• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • avenell

Jag har mina andra försäkringar hos Länsförsäkringar så jag kör nog på dem med gravidförsäkringen också. De har en som är gratis och en "större" som kostar 1200 kr. Jag kan inte påstå att jag har undersökt hur de olika försäkringsbolagen skiljer sig mot varandra men det lär väl inte skilja särskilt mycket...

• avenell
    carolinheiner skrev 2014-12-16 11:55:42 följande:

Låter lite som ischias nerven.. Den kan svullna upp å hamna i kläm när fogarna börjar :( köp eller låna ett foglossningsbälte å se om de blir bättre.. Tänk på hållning å hur du lyfter å reser dig.. Googla foglossning så finns de å läsa om hur man ska göra för att underlätta för fogarna. :) besök sjukgymnast å få övningar å hjälp :) ja har tecknat trygg hansas extra gravidförsäkring.

Jag har också spekulerat om det kan vara ischiasnerven som spökar. Jag har funderat på ett bälte och att söka hjälp och jag borde väl det egentligen. Samtidigt lever jag i någon slags förnekelse och hoppas att det ska försvinna. Jag har googlat en hel del och försöker följa de råd som finns men det känns som att jag glömmer bort det hälften av tiden när jag inte har ont. Hoppas hoppas att det blir bättre och inte sämre!
  • avenell
    Isabella89 skrev 2014-12-16 12:54:33 följande:

Det ska finnas någon. Tyvärr kommer jag inte kunna få för det då jag redan sökt hjälp för just foglossning. Tror man får 1000kr. Är sjukskriven till 30/12 på grund av foglossning nu. Fick hyra kryckor (100kr för så länge jag behöver) på vårdcentralen idag och ska till sjukgymnast imorgon. Har beställt ett bälte med så hoppas det kommer snart! 

För mig hugger det i princip konstant bak vid höften på höger sida. Idag kände jag även mellan benen. Var såhär det började sist. Sen kunde jag gå varannan dag. Varannan dag var det soffläge som gällde. Trodde inte de skulle sjukskriva mig då jag har ett stillasittande arbete men då jag knappt kan gå 100 meter utan att det gör jätteont så kan jag nu knappt ta mig till eller från jobbet (åker kommunalt, har bil men är oerhört begränsat med parkeringsplatser och då måste jag kanske gå långt ändå, plus att sitta i köer brukar ge mig ont i benet i vanliga fall). 

Min mamma blev helt sjukskriven från v16 när hon väntade mig. Är i samma vecka själv nu. Sist kände jag inte av det förrän i v20. 

Åh vad jobbigt det låter. Jag lider med dig! Jag är livrädd för att det ska bli värre och att jag ska få svårt att jobba. Jag vantrivs verkligen av att inte jobba och jag skulle tycka att det var otroligt jobbigt att bli sängliggande. Det som skrämmer mest är att jag redan har börjat få ont såhär tidigt i graviditeten. Jag hoppas verkligen att det inte blir värre. Finns det hopp eller blir det alltid värre
  • Isabella89

Träffade mamman till en av dotterns bästa kompisar när jag hämtade på fsk idag. Sa då att jag är sjukskriven för foglossning när vi pratat lite och då sa hon att hon hade en period med det men att det blev bra sen. Hoppet är väl det sista som lämnar människan ;) tack och lov har jag lite små oavslutade projekt som jag kan göra stillasittande. Fick en ny MAMA i brevlådan idag och har inte varit så glad för en tidning på länge. Perfekt timing :)

• Isabella89

Ska prata med jobbet och se om de kan ordna en bärbar dator till mig så jag kan jobba hemifrån i alla fall en del. Har stationär nu men mycket av mitt jobb går att göra hemifrån. Är ju inte gratis att stå för två veckors sjukskrivning heller...

• Liiten

Jag må inte tycka om att vara gravid trotts en relativt enkel graviditet så här långt meeen lyckan när jag igår fick höra ljudet ifrån barnetshjärta är obeskrivlig! :)

Nyfiken som jag är så försöker jag ta reda på (knappst vetenskapligt däremot) vilket kön pyret har. Både jag och sambon har en magkänsla som säger flicka. Och när jag gjorde "the bakingsoda test" (häll en del morgonurin över en del bikarbonat och se om det blir en reaktion) så fick jag ingen reaktion alls i plastmuggen vilket också tydligen ska antyda på flicka. Är det någon mer här som gjort liknande "hemma tester"? :) Jag gör dem för att se om det stämmer eller ej, dö mig

• Liiten

Suck..skriva på mobilen gör att man ibland skickar halvfärdiga meddelanden.. Det skulle avslutas med: För mig spelar könet ingen roll bara barnet är friskt :) Men det kan vara kul att se om det finns någon spån av sanning i dessa hemma tester. :)

• Kattungen
    Isabella89 skrev 2014-12-16 12:47:16 följande:
    Vet inte om du fått svar än (håller på att går igenom alla sidor jag missat Glad ). Gjorde planerat ks med första barnet då hon låg fel. Fick snittiden ett tag i förväg, fick välja på två dagar, antingen tisdag eller torsdag. Valde då tisdagen så vi slapp vara på sjukhuset över helgen. Gick inte genom aurora-svängen så där kan jag inte hjälpa tyvärr. 
    Har bra erfarenheter från snittet och allt gick jättebra. Tog ett tag innan nervtrådarna hittade tillbaka så jag fick tillbaka känseln ordentligt men det är inga som helst problem nu, förvisso snart tre år sedan. Men var som innan redan efter lite drygt 6 månader. 
    Tack! Hur tyckte du att det funkade att ta hand om din bebis direkt efter snittet på BB och sedan typ första veckorna hemma? Jag menar med hänsyn till smärta efter snittet, jobbigt att resa sig kanske etc.
  • Isabella89
    Kattungen skrev 2014-12-17 10:44:48 följande:
    Tack! Hur tyckte du att det funkade att ta hand om din bebis direkt efter snittet på BB och sedan typ första veckorna hemma? Jag menar med hänsyn till smärta efter snittet, jobbigt att resa sig kanske etc.
    Min man reste bort med jobbet när hon var två veckor men då kom min mamma hit ett tag på kvällarna så jag fick duscha i lugn och ro. Har skötbord som står på badkaret så hon hjälpte mig att lyfta ner det. Annars gick det väldigt bra tycker jag. Gick och handlade, med scanner så la ner en vara i taget. När jag packade ur hemma så tog jag en, max 2 varor i taget. Reste mig så som jag gjorde på slutet med foglossningen. Ur sängen så låg jag på sidan, tryckte mig upp och sen ner med benen. Inte direkt upp från ryggen, det gick inte då magmusklerna var svaga (berodde nog på graviditeten och inte snittet dock). Jag åt lite ibuprofen när vi kom hem men bara under några dagar och inte full dos. Min utmaning var att hitta byxor som satt skönt. Gravidbyxor var bra men de är hu låga där själva byxan är, före mudden och på mig hamnade den kanten precis på snittet. Hade som ett stort plåster och det dämpade lite. Men jag har ett pat träningsbyxor som är grymt sköna då de är höga och inga kanter. Håller på att sy ett par mjukisbyxor själv som är så nu
  • effed

Hej ska försöka lyckas formulera mitt första inlägg. Detta är vårat första barn, bf är enligt mina beräkningar 11/6. Jag är 28 år och bor med make i Skövde trakten. Hoppas jag lyckas få in inlägget :)