• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • skorstenen
    Alvolina skrev 2014-12-13 06:56:45 följande:

Någon mer som väntar andra barnet som inte riktigt fått mage än. Trodde att det skulle komma tidigare nu. Känner mig hyfsat som vanligt faktiskt, kanske lite mer svullen bara. Hade aldrig särskilt stor mage med sonen, gick upp 8 kg och kunde ha mina vanliga kläder hela graviditeten. Satte bara en snodd i knapphålet :) hade nog mycket klänningar och tunikor då också.

Väntar fjärde. Syns inget på mig. Vecka 13+5 idag :)
  • Xelmas

Hej, jag ska få mitt tredje barn i juni 2015.

Ang djuren så när jag skulle få min första son så var jag hemma och hade värkar nästan en hel dag och mina katter lämnade inte mig knappt alls. De låg så nära magen som möjligt, var som plåster på mig Inte riktigt så brukar de vara annars. Jag är helt säker på att de kände att något speciellt var på gång.

• brallanmallan

Nu är jag ganska långt fram men har ni börjat tänka på hur ni ska lägga upp f-ledighet? Hur länge/ska båda vara lediga/när slutar ni jobba osv?

• cher82

Känner att jag ligger så långt efter er alla i graviditeten men äntligen v.13 (12+0) idag! :)
    Var dessutom och gjorde vul i onsdags och fick se lillhjärtat, så nu vågar jag nog pusta ut lite och tro att detta ska gå vägen!

• Wilbes
    brallanmallan skrev 2014-12-14 08:59:48 följande:

Nu är jag ganska långt fram men har ni börjat tänka på hur ni ska lägga upp f-ledighet? Hur länge/ska båda vara lediga/när slutar ni jobba osv?

Jag ska plugga distans hemifrån och min man ska vara hemma med bebisen på förmiddagen och jobba på eftermiddagen. Jag kommer dock börja med 3-4 månader med fp. Innan skolan drar igång.

Min förhoppning är att det ska fungera bra.
  • Wilbes

Jag glömde ju hälften. Jag slutar 9 januari på de kurserna jag läser nu oxh sen blir jag nog sjukskriven för foglossning mm

Oxh min tanke är att ha bebis hemma till i alla fall 2 år denna gång har jag tur kanske till och med 3 så jag kan sätta hen på samma fantastiska avdelning som sonen. Men den biten har ändrats förr så vi tar de lite som de kommer.

• Beatrissan
    Wilbes skrev 2014-12-14 10:49:26 följande:

Jag glömde ju hälften. Jag slutar 9 januari på de kurserna jag läser nu oxh sen blir jag nog sjukskriven för foglossning mm

Oxh min tanke är att ha bebis hemma till i alla fall 2 år denna gång har jag tur kanske till och med 3 så jag kan sätta hen på samma fantastiska avdelning som sonen. Men den biten har ändrats förr så vi tar de lite som de kommer.

Med våran första så var jag hemma i 2år, sen va pappan hemma på deltid. Och jag va hemma hela graviditeten i princip. Nu med 2:an är planen att jag ska gå hem 3-4v före bf. Sen tänkte jag va hemma så länge allt fungerar (sålänge alla mår bra av det, blev rastlös i slutet med första). Men tänkte va hemma på heltid i 2-3år sen jobba deltid. Pappa kommer få bara hemma långa somrar, jular osv och plocka på första barnet då vi har mer än hälften av våra dagar kvar på det. Så de löser sig.

Försöker planera så att vi ska ha många dagar sparade och kunna njuta av långa sommarledigheter och vid alla lov..
  • Wilbes
    Beatrissan skrev 2014-12-14 11:00:56 följande:

Med våran första så var jag hemma i 2år, sen va pappan hemma på deltid. Och jag va hemma hela graviditeten i princip. Nu med 2:an är planen att jag ska gå hem 3-4v före bf. Sen tänkte jag va hemma så länge allt fungerar (sålänge alla mår bra av det, blev rastlös i slutet med första). Men tänkte va hemma på heltid i 2-3år sen jobba deltid. Pappa kommer få bara hemma långa somrar, jular osv och plocka på första barnet då vi har mer än hälften av våra dagar kvar på det. Så de löser sig.

Försöker planera så att vi ska ha många dagar sparade och kunna njuta av långa sommarledigheter och vid alla lov..

Så har jag gjort med de andra barnens dagar som varit kvar de har vi använt för att ge barnen långa sommarlov och ledigheter.
  • vikarien

Någon som har bra koll på det här med gravidpenning?

Jag jobbar 50% som personlig assistent, och tar för givet att jag får full gravidpenning därifrån.

Men sen jobbar jag på timmar resten inom barnomsorgen, och då får man väl ingenting gissar jag? Även fast det nästan är tyngre.

Hur räknar dom ut hur mycket jag ska få då?

Kommer gå hem i slutet på april förmodligen men får jag då bara 80% av min halvtidslön?

Äsch så krångligt! Kan man få personligt möte med någon på FK kanske? På telefon och mejl känns det lönlöst att förklara!

Jag hoppas jag kan bli hemma 1.5 år iaf så pyret kan börja förskolan i början av 2017.

Jag kommer ta det mesta av ledigheten eftersom sambon inte trivs med att vara hemma någon längre period. De fyra semesterveckorna på sommar räcker gott för honom.. Rutiner och socialt nätverk är viktigt för honom medansvar jag är tvärtom Det sociala vill jag ha, men har mer av den varan privat än på jobbet.

Så han kommer ta de fredagar jag jobbar sen när pyret går på förskolan.

Eventuellt börjar jag jobba mina helger efter ett år vilket blir 3 på 8 veckor. Då får han vara hemma

Tror det kommer passa oss bra!

• Jossi90

Jag är så glad att magen hårdnat denna vecka så jag faktiskt ser gravid ut. Är i v.14 (13+4) nu och ha kraftig övervikt ca +30 kg. Trodde det skulle ta en evighet innan det skulle synas och kännas men jag tror mig redan känt av en och annan fladder i magen:) finns det fler som gått igenom graviditet med övervikt?