Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Hilda07
    carolinheiner skrev 2015-02-04 20:49:49 följande:
    Vi fick ett så kallat sent missfall i somras i v 22+5.. Åkte in för en liten blödning å va då

I v 22+2 å de visade sig att ja va fullt öppen. Så denna graviditeten har vi fått extra koll då dom inte visste vad som orsakade vårt sena missfall. Å i torsdags när vi var inne på vårt inbokade vul kunde man se huvudet som va på väg ner å att ja va öppen men hade 7 mm kvar. Så pga vårt bagage fick vi komma direkt ner till lund direkt fast vi inte kommit in i v 23.. Å där fick ja brikanyl för att stoppa sammandragningarna ja hade å sen op dagen efter. Å idag fick ja min första dos kortison å i morgon den sista som ska hjälpa honom om han vill komma ut redan nu. Men vi hoppas att han håller sig till v 30.. Gick idag in i v 23 :)
    Oj vad jobbigt för er! Håller verkligen tummarna att allt går vägen denna gång. Har du haft mycket sammandragningar nu det senaste då så det är det som gjort att du öppnat dig så pass mycket? Verkar så läskigt om sånt kan ske utan att man märker det..?
  • carolinheiner
    Hilda07 skrev 2015-02-05 12:33:49 följande:
    Oj vad jobbigt för er! Håller verkligen tummarna att allt går vägen denna gång. Har du haft mycket sammandragningar nu det senaste då så det är det som gjort att du öppnat dig så pass mycket? Verkar så läskigt om sånt kan ske utan att man märker det..?
    Ja lite sd har ja haft plus förstoppad.. Men de e ju normalt att livmodern tränar. De går ju givetvis upp å ner varje dag. Å ingen kan svara på när han kommer eller om han överlever, så de e mkt kämpigt just nu :(
  • Edde
    carolinheiner skrev 2015-02-05 19:26:38 följande:
    Ja lite sd har ja haft plus förstoppad.. Men de e ju normalt att livmodern tränar. De går ju givetvis upp å ner varje dag. Å ingen kan svara på när han kommer eller om han överlever, så de e mkt kämpigt just nu :(
    Jag känner så med dig :(

Om du vill läsa om en som varit i liknande situation, så kan jag tipsa om linnjung.com. Hennes dotter föddes i v 30 i oktober 2010, efter att hon legat på sjukhus i nästan två månader efter vattenavgång.

Vet inte om man vill läsa när man själv är där, men om du vill så!

Allt gott!
  • vikarien

Två doser järntabletter och jag säger aldrig mer!

Kramper och diareer från hell

Någon som fått via spruta eller dropp och vet om man mår bättre av det? Hört att det är dyrt men hellre det än att må såhär!

• Hilda07
    vikarien skrev 2015-02-07 18:35:01 följande:

Någon som fått via spruta eller dropp och vet om man mår bättre av det? Hört att det är dyrt men hellre det än att må såhär!

Järntabletter är helvetet på jorden!!  Har gett upp för längesen. Det har blivit tal om dropp för min del då mitt järnvärde bara ligger på 95 men vet inte vad det kostar. Dock verkar det som att de drar ut på det i det längsta och vill helst att jag ska kämpa på med tabletter och mat. Har läst att det inte har testat tillräckligt på gravida och att man måste väga riskerna mot nyttan med att ge dropp eller injektioner. Hittade nån sida där det stod om eventuella skelettskador hos fostret...Vet inte om det är därför de inte vill ge mig ännu eller om det är en kostnadsfråga. Tycker de har varit så vaga i svaren när jag frågat!

Vet inte hur biverkningarna är med injektioner/dropp heller...Någon som testat? 

• Kaprifola

jag sitter framför teven och äter på lite physalis. Var inte super uppmärksam och tog en tugga av en och när jag efter såg på tuggan som var kvar så såg jag att den var möglig och att jag råkat få i mig en liiiten bit av det. Jag hade dessvärre redan svalt när jag såg detta.
    Det var knappt en knappnål som ja fick i mig.

Det borde inte vara hela världen va?

Jag som i vanliga fall har lätt att nojja över saker :/
    Jag försöker tänka på att det finns människor som röker, dricker alkohol, tar droger, äter mögelost och annat som inte är bra för gravida ( kanske inte nån över huvudtaget i vissa fall) och jag sköter mig med allt annat man inte ska äta enligt livsmedelsverkets råd. Att det borde inte vara farligt..

• Milie
    vikarien skrev 2015-02-07 18:35:01 följande:

Vad äter du för tabletter? Har du testat andra? Om du klarar av smaken så är blutsaft rätt så skonsamt. Hur lågt är ditt Hb?
  • vikarien
    Milie skrev 2015-02-09 21:50:20 följande:
    Vad äter du för tabletter? Har du testat andra? Om du klarar av smaken så är blutsaft rätt så skonsamt. Hur lågt är ditt Hb?
    Niferex fick jag, är enda jag provat. Har IBS så vet i fasen om jag vågar prova några andra

Tyvärr svårt för blutsaft, allt som smakar illa i drickbar form har jag jäkligt svårt för.

Det var inte så lågt ännu, men jag har varit så himla trött så därför jag fick dom. Men hellre trött än att bo på toa
  • Milie
    vikarien skrev 2015-02-09 22:01:48 följande:
    Niferex fick jag, är enda jag provat. Har IBS så vet i fasen om jag vågar prova några andra

Tyvärr svårt för blutsaft, allt som smakar illa i drickbar form har jag jäkligt svårt för.

Det var inte så lågt ännu, men jag har varit så himla trött så därför jag fick dom. Men hellre trött än att bo på toa
    Ah. Niferex är ju nästan kända för att förstöra magen. Barnmorskorna gillar dem dock eftersom de innehåller mycket järn. Vet hon om att du har IBS? Då om någon gång tycker man att de borde släppa på Niferex-köret.

Sen tycker jag att man inte behöver få panik över att Hb sjunker lite. Min barnmorska tyckte jag skulle börja med tabletter då jag låg på 121. Helt sjukt då det är typ det bästa värdet jag någonsin haft. Eftersom jag oftast ligger på 115 så kommer jag inte börja förrän det är lägre än det.

Om du nu vågar dig på tabletter igen så rekommenderar jag Hemofer!
  • vikarien
    Milie skrev 2015-02-10 00:09:59 följande:
    Ah. Niferex är ju nästan kända för att förstöra magen. Barnmorskorna gillar dem dock eftersom de innehåller mycket järn. Vet hon om att du har IBS? Då om någon gång tycker man att de borde släppa på Niferex-köret.

Sen tycker jag att man inte behöver få panik över att Hb sjunker lite. Min barnmorska tyckte jag skulle börja med tabletter då jag låg på 121. Helt sjukt då det är typ det bästa värdet jag någonsin haft. Eftersom jag oftast ligger på 115 så kommer jag inte börja förrän det är lägre än det.

Om du nu vågar dig på tabletter igen så rekommenderar jag Hemofer!
    Var hos en annan BM denna gången som dessutom hade en student med sig. Så dom hade läst journalen noga sa hon...

Talade tydligt om att jag hade IBS också.

Då säger hon att Niferex är bäst för känsliga magar!?

Ju mer jag läser om dom så verkar det ju vara tvärtom

Jag låg också omkring 120 så jag var mer orolig att det var mitt B12 som sjunkit men det ville hon inte ens kolla!

Sköldkörtelprov togs däremot för det var nytt för i år att dom skulle ta på alla med känd B12 brist.

Likadant sockret bestämde min vanliga BM att vi skulle ta varje gång jag är där eftersom min mage inte pallar Glukosbelastningen. Men det kunde vänta till nästa gång tyckte hon Noll förtroende fick jag för henne, så jag hoppas verkligen min vanliga BM är frisk från sin sjukskrivning nästa gång!