• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • vikarien

Någon mer med halsbränna?

Min är djävulsk för tillfället Har ni något tips på medicin som funkar och som INTE smakar mint! Har både rennie och Novalucol men dom smakar ju mint båda två och det gör det nästan värre

• Lg85
    vikarien skrev 2015-02-01 19:50:39 följande:

Någon mer med halsbränna?

Min är djävulsk för tillfället smile4.gif Har ni något tips på medicin som funkar och som INTE smakar mint! Har både rennie och Novalucol men dom smakar ju mint båda två och det gör det nästan värre smile4.gif

Hör med apoteket/bm om du inte kan ta Omeprazol
  • vikarien
    Lg85 skrev 2015-02-01 21:59:10 följande:
    Hör med apoteket/bm om du inte kan ta Omeprazol
    Har det hemma och det får jag ta, men bara en tablett om dagen.

Hjälper tyvärr inte så mycket mer än någon timme efter jag tagit den.

Kommer ju så himla fort halsbrännan med, från noll till att jag nästan vill gråta på en minut. Rennie och liknande är ju bra så sätt att man snabbt kan tugga i sig en, men denna mintsmak är ju hemsk :-P förstår inte riktigt hur dom tänkte som smaksatte
  • carolinheiner
    vikarien skrev 2015-02-01 22:12:03 följande:
    Har det hemma och det får jag ta, men bara en tablett om dagen.

Hjälper tyvärr inte så mycket mer än någon timme efter jag tagit den.

Kommer ju så himla fort halsbrännan med, från noll till att jag nästan vill gråta på en minut. Rennie och liknande är ju bra så sätt att man snabbt kan tugga i sig en, men denna mintsmak är ju hemsk :-P förstår inte riktigt hur dom tänkte som smaksatte smile5.gif
    Men tar du novalukolen som är röd eller blå? Ja tar den blåa å ja tycker inte de e så mkt mintsmak. Sen prata med bm om du inte kan ta fler än 1 omeprazol. Havregryn ska funka..tugga å svälj ;) mandel e de någon som ätit som funkat. Mjölk? Fil? Undvik fet mat å äta sent. Ligg med huvet lite högre så magsaften inte kan "rinna" upp i matstrupen på natten..
  • Whizzer

Gaviscon finns oxå, både som flytande (smakar krita) och tuggtablett (hallon/blåbärsmak typ?). Rätt så snabb lindring utav det vill jag minnas

• MalinA87

Jag är idag i v.24 och mår väldigt bra. Har en aktiv bebis där inne som oftast inte vill ligga still när mamma vill sova =)

Jag har en fråga om någon av er känner igen er i detta scenario. Jag har en hjärtformad livmoder, vilket upptäcktes när vi i augusti-14 påbörjade en utredning för barnlöshet. Det visade sig att när äggledarna spolades hittade dem ett stopp där som dem fick bort och sedan kunde vi bli gravida själva och det tog sig på första försöket :)

Men man upptäckte som sagt även att jag har en hjärtformad livmoder och vi gjorde rul hos en läkare på US här. Han nämnde att det finns en risk att bebisen kan komma för tidigt då det fortare blir trångt i livmodern. Han sa att runt v 35 kan det vara så att den vill komma ut. Det är ingen fara för bebisen då man ändå är så pass långt gången och det behöver heller inte bli så men risken finns.

Är det någon mer än jag som har en hjärtformad livmoder som kanske har barn sedan innan? Har det/dem kommit för tidigt?

Till v.40 har jag ju 16 veckor kvar men till v 35 är det ju bara 11 och då kom allt plötsligt lite närmare..

• Edde

Ultraljudet är bakom och det är en sådan lättnad! Allt var bra och av allt att döma blir det en pojke! Det var lite spännande där en stund, eftersom läkaren talade lite hackig svenska (vi bor i Finland) - först sa hon "det ser ut som en penis", sedan "men det är lite svårt att veta"... och sedan "men inte är det så svårt att veta" :D Vi såg säkert lite frågande ut, är det nu svårt eller inte? Sedan bekräftade hon igen att det definitivt ser ut som en pojke.

Så det utgår vi ifrån. Synd på min mammas 70-talsklänningar som hon grävt fram i sin iver över barnbarn, men de kanske kommer till användning någon annan gång :) 

Nu vågar jag också tro att det där bubblet i magen är ungen som rör på sig. Tvivlade lite innan, det är ju svårt att veta hur det ska kännas när man inte varit gravid innan.

Mycket lyckliga är vi <3

• Whizzer

Åh va skönt att det gått bra Edde! Har oxå RUL idag, om knappt 2 timmar och jag är så nervös att det ska inte ska vara något levande kvar därinne.. usch jobbig känsla! Varför är man mer nojig andra graviditeten än första?

• Milie

Är det någon som märkt att magsyreproduktionen ökar av mjölk? Jag tänkte i början att det logiska vore att mjölk lindrar och apelsinjuice eggar, men min kropp reagerar precis tvärt om. Mjölk är redan döden, 2-3 dl och jag får starka obehag. Juice kan jag dricka lika mycket av som jag kan dricka vatten. Ingen effekt.

För en tidigare extrem mjölkdrickare så var det svårt att acceptera, men det måste helt enkelt vara på det här viset. I alla fall för mig.

En lite intressant grej är att sen jag slutade dricka mjölk så har mitt Hb spontant höjts och hamnat inom normalintervallet. Jag har alltid haft för dåligt Hb och järnförråd och det verkar ju inte bättre än att det är allt kalcium jag hällt i mig som hämmat upptaget så pass. Jag äter alltså inga järntillskott och har för första gången någonsin normalt Hb och normal järndepå.

• Kaprifola

Jag var på vårt andra ultraljud idag. Var sjukt nervös imorse trots att jag varit lugn till dess. Doktorn sa att allt ser normalt ut. Anledningen till att jag fått gått tillbaka var att vi har en livlig bebis som inte ligger stilla och inte gav så bra kort för bm att mäta lårben och huvud. Jag vart framflyttad en dryg vecka till 16 Juni.

Min faster berättade att jag skulle kolla upp när det var fullmåne i närheten av mitt bf datum då många barn föds just när det är fullmåne. Givetvis kollade jag när jag kom hem på kalendern och det visar sig att 16 Juni har just fullmåne! =) Det ska bli spännande och se om det stämmer =) Har någon annan hört talas om det?