• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Luttanlej
    MakeitHappen skrev 2014-10-23 15:12:20 följande:
    Kul! Jag jobbar med på förskola och pluggar till förskollärare men jag gör det samtidigt.. så jobbar 80% och läser 75% :) (En dag i veckan i skolan)
    Jag har jobbat 75% i 3 år och pluggar 100% men nu fick det räcka sista terminen och bara ta det lugnt. Hur länge har du pluggat?
  • Wilbes
    Milie skrev 2014-10-23 16:05:34 följande:

Nu är jag aldrig med patienterna (annat än vid någon enstaka venprov- eller kapillärprovtagning) så jag känner inte till hur informationsbiten ser ut. Jag förutsatte helt enkelt att man berättar. Men nu när jag tänker efter så kanske inte läkarna eller sjuksköterskorna som ber om provet heller känner till att man inte behöver överfylla burken. Det är ju inte de utan vi som analyserar proverna sen.

Egentligen borde det finnas ett intervall på burken så man som patient slipper fundera och man som biomedicinsk analytiker slipper spilla pink på sig.

De säger aldrig eller väldigt sällan hur mycket man ska lämna bara att du ska lämna.. tror att de var på lab jag fick veta att jag inte skulle ta de första oxh inte det sista utan mitten för att få ett så korrekt prov som möjligt. ... och det som sagt tog några år innan jag kom dit och fick den infon.. men däremot mängden är ju olika boende på test..
  • hemligönskan

Alltså är SÅÅÅÅÅ sugen på godis och ben n Jerry's! Men det stod i appen för min vecka (6+3) att man ska undvika sötsaker! Så vågar inte äta nåt. Åååh men gud vad sugen jag är.

Imorgon ska vi förresten på vårt andra VUL för att se om hjärtat slår :):)

• Liiten
    hemligönskan skrev 2014-10-23 16:40:29 följande:

Alltså är SÅÅÅÅÅ sugen på godis och ben n Jerry's! Men det stod i appen för min vecka (6+3) att man ska undvika sötsaker! Så vågar inte äta nåt. Åååh men gud vad sugen jag är.

Imorgon ska vi förresten på vårt andra VUL för att se om hjärtat slår :):)

Står det varför man inte ska äta sånt???
  • hemligönskan

Typ att det är ett kritiskt skede och att man inte ska äta det då. O sen så stod det om alkohol nikotin och droger.

Dricker inte ens kaffe just nu men det enda som betyder nåt är ben n Jerry's! Omg säger jag bara. Så sugen.

Liiten skrev 2014-10-23 17:00:09 följande:

• MakeitHappen
    Milie skrev 2014-10-23 15:47:46 följande:
    Jo, precis. Nu vet jag inte hur stor burken är, men halva lär lätt räcka. Vet du vad de ska göra för analyser? Om det misstänks urinvägsinfektion så är det bra om man inte tar med det första utan tar provet i "mittstråle". På så vis sköljer man bort de normala bakterierna som alltid finns där.

Det är förvånansvärt många som fyller kärlen ända upp i kanten. Oftast ska vi ju doppa ner en snabbtest-sticka och då är kärlen så överfulla att man måste tippa ut lite för att inte det ska svämma över när vi sätter ner stickan. Hah.

en 100 ml burk..    ja frågade inte de. men på 1177 sida står det: Vid inskrivningen lämnar man ett urinprov för att se om det finns protein, även kallat äggvita, i urinen. Det kan vara ett tecken på urinvägsinfektion eller att njurarnas funktion är nedsatt. I journalen kallas provet u-protein. 

på den lilla instuktionslappen som hängde med burken så står de man inte ska ta med det första...  

haha oj nej har aldrig fyllt ända vägen upp! va äckligt för er som ska ta hand om det!

• Liiten
    hemligönskan skrev 2014-10-23 17:10:03 följande:

Typ att det är ett kritiskt skede och att man inte ska äta det då. O sen så stod det om alkohol nikotin och droger.

Dricker inte ens kaffe just nu men det enda som betyder nåt är ben n Jerry's! Omg säger jag bara. Så sugen.

Åh vad underbart att höra.. Jag borde också vara i typ 6+1 och det ända jag får i mig utan att spy är citrusfrukt och chokladgodisar som typ polly.. :/ Borde jag bli oroligare än vad jag är?????
  • micra
    Liiten skrev 2014-10-23 17:00:09 följande:
    Av samma anledning som man inte ska äta sånt annars heller. Bättre att fylla ut magen med nyttiga saker. Det betyder inte att det är farligt för barnet om du unnar dig sånt då och då...
  • effilant
    Liiten skrev 2014-10-23 17:13:23 följande:

Åh vad underbart att höra.. Jag borde också vara i typ 6+1 och det ända jag får i mig utan att spy är citrusfrukt och chokladgodisar som typ polly.. :/ Borde jag bli oroligare än vad jag är?????

Nä. Jag pratade med min BM och hon sa det inte spelar så stor roll vad du får i dig om du är såpass illamående. Jag var nämligen orolig för det och klarade knappt få ner annat än frukt och hon sa jag inte skulle oroa mig, och bara äta det som funkar.
  • micra
    Elsa83 skrev 2014-10-23 16:14:26 följande:
    Ska oxå skriva, men inser att jag antagligen får stå över. drabbats av enorm trötthet i snart två veckor. Kan knappt ta mig till och från jobb, än mindre jobba . Fler som känner så? (v10) läst att hcg hormonet börjar avta nu snart och då blir man lite piggare.

Åter till högskoleprovet:

Men om jag inte minns fel så får du bara dricka under provet. Det är fem delar med paus mellan varje. Och en timme tror jag till lunch.
    Tack för svar och tack till er andra som svarade om högskoleprovet också!

Jag loggade in och läste på kallelsen vilka tider det är rast och det är då man får äta och dricka (men det var helt ok tider).

Jag är precis som du sjukt trött, helt matt i kroppen och hjärnan går inte direkt på högvarv. Äter Postafen mot illamåendet och de späder ju på tröttheten ännu mer. Hade jag vetat om detta hade jag inte anmält mig men nu har jag pluggat inför provet i typ tre månader så det känns så bortkastat att inte gå dit.

Hoppas du blir piggare snart!