• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • slightlymad

Vi har två katter här hemma varav den ena är mammagris och den andra pappagris. Nu den senaste tiden har pappagrisen dock börjat sova bredvid mig i soffan trots att sambon är hemma och i ett annat rum. Mammagrisen märker jag ingen skillnad på. Han kommer och gosar hela tiden som vanligt.

Är det någon mer med katter där ute som känner igen detta? Tror ni de känner på sig att det ligger en liten i magen och att de kanske blir lite instinktivt beskyddande?

• Hilda07
    Kattungen skrev 2014-12-10 12:54:23 följande:

Var på inskrivning idag och KUB i måndags. Fick remiss för aurorasamtal då jag har svårt att tänka mig vaginal förlossning och hela mitt liv tänkt mig kejsarsnitt. Har inte ens vågat skaffa barn förrän nu (är 37år). Någon som har erfarenhet av denna process, planerat kejsarsnitt mm?

Jag har erfarenhet av det då jag blev snittad med barn nr 1 pg a förlossningsrädsla och ska även denna gång få det. Jag kan ju pm:a dig om du vill veta lite mer? 
  • Beatrissan

Jag går oxå på levaxin sedan v 10 av samma anledning som dig, mitt tsh var inte så högt i sig, men för att vara gravid va det högt så jag tar den lägre dosen. Att jag fick det nu så tidigt beror på att jag själv va inne o bad om provtagning då jag behövde det i min förra graviditet, upptäcktes av en slump den gången och vet att det är viktigt för fostret att medicineras i tid.. mellan graviditeterna har jag inte behövt något levaxin. Att få det förr än inte alls är viktigast, många går säkert ovetandes så du behöver inte va orolig..

naiw skrev 2014-12-11 17:31:02 följande:

Nån mer än jag som har fått recept på Levaxin? (Medicin för understimulerad sköldkörtel). Är i vecka 15+3, fick receptet idag. Upptäcktes av en slump. Hade en del hjärtklappning så va inne för ett tag sedan och kollade EKG och tog blodprover. Hoppas det inte har skadat fostret att jag inte har ätit det de första veckorna, försöker va positiv :)

• Nillan77
    slightlymad skrev 2014-12-11 19:52:37 följande:

Vi har två katter här hemma varav den ena är mammagris och den andra pappagris. Nu den senaste tiden har pappagrisen dock börjat sova bredvid mig i soffan trots att sambon är hemma och i ett annat rum. Mammagrisen märker jag ingen skillnad på. Han kommer och gosar hela tiden som vanligt.

Är det någon mer med katter där ute som känner igen detta? Tror ni de känner på sig att det ligger en liten i magen och att de kanske blir lite instinktivt beskyddande?

Mina katter lägger sig gärna på min mage om jag sätter mig i soffan. Det brukar de inte göra så ofta annars.
  • Beatrissan

Har ett dilemma.. (nu igen.... :D)

Är i v.14 och har sedan sept ett vik som löper ett år framöver. Har inte berättat för chefen att jag är gravid utan tänkte ta det efter Rul i januari..

I måndags var jag på intervju för en liknande tjänst, men i annan stadsdelsförvaltning (jobbar kommunalt) och tillsvidareanställning. Idag blev jag erbjuden jobbet, men min nuvarande chef har semester denna veckan och jag behöver prata med honom redan på måndag Ang mitt nya jobberbjudande. Den nya chefen vet inte heller att jag är gravid, allt har gått så snabbt från intervju i måndags till erbjudande idag. När ska jag berätta för den nya?

Nu är jag osäker på om jag faktiskt ska tacka ja eller inte, trivs jättebra där jag är och slipper lära mig massa nytt, har planerat gå ner till 80% i feb och sen gå hem helt från mitten av maj. Men det nya erbjuder en trygghet när jag tänker komma tillbaks efter föräldrarledigheten, (om chefen inte tänker diskrimenera mig o dra tillbaks sitt erbjudande om anställning om jag berättar innan vi skriver papper) Hur hade ni tänkt? Gjort?

Hade dessutom tänkt va hemma länge denna ggn 2,5 år heltid o sen deltid i flera år framöver..

• naiw

Skönt att höra att det är fler som sitter i samma båt :) har egentligen inte haft några jättetypiska symptom så antar att värdena på blodprovet inte va katastrofdåliga! De ska ha mig under observation under hela graviditeten så det känns bra iaf! Hoppas allt ser bra ut på RUL 29:e :)

• LHKM
    slightlymad skrev 2014-12-11 19:52:37 följande:

Jag märker det på en av våra katter. Den ena som inte är så gosig har börjat gå nära mig och gosar hela tiden. Får in vara på toa ifred utan att hon ska stryka sig mot mig.
  • Diamant

Vår katt har alltid varit väldigt mammig men sen graviditeten ska hon alltid ligga på min bröstkorg när jag sitter i soffan (så jag har henne under hakan) och i sängen lägger hon sig nu PÅ min kudde..

Innan ville hon alltid bli skedad, både i soffan och sängen.. Detta gör naturligtvis min lilla "känslighet" mot kattpäls till en rejäl snuva! :/

Hoppas inte det på nåt sätt ökar risken att bebis bli kattallergiker?

• brallanmallan

Det nya låter ju bra men du bör ju berätta iom det kommer du behöva göra snart ändå.

Beatrissan skrev 2014-12-11 20:39:58 följande:

Har ett dilemma.. (nu igen.... :D)

Är i v.14 och har sedan sept ett vik som löper ett år framöver. Har inte berättat för chefen att jag är gravid utan tänkte ta det efter Rul i januari..

I måndags var jag på intervju för en liknande tjänst, men i annan stadsdelsförvaltning (jobbar kommunalt) och tillsvidareanställning. Idag blev jag erbjuden jobbet, men min nuvarande chef har semester denna veckan och jag behöver prata med honom redan på måndag Ang mitt nya jobberbjudande. Den nya chefen vet inte heller att jag är gravid, allt har gått så snabbt från intervju i måndags till erbjudande idag. När ska jag berätta för den nya?

Nu är jag osäker på om jag faktiskt ska tacka ja eller inte, trivs jättebra där jag är och slipper lära mig massa nytt, har planerat gå ner till 80% i feb och sen gå hem helt från mitten av maj. Men det nya erbjuder en trygghet när jag tänker komma tillbaks efter föräldrarledigheten, (om chefen inte tänker diskrimenera mig o dra tillbaks sitt erbjudande om anställning om jag berättar innan vi skriver papper) Hur hade ni tänkt? Gjort?

Hade dessutom tänkt va hemma länge denna ggn 2,5 år heltid o sen deltid i flera år framöver..

• Kattungen
    Hilda07 skrev 2014-12-11 19:56:42 följande:
    Jag har erfarenhet av det då jag blev snittad med barn nr 1 pg a förlossningsrädsla och ska även denna gång få det. Jag kan ju pm:a dig om du vill veta lite mer? 
    Gör gärna det Hilda07 är väldigt nyfiken på allt runt detta! Var ser jag om PM kommit, är inte så van vid FL ?