• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • Sven Erik Johansson
    Stårschan skrev 2014-10-10 12:52:36 följande:
    Bortsett från ditt missbruk av versaler som gjorde det lite jobbigt att läsa tycker jag att det var ett riktigt bra och nyanserat inlägg som visar på gråskalorna i problematiken.

Och i grunden har väl alla falanger (utom möjligen "every-sperm-has-it's-right-to-life"-typerna) det gemensamt att ingen önskar fler aborter. Bäst vore det ju om det aldrig blev aktuellt att göra abort -  om alla som inte vill bli gravida verkligen använde preventivmedel, om alla preventivmedel fungerade till 100%, om inga våldtäkter förekom, och om alla foster var livsdugliga.
    Dessutom kan ett oplanerat barn ibland förvandlas till ett önskat. Detta kan ske genom att livsomständigheter förändras och dessa kan vi alltid påverka. Vi kan ställa upp för varandra, för vänner och släktingar tex.

Men givetvis skall man söka undvika graviditeter i första hand, men om det inte går så är inte heller då abort det självklara.
  • Sven Erik Johansson
    IsaStardust skrev 2014-10-10 12:59:22 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 11:50:24 följande:

Mitt inlägg  tillförde mycket eftersom abortdebatten i Sverige är alldeles för förenklad. Det går inte att rakt av definiera folk som "för abort" eller "mot abort". Det finns tex både en juridisk och en etisk dimension.

Varken någon annan kvinna eller någon man kan bestämma hur du gör , MEN å andra sidan får naturligtvis alla som är medlemmar, män och kvinnor, skriva i en FL-tråd där det är frivilligt att läsa. Sedan är det i verkligheten tyvärr så att ibland utövar män påtryckningar på kvinnor och vill att de skall göra abort.

Tack för kloka inlägg i en annars tämligen svartvit debatt!
    Tack själv!
  • Sven Erik Johansson
    eviz08 skrev 2014-10-10 13:44:03 följande:

Jag ha inte läst igenom alla inlägg.
    Jag är för abort, det finns många anledningar till att man gör abort och att istället förbjuda abort och låta alla graviditeter som slutar i abort sluta i att ett barn föds tror jag inte är bra för någon.
    Jag har själv gjort en abort då jag oönskat blev gravid.  För mig personligen va det en jättejobbig upplevelse och jag kan fortfarande tänka på det och må dåligt, men om jag inte hade fått göra en abort så är jag inte helt säker på att jag idag hade varit i livet. Så att bara säga att man är emot abort tycker jag inte är att tänka speciellt långt...

Fast diskussioner om abort handlar väl inte bara om att "förbjud"/"inte förbjuda".

Det finns väl en etiskt dimension också. Man kan disuktera etiken oberoende av juridiken.
  • eviz08
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:22:47 följande:
    Check! Nåt mer?
    En annan sak är väl hur vi ska kunna ta hand om flera barn, det finns ju redan så många som vi misslyckas med att ta hand om. Är det då smart att förbjuda abort och få fler oönskade barn i världen?

• Sven Erik Johansson
    Hon där skrev 2014-10-10 13:03:06 följande:

Mitt enkla svar:
    Nej till abort gällande mig själv
    Ja till abort för andra

Hur menar du då? Vill du att andra skall göra abort?
  • Jennie med ie
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 14:31:12 följande:
    Fast diskussioner om abort handlar väl inte bara om att "förbjud"/"inte förbjuda".

Det finns väl en etiskt dimension också. Man kan disuktera etiken oberoende av juridiken.
    Japp. Eller "man" kanske inte kan, men en del av oss ;)
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:32:46 följande:
    En annan sak är väl hur vi ska kunna ta hand om flera barn, det finns ju redan så många som vi misslyckas med att ta hand om. Är det då smart att förbjuda abort och få fler oönskade barn i världen?

Check. Mer?

Du ser, man kanske inte behöver ha tänkt så kort ändå...
  • eviz08
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:34:51 följande:
    Check. Mer?

Du ser, man kanske inte behöver ha tänkt så kort ändå...
    Jag hänger inte riktigt med, du menar att du har löst det redan?
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:40:02 följande:
    Jag hänger inte riktigt med, du menar att du har löst det redan?
    Jag behöver inte lösa något. Men du skrev att säger man att man är emot abort så har man inte tänkt så långt, och allt som tagits upp hittills har jag tänkt på (och är inte ensam). Så, inte tänkt så långt?
  • eviz08
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 14:31:12 följande:

Om man läser TS inlägg som är det enda jag har läst så va frågan ställd för eller emot och det tyckte jag jag svarade på. 
    Men nej jag tycker inte att det är fel att göra en abort, jag anser inte att man är en mördare om man gör en abort. Jag tycker att man själv måste välja över sin kropp. Sen finns det ju alltid aspekten att man inte borde satt sig i den situationen att man behöver göra en abort. Men där tror jag nog att alla måste döma sig själva, och att det börjar bli väldigt farligt när andra ska döma om man gjort tillräckligt.  
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?