• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • kanien

Jag blev sjukskriven 100% i oktober mellan v.6-8 pga illamående, var sen sjukskriven 50% hela november och december försökte jag jobba fast var tyvärr medt hemma. Den 13 jan blev jag 50% sjukskriven igen men den 21 jan var vi tvigna att utöka till 100% sjukskrivning då min kropp inte pallar mer pga jävulsk foglossning. Min anställning går ut sista februari och jag kommer inte jobba nått mer innan våran dotter kommer. Bf 2 juni och det känns som evigheter kvar

• lillsnuttan5
    carolinheiner skrev 2015-02-03 20:44:59 följande:

Också vart sjukskriven sedan oktober. Tror ja va i v 8 eller nått för depression.. Har ändå kunnat hålla igång fram till i torsdags då de visade sig att ja har en svag livmoderhalstapp å bebis är på väg ner. Strikt sängliggandes på sjukhus 1,5 timmar hemifrån. Vattenavgång i fredags som komplikation efter fått inopererat ett akut cerklage. Kommer nog inte få komma hem fören han e född. Kanske timme permission längre fram om de e lika lugnt. Så förstår frustrationen:(

Men oj! Sjukhus. Kommer du få föda lite tidigare än tänkt då kanske?

Lät ju inge vidare ligga där flera månader. .. främst för psyket. Det är ju jobbigt ändå.

Får du gå nånting? Ut i korridoren ett varv?
  • lillsnuttan5
    aleydis skrev 2015-02-03 20:45:46 följande:

Hej,

Jag har oxå bf 5:E juni :)

Såklart du kan köpa grejer! Vi började efter RUL för ett par veckor sen och nu har vi i stort sett köpt det mesta, en del fix kvar med rensning och så i vårt extrarum och förråd. Det enda vi hade tänkt att köpa nytt var en skötväska, resten har vi fått eller köpt på blocket. Om du har mkt tid hemma har du ju tid att bevaka blocket :). Man måste typ ringa direkt för populära varor.

Jag får lite känslan av shopoholic när jag går igenom blocket / tradera /övriga babysidor varje dag . Finns ju så mycket man vill köpa. Och det finns så mycket man faktiskt inte behöver

är lite osäker på vad jag ska prioritera.

Skötväska står på min lista också. Lär matcha nya vagnen

Helst vill jag ut i affärer å handla. Klämma och känna. Men det blir lite svårt med foglossning. Nånstans inbillar jag mig att det ska bli bättre sen nån gång så jag kan åka. Troligtvis blir det inte det förrän efter förlossningen. Men tro går ju
  • lillsnuttan5
    Wilbes skrev 2015-02-04 01:30:11 följande:

När han var nyfödd var han jätterolig och fin och mysig på alla sätt och storasyster ville helst sitta uppe på mig när jag bytte blöja eller amma osv. Favoriten va att ligga i babygymmet med lillebror (inte fullt så uppskattat av oss vuxna dock eller lillebror i alla lägen ) med tiden och ju mer hon märker att hon ibland får vänta eller måste göra saker själv (för att hon är äldre) så kommer den sedvanliga svartsjukan. Men det går över lag bra.

Hon älskar sin lillebror mer än nånting annat även om hon ibland tycker att han är en pain in The as.... typisk syskonkärlek.

Hon är ibland lite för kärvänlig och lite för hjälpsam så han hinner inte riktigt med att lära sig saker på samma sätt som hon gjorde när hon var ensam och inte fick hjälp med i princip allt av storasyster. Men vi stoppar henne naturligtvis. Men ibland tar hon lite för mycket ansvar trots att vi inte ber henne så vi har ständig koll och får påminna henne att hon inte är förälder och inte behöver dela ut konsekvenser eller tala om vad han ska göra. Nu är de förvisso så att vi har två väldigt olika individer med två olika diagnos problematiker som komplicerar deras relation ytterligare Som kanske förstärker vissa känslor hos dem. Han är lycklig som slipper lära sig för han blir bekväm i att få allt serverat och hon lite för ansvarstagande känslomässigt och anklagar sig själv om de hände någoy om de så handlar om lite utspilld mjölk. Men inga stora problem på daglig basis.

Men det är väl kul att hon bryr sig att han finns iaf. men du kanske får lite mer hjälp än du önskar. Leker dem nånting idag? Spel, bilar, dockor, ute å springer, pulka åkning?

Det ska bli spännande få se hur min dotter reagerar. Just nu verkar hon glad över att få en lillebror iaf
  • lillsnuttan5
    kanien skrev 2015-02-04 05:49:50 följande:

Jag blev sjukskriven 100% i oktober mellan v.6-8 pga illamående, var sen sjukskriven 50% hela november och december försökte jag jobba fast var tyvärr medt hemma. Den 13 jan blev jag 50% sjukskriven igen men den 21 jan var vi tvigna att utöka till 100% sjukskrivning då min kropp inte pallar mer pga jävulsk foglossning. Min anställning går ut sista februari och jag kommer inte jobba nått mer innan våran dotter kommer. Bf 2 juni och det känns som evigheter kvar

Va trist att det blev så när din anställning går ut...

Hur länge har du jobbat där då? Om du fick ihop någon sgi iaf?

Ja så länge de ligger 1 meter snö ute känns det som att juni aldrig kommer komma. .. men helt plötsligt är det vår

Jag försöker att inte tänka så mycket på vilken månad /vecka de är. Går lite lättare då känner jag. .
  • Wilbes
    lillsnuttan5 skrev 2015-02-04 07:15:35 följande:

Men det är väl kul att hon bryr sig att han finns iaf. men du kanske får lite mer hjälp än du önskar. Leker dem nånting idag? Spel, bilar, dockor, ute å springer, pulka åkning?

Det ska bli spännande få se hur min dotter reagerar. Just nu verkar hon glad över att få en lillebror iaf

Ja de spelar, leker med bilar och lego och när de är ute så leker dem i klätterställningar och busar tillsammans pulka har vi faktiskt inte prövat då jag varit då extremt dålig i vinter. Men nästa år lär de bli en del sånT.
  • carolinheiner
    lillsnuttan5 skrev 2015-02-04 06:49:58 följande:
    Men oj! Sjukhus. Kommer du få föda lite tidigare än tänkt då kanske?

Lät ju inge vidare ligga där flera månader. .. främst för psyket. Det är ju jobbigt ändå.

Får du gå nånting? Ut i korridoren ett varv?
    Vet inte. Kanske. Ingen kan svara på när han behagar komma. Nopp gå på toa inne på rummet. De e vad ja får gå.
  • kanien
    lillsnuttan5 skrev 2015-02-04 07:20:23 följande:
    Va trist att det blev så när din anställning går ut...

Hur länge har du jobbat där då? Om du fick ihop någon sgi iaf?

Ja så länge de ligger 1 meter snö ute känns det som att juni aldrig kommer komma. .. men helt plötsligt är det vår smile1.gif

Jag försöker att inte tänka så mycket på vilken månad /vecka de är. Går lite lättare då känner jag. .
    Jag hinner jobba i 6 månader. Hade en provanställning men dom väljer att inte förlänga mig då jag har varit hemma så mkt.. Hinner iaf få ihop en bra sgi så det känns skönt
  • Hilda07
    carolinheiner skrev 2015-02-04 11:13:39 följande:
    Vet inte. Kanske. Ingen kan svara på när han behagar komma. Nopp gå på toa inne på rummet. De e vad ja får gå.
    Hur upptäckte du/ni detta att livmodertappen var påverkad? Har du haft mycket sammandragningar eller annat som gjorde att de gjorde en undersökning på dig? Jag hade nämligen prematura förvärkar med mitt första barn men än har inget hänt vid denna graviditet...men å andra sidan har de inte gjort någon undersökning av livmodertappen denna gång än så jag undrar om den kan påverkas utan att man märker nåt?

Hoppas allt går bra för dig. Vet hur jobbigt det är att bara ligga och vänta...jag blev sjukskriven också lång tid. Allt gick bra iaf och dottern kom när hon skulle.
  • carolinheiner
    Hilda07 skrev 2015-02-04 20:24:15 följande:
    Hur upptäckte du/ni detta att livmodertappen var påverkad? Har du haft mycket sammandragningar eller annat som gjorde att de gjorde en undersökning på dig? Jag hade nämligen prematura förvärkar med mitt första barn men än har inget hänt vid denna graviditet...men å andra sidan har de inte gjort någon undersökning av livmodertappen denna gång än så jag undrar om den kan påverkas utan att man märker nåt?

Hoppas allt går bra för dig. Vet hur jobbigt det är att bara ligga och vänta...jag blev sjukskriven också lång tid. Allt gick bra iaf och dottern kom när hon skulle.
    Vi fick ett så kallat sent missfall i somras i v 22+5.. Åkte in för en liten blödning å va då

I v 22+2 å de visade sig att ja va fullt öppen. Så denna graviditeten har vi fått extra koll då dom inte visste vad som orsakade vårt sena missfall. Å i torsdags när vi var inne på vårt inbokade vul kunde man se huvudet som va på väg ner å att ja va öppen men hade 7 mm kvar. Så pga vårt bagage fick vi komma direkt ner till lund direkt fast vi inte kommit in i v 23.. Å där fick ja brikanyl för att stoppa sammandragningarna ja hade å sen op dagen efter. Å idag fick ja min första dos kortison å i morgon den sista som ska hjälpa honom om han vill komma ut redan nu. Men vi hoppas att han håller sig till v 30.. Gick idag in i v 23 :)