liiinis
    avenell skrev 2014-10-23 14:52:43 följande:

Idag är jag i vecka 7+3 och jag tycker fortfarande att jag har väldigt lindriga symptom.

Mina bröst är ömma men det är inget extremt. Jag är tröttare än vanligt, har halsbränna till och från och det är en hel del mat som jag verkligen inte är sugen på. Däremot är jag inte illamående och på det stora hela tycker jag att jag mår nästan som vanligt. Ibland glömmer jag bort att jag är gravid.

Det verkar som att de allra flesta här har väldigt kraftiga symptom och mår väldigt dåligt. Det får mig och undra om det är något som inte stämmer, eller om jag bara har väldigt tur som slipper att må dåligt.

Jag känner precis som dig, blir också lite orolig emellanåt för att jag lever vidare som vanligt med endast ömma bröst och lite mer hungrig än vanligt (ser inte fram emot invägningen på inskrivningen ;P). Men eftersom jag har fobi för att spy så är jag mer än glad och håller tummarna hårt för att jag ska slippa det även i fortsättningen. Har läst på flera ställen att det är lika normalt att må bra som att må dåligt under graviditeten så jag försöker att bara vara glad över att jag har tur som mår bra :)

Jag kommer nog dock fortsätta oroa mig lite, och ha svårt att förstå, fram tills jag fått bekräftat med ul att det faktiskt finns något litet liv där inne :)
  • Diamant

Åkte till affären för att köpa lite mjölk, smör och grönsaker.. Kommer hem med 2st 4pack chokladpudding (!!) coctailbär, glass, maränger, skumtoppar, Daim och cheesecake.. WTF!!?
    Jag äter aldrig sånt vanligtvis! Jag gillar isglass, popcorn och Babybell-ost när jag är gottesugen liksom.. Ibland med en burk cola..
    Började äta lite glass med coctailbär och satt och funderade på hur gott det hade varit med gurka till det här.. Jag börjar bli knäpp. 

• Milie
    MakeitHappen skrev 2014-10-23 15:27:56 följande:

hehe nej menade inte hela vägen upp .. menar man kissar rätt mö på morgonen men de räcker la säkert bara nån cm ... skulle jag tänka mig :)

Jo, precis. Nu vet jag inte hur stor burken är, men halva lär lätt räcka. Vet du vad de ska göra för analyser? Om det misstänks urinvägsinfektion så är det bra om man inte tar med det första utan tar provet i "mittstråle". På så vis sköljer man bort de normala bakterierna som alltid finns där.

Det är förvånansvärt många som fyller kärlen ända upp i kanten. Oftast ska vi ju doppa ner en snabbtest-sticka och då är kärlen så överfulla att man måste tippa ut lite för att inte det ska svämma över när vi sätter ner stickan. Hah.
  • Wilbes
    Milie skrev 2014-10-23 15:47:46 följande:

Jo, precis. Nu vet jag inte hur stor burken är, men halva lär lätt räcka. Vet du vad de ska göra för analyser? Om det misstänks urinvägsinfektion så är det bra om man inte tar med det första utan tar provet i "mittstråle". På så vis sköljer man bort de normala bakterierna som alltid finns där.

Det är förvånansvärt många som fyller kärlen ända upp i kanten. Oftast ska vi ju doppa ner en snabbtest-sticka och då är kärlen så överfulla att man måste tippa ut lite för att inte det ska svämma över när vi sätter ner stickan. Hah.

Efter återkommande uvi och många njurstenar så har jag lärt mig det där med mittenstråle..och att de räcker oftast med nån cm, men de tog ett par år... men åandrasidan så är det inte många som förklarar att de är så de ska vara heller.. skulle fler inom sjukvården ge 1 minut extra oxh förklara sånt för dem som inte är vana att lämna urinprov skulle inte många fylla burken.. men när man inte vet och man får en stor burk så tror man först att oj behövs det så mycket för de här proverna. ..
  • Malinzzon
    avenell skrev 2014-10-23 14:52:43 följande:

Idag är jag i vecka 7+3 och jag tycker fortfarande att jag har väldigt lindriga symptom.

Mina bröst är ömma men det är inget extremt. Jag är tröttare än vanligt, har halsbränna till och från och det är en hel del mat som jag verkligen inte är sugen på. Däremot är jag inte illamående och på det stora hela tycker jag att jag mår nästan som vanligt. Ibland glömmer jag bort att jag är gravid.

Det verkar som att de allra flesta här har väldigt kraftiga symptom och mår väldigt dåligt. Det får mig och undra om det är något som inte stämmer, eller om jag bara har väldigt tur som slipper att må dåligt.

Samma sak här. Känner mig inte jättegravid för tillfället. Lätt illamående på morgonen och lite tröttare än vanligt. Man vet aldrig om det ändrar sig till nästa vecka.
    Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
  • Milie
    Wilbes skrev 2014-10-23 15:56:32 följande:
    Efter återkommande uvi och många njurstenar så har jag lärt mig det där med mittenstråle..och att de räcker oftast med nån cm, men de tog ett par år... men åandrasidan så är det inte många som förklarar att de är så de ska vara heller.. skulle fler inom sjukvården ge 1 minut extra oxh förklara sånt för dem som inte är vana att lämna urinprov skulle inte många fylla burken.. men när man inte vet och man får en stor burk så tror man först att oj behövs det så mycket för de här proverna. ..
    Nu är jag aldrig med patienterna (annat än vid någon enstaka venprov- eller kapillärprovtagning) så jag känner inte till hur informationsbiten ser ut. Jag förutsatte helt enkelt att man berättar. Men nu när jag tänker efter så kanske inte läkarna eller sjuksköterskorna som ber om provet heller känner till att man inte behöver överfylla burken. Det är ju inte de utan vi som analyserar proverna sen.

Egentligen borde det finnas ett intervall på burken så man som patient slipper fundera och man som biomedicinsk analytiker slipper spilla pink på sig.
  • Elsa83
    micra skrev 2014-10-23 08:07:44 följande:

Nån mer som ska skriva högskoleprovet på lördag?

Hoppas verkligen att illamåendet håller sig borta och att jag slipper bli kissnödig en gång i kvarten!

Ni som skrivit provet tidigare (detta är min första gång), hur fungerar det med mat? Får man äta något under tiden man gör provet? Har man en lunchrast då man kan gå iväg och äta? Mycket viktiga frågor för någon i vecka nio! ;)

Ska oxå skriva, men inser att jag antagligen får stå över. drabbats av enorm trötthet i snart två veckor. Kan knappt ta mig till och från jobb, än mindre jobba . Fler som känner så? (v10) läst att hcg hormonet börjar avta nu snart och då blir man lite piggare.

Åter till högskoleprovet:

Men om jag inte minns fel så får du bara dricka under provet. Det är fem delar med paus mellan varje. Och en timme tror jag till lunch.
  • Elsa83
    avenell skrev 2014-10-23 14:53:55 följande:

Tänk vad härligt om typ 15 veckor när vi kan sluta diskutera symptom och istället diskutera namn, barnvagnar, barnsaker mm.

Jag längtar!

Jag längtar oxå!!!