• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • HannaFinland

Hade min första träff på mvc igår, har haft väldigt lindriga symtom vilket gjort mig lite nervös.. men visst dök det upp ett lite pyre med tickande hjärta på skärmen! Hjärta Nu är det bara att hoppas att det fortsätter ticka på! Glad
    Vi gick igenom att symtomen hos gravida är väldigt olika och att man inte skall bli nojjig för att man inte har så kraftiga symtom utan njuta av det! :) Jobbar som sjuksköterska inom psykiatrin så får se hur länge man "vågar jobba" men stor mage :/ På tal om mat så känner jag knappt nån hunger mer, det är illamående som kommer typ med 2 h mellanrum och då vet jag att det är matdax..

• MaHo89

Jag äter typ det jag är sugen på. Alltså jag äter en bulle om jag vill det. Däremot äter jag inte så ofta på kvällen då jag oftast går och lägger mig tidigt. Mycket mår jag illa av också, har druckit stora mängder pepsi Max tidigare men nu får jag inte ner varken Cola eller något som smakar sötningsmedel, blir isvatten, lättdryck istället.

Då detta är min femte graviditet och vi bara har ett barn (i livet) så känner jag att jag inte kan påverka, har varit med om så mycket att jag mer försöker slappna av och hoppas att allt ska gå vägen

• Isabella89

Kunde inte sitta med dottern när hon åt middag igår så maken fick göra det.

Shoppade lite mammakläder på H&M nu imorse då de hade VIP-morgon och 20% på allt. Så blev ett par byxor till (så nu har jag tre som är bekväma) och lite öppna koftor samt några tröjor och t-shirts där den växande magen får plats. Men som funkar som icke gravid med.

Har bokat in ett tidigt ultraljud med. Torsdag kväll blir det :) får betala 550kr men det är set värt :)

• hemligönskan

Nu har jag varit på VUL och allt såg jättebra ut :) hjärtat slog!!! Helt otroligt alltså. Är nära på att börja gråta på tunnelbanan för att jag är så glad!

• Seniorita

Har ju vart hemma hela veckan men tänkt jobba nu i helgen.

Inatt vaknade jag med en sån enorm smärta i magen så jag visste ärligt inte talat vart jag skulle ta vägen. Första tanken var såklart mf. Går på toaletten, nä det var tarmarna som spökade och inget mf, puuuuh... Hepp, inget jobb i helgen heller och måtte inte den smärtan komma tillbaka.

• enannanmaria
    skorstenen skrev 2014-10-24 07:38:17 följande:
    Första veckorna är ju rätt kritiska ur utvecklingssynpunkt. Kaffe finns det ju forskning som visar att det ökar risken för MF och hämmad fosterutveckling.

Allt ska man nog göra med måtta. Är man sugen på glass så kan man ju självklart unna sig glass men att äta ordentligt är ju mkt viktigare.

Ungefär som de som säger "min mamma rökte när hon var gravid med mig o även mina vänner o deras barn blev helt friska så jag tror inte rökning under graviditeten skadar " Samma dag jag plussade med första la jag ner ciggen. Har inte rört dem sen den dagen och saknar inte det de minsta.

Nä jag anser att man ska äta det man är sugen på men även tänka på det liv som växer inom en och vilka förutsättningar man vill ge det barnet. Jag åt helt korrekt mina graviditeter o ändå haft högt blodsocker två av mina tre graviditeter.

Nä lite sunt förnuft o äta med måtta.
    Jag håller med. Med undantag från en del superkonstiga cravings (som kompisen som var supersugen på diskmedel, men åt såklart inte) så kanske det kan vara så att man har lite craving efter det kroppen behöver. Jag har varit sugen på sura frukter och kolhydrater (potatis/pasta/bröd). Har även haft ett sug efter lagrad ost och skaldjur.

Nu börjar jag kunna äta mer normalt igen även om stekt mat inte är någon favorit.

Kolhydrat-suget kommer kanske av den energibrist man upplever. Behovet av sura frukter (C-vitamin) kommer kanske av att immunförsvaret är nedsatt i början för att inte stöta bort fostret. Suget efter skaldjur och ost kan bero på att kroppen verkligen behöver kalcium under graviditeten.

Sedan blir man ju sugen på onyttigheter också även om det ofta går att äta något annat som stillar suget nästan lika bra. När jag var sugen på salt funkade det t ex med saltgurka och räkor i saltlag istället för chips.

Det som var svårt var väl snarare att orka tänka ut alternativ som funkar istället för onyttigheterna. Inte det lättaste när man är supertrött och hjärnverksamheten är komaliknande. De pratar om amningshjärna, men i några veckor har det känts som att jag har en gravidhjärna

Tänker att det vore praktiskt att bli sugen på något med mycket järn i också, men det har jag inte blivit.
  • Paulas mamma

När jag kissade imorse fick jag pytte pytte lite blod på pappret. Som ett par droppar klarrött blod. Som knappnålshuvud. Varit på toa 2 ggr efter det för att se om det kommer mer. Men än så länge syns inget mer blod till. Men är så himla orolig. Hur vanligt är det med blod utan att det är missfall? Är nu i vecka 5 (4+5)

• Diamant
    Paulas mamma skrev 2014-10-24 10:45:16 följande:

När jag kissade imorse fick jag pytte pytte lite blod på pappret. Som ett par droppar klarrött blod. Som knappnålshuvud. Varit på toa 2 ggr efter det för att se om det kommer mer. Men än så länge syns inget mer blod till. Men är så himla orolig. Hur vanligt är det med blod utan att det är missfall? Är nu i vecka 5 (4+5)

Jättevanligt!

Speciellt om du inte har ont i magen samtidigt då kan du slappna av :)

Slemhinnorna i slidan blir mer sköra, svullna och blodfyllda under graviditeten så sex, gynbesök eller lite vad som helst kan orsaka små blödningar!
  • Paulas mamma

Men jag har varken haft sex eller varit hos gyn. Har inte ont i magen mer än "mens/molvärk" som jag haft då och då sen jag plussade. Dock har jag lite ont i korsryggen.

Diamant skrev 2014-10-24 10:50:57 följande:

Jättevanligt!

Speciellt om du inte har ont i magen samtidigt då kan du slappna av :)

Slemhinnorna i slidan blir mer sköra, svullna och blodfyllda under graviditeten så sex, gynbesök eller lite vad som helst kan orsaka små blödningar!