• Anonym (Dubbelmoral??)

halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

• Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Anonym (Dubbelmoral)
    Anonym (Hanan) skrev 2014-09-26 21:50:59 följande:

Men låt folk göra som dom vill. Låt folk klä sina barn hur dom vill. Om någon är förtryckt så är det väl den vuxna kvinnan som klär sig halvnaket för att få uppmärksamhet.

Jag håller med, att den så kallade "fria" kvinnan är den förtryckta för att hon MÅSTE vara som alla andra, median bestämmer hur hon ska gå klädd!! Sorgligt tycker jag. Rihanna går klädd i klistermärke på tuttarna, nu ska alla gå runt med enbart klistermärke på tuttarna, ciara rakar halva huvudet så ska alla flickor raka halva huvudet, snacka om förtryckt. Britney går runt o visar sin mutta, så ska alla vilja göra det. om man är fri att vara naken varför skulle man då inte få vara fri att gå täckt! Jag tycker att man ska låta alla göra som man vill, och främst vara rättvis i sitt dömande!
  • Mary2940

Det är väl en stor skillnad på att få en viss klädkod itutat i sig sen barnsben (täcka kroppen för att inte hetsa upp män) och aldrig få chansen att utforska efter vad man själv faktiskt känner är rätt när det gäller tex kläder..

Jag förstår tanken med att samhälle o media påverkar oss västerländska kvinnor men den stora skillnaden i mina ögon är att ingen pratar skit om dig om du väljer att inte gå lättklädd, du anses inte som "olämplig" om du inte går lättklädd, men dessa stämplar sätts på religiösa kvinnor som väljer att gå sin egen väg - därför tycker jag de är förtryckta och jag hatar att se barn med burka eller täckta huvuden..

/ från en f.d religiös som nu svassar med snygg lagom kort kjol på gatorna och njuter av friheten att få bestämma själv!!

• Anonym (Ööh)
    Mary2940 skrev 2014-09-26 22:18:05 följande:

Det är väl en stor skillnad på att få en viss klädkod itutat i sig sen barnsben (täcka kroppen för att inte hetsa upp män) och aldrig få chansen att utforska efter vad man själv faktiskt känner är rätt när det gäller tex kläder..

Jag förstår tanken med att samhälle o media påverkar oss västerländska kvinnor men den stora skillnaden i mina ögon är att ingen pratar skit om dig om du väljer att inte gå lättklädd, du anses inte som "olämplig" om du inte går lättklädd, men dessa stämplar sätts på religiösa kvinnor som väljer att gå sin egen väg - därför tycker jag de är förtryckta och jag hatar att se barn med burka eller täckta huvuden..

/ från en f.d religiös som nu svassar med snygg lagom kort kjol på gatorna och njuter av friheten att få bestämma själv!!

Det är just det här jag menar, vem bestämmer vad frihet är, för dig kanske kora kjolen är frihet, för någon annan kan det vara att täcka sig som är frihet.
  • Mary2940
    Anonym (Ööh) skrev 2014-09-26 22:24:06 följande:

Det är just det här jag menar, vem bestämmer vad frihet är, för dig kanske kora kjolen är frihet, för någon annan kan det vara att täcka sig som är frihet.

Ja men min poäng är att jag känner mig fri eftersom jag(!) väljer att ha byxor ena dagen, kort kjol andra... Utan att känna att jag bryter mot Guds regler eller församlingens tyckande.. Kom inte och säg att Burka etc inte har starka religiösa och kulturella rötter. Gillar man det verkligen ser jag inget fel men som jag skrev, av egen erfarenhet, är det lätt att känna/tro att "jag väljer själv att ha burka" fast i botten ligger rädslor och "så här ska det vara för att jag ska vara godkänd" i botten och det är det jag opponerar mig emot..
  • Anonym
    Anonym (dum?) skrev 2014-09-26 20:37:06 följande:
    Du sitter nog framför tvn eller radio och tror att du vet vad som händer i världen, skulle inte ta median som en säker källa, gå ut o upplev saker, så du lär dig ett och annat om människor !

personligen tycker jag man ska låta alla vara som d vill, tycker faktist folk som går med massa hål i ansiktet och massa tatueringar, o helt svart klädda är mer otäcka ingen som klagar på de. Inte för att ja kunnat bry mig mindre om de, gå hur du vill, så länge du inte skadar människor och du är nöjd med dig själv så!
    Jag har varit i länder där kvinnor behandlas som ägodelar och inte får klä sig som de vill och jobbat med sådana kvinnor även här i Sverige det är JÄVLIGT stor skillnad på frivillig kort kjol och politisk förtryckarsymbol som niqab.
  • Anonym (*...*)

Tyvärr är det ju oftast så att när en kvinna bär burka så har hon inget val.

• Anonym (I)

Men låt folk göra som dom vill. Låt folk klä sina barn hur dom vill. Om någon är förtryckt så är det väl den vuxna kvinnan som klär sig halvnaket för att få uppmärksamhet.

Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-09-26 21:59:03 följande:

Jag håller med, att den så kallade "fria" kvinnan är den förtryckta för att hon MÅSTE vara som alla andra, median bestämmer hur hon ska gå klädd!! Sorgligt tycker jag. Rihanna går klädd i klistermärke på tuttarna, nu ska alla gå runt med enbart klistermärke på tuttarna, ciara rakar halva huvudet så ska alla flickor raka halva huvudet, snacka om förtryckt. Britney går runt o visar sin mutta, så ska alla vilja göra det. om man är fri att vara naken varför skulle man då inte få vara fri att gå täckt! Jag tycker att man ska låta alla göra som man vill, och främst vara rättvis i sitt dömande!

• Anonym (I)

Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-09-26 21:59:03 följande:

• Sneeze
    Anonym (Dubbelmoral??) skrev 2014-09-26 19:51:02 följande:

Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

Frågan är väl istället vem som valt hennes klädsel, oavsett vilken klädsel det gäller?
    Har hon valt själv, vare sig det är burka eller mus-i-kant, kan man inte säga att hon är förtryckt.
    Har någon annan valt och bestämt, burka eller mus-i-kant, är det tvång och förtryck.

Själv väljer jag kläder efter väder (hatar att frysa eller svettas), efter tillfälle (använder inte bikini på jobbet) och därutöver klär jag mig efter humör. Det borde vara alla människor rätt.
  • Anonym (Jossan)

Fast kvinnors kroppar diskuteras ju hela tiden. Du bär för lite kläder, du är för på kläd, sex säljer visa lite hud, visa inte så mycket hud du ser billig ut, va proffitionel täck dig, tänk på hur du presenterar dig du är tjej, oj du är inte så tjejig varför sminkar du dig inte, oj du har för mycket smink, oj du ser trött ut du borde sminka dig, oh shyt vf är dansare så vulgära. Bara några kommentarer man ständigt får höra runt om. När skall man sluta dikutera kvinna som ett object som skall åtras eller tämjas. Utan en individ som respekteras så som hon väljer att vara som människa.

Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??