• dejan9209

FÖR ELER EMOT ABORT?

Som rubriken råder, så undrar jag om ni är för eller mot abort, och varför?

Jag själv är mot abort, för jag anser att livet startar redan vid befruktningen.
    Den som använder ord som ?cellklump? om det ofödda barnet försöker förminska det faktum att det handlar om en människa som dödas i en abort. I själva verket är alla människor mer eller mindre stora ?cellklumpar?, men ingen av oss blir mindre mänsklig (eller värdefull) för det.

• Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?
  • eviz08
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:43:37 följande:
    Jag behöver inte lösa något. Men du skrev att säger man att man är emot abort så har man inte tänkt så långt, och allt som tagits upp hittills har jag tänkt på (och är inte ensam). Så, inte tänkt så långt?
    Jag kanske borde uttryckt mig mer tydligt. Det jag menade var att man måste nog lösa många problem och frågeställningar innan man kan säga "vi förbjuder abort"
  • eviz08
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:22:47 följande:
    Check! Nåt mer?
    Så du menar att oavsett konsekvenserna så tycker du inte man bör göra en abort? 
  • Jennie med ie
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:49:16 följande:
    Jag kanske borde uttryckt mig mer tydligt. Det jag menade var att man måste nog lösa många problem och frågeställningar innan man kan säga "vi förbjuder abort"
    Ja det är ju en helt annan sak det, att säga "jag är emot abort" kontra "vi ska förbjuda abort". Vilket är en av poängerna i flera föregående inlägg, man antas propagera för det ena för att man tycker det andra, vi som är emot abort klumpas ihop till en homogen massa som alla förväntas ha samma åsikt i detalj, ha samma grunder och argument, vilja samma sak o s v.
  • Sven Erik Johansson
    eviz08 skrev 2014-10-10 14:47:07 följande:
    Om man läser TS inlägg som är det enda jag har läst så va frågan ställd för eller emot och det tyckte jag jag svarade på. 
    Men nej jag tycker inte att det är fel att göra en abort, jag anser inte att man är en mördare om man gör en abort. Jag tycker att man själv måste välja över sin kropp. Sen finns det ju alltid aspekten att man inte borde satt sig i den situationen att man behöver göra en abort. Men där tror jag nog att alla måste döma sig själva, och att det börjar bli väldigt farligt när andra ska döma om man gjort tillräckligt.  
    Man kan vara "för" eller "emot" juridiskt och man kan vara "för" eller "emot" etiskt och man kan vara lite "1/2-för"/"1/2-emot juridiskt och man kan vara lite "1/2-för" /"1/2-emot" etiskt". Det finns många dimensioner/bottnar.

Vad gäller att förebygga aborter handlar det  dels om att förebygga graviditeter , men inte enbart. Alternativ till abort är också viktigt som ett komplement till det och vi kan också göra mycket för varandra. Om jag tex hade en gravid vän eller släkting som kunde få ett bättre liv och andra perspektiv genom mig så skulle jag gärna ställa upp tex.

Det finns lägen där jag skulle föredra att abort gjordes framför alternativ jag ser som värre. Om min fru tex fick läkarbesked på att hon hade att välja mellan att dö i medicinska komplikationer eller att göra abort skulle jag hoppas att hon valde aborten . Det finns också lägen där barnet /fostret inte kan överleva.

Det finns alternativ jag i o för sig ser som etiskt fel MEN SAMTIDIGT så är det också så att människor befinner sig i olika lätta/svåra lägen och naturligtvis skall man inte sätta  sig på sina höga hästar och hävda att man själv skulle handla etiskt rätt i alla lägen, speciellt  inte om man är pressad.

Samtidigt har jag en instinktiv motvilja mot allt som är att döda. Jag valde att vara vapenfri-inte bära vapen på värnpliktens tid och jag är mot dödsstraff och jag är till och med vegetarian och jag bär en sorg över att antalet aborter i mitt land är ca 40 000 på ett år.
  • eviz08
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:53:16 följande:
    Ja det är ju en helt annan sak det, att säga "jag är emot abort" kontra "vi ska förbjuda abort". Vilket är en av poängerna i flera föregående inlägg, man antas propagera för det ena för att man tycker det andra, vi som är emot abort klumpas ihop till en homogen massa som alla förväntas ha samma åsikt i detalj, ha samma grunder och argument, vilja samma sak o s v.
    Hur menar du, att även om man är emot abort vill man inte förbjuda det? På vilket sätt är man i så fall emot det? Vad vill man uppnå med att säga jag är emot abort men jag vill inte förbjuda det? 
    Så klart jag är emot abort, jag tycker inte det bör vara en normal sak som var och varannan har gått igenom, men samtidigt kan inte jag sitta här och säga vilka som jag tycker har rätt att göra en abort och vilka som inte bör göra en.
  • Sven Erik Johansson
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:33:45 följande:
    Japp. Eller "man" kanske inte kan, men en del av oss ;)
    Tja-då får jag väl bli utslängd ur tråden då, eller så går det ju att låta bli att läsa det jag skriver.Glad
  • Sven Erik Johansson
    eviz08 skrev 2014-10-10 15:03:19 följande:
    Hur menar du, att även om man är emot abort vill man inte förbjuda det? På vilket sätt är man i så fall emot det? Vad vill man uppnå med att säga jag är emot abort men jag vill inte förbjuda det? 
    Så klart jag är emot abort, jag tycker inte det bör vara en normal sak som var och varannan har gått igenom, men samtidigt kan inte jag sitta här och säga vilka som jag tycker har rätt att göra en abort och vilka som inte bör göra en.
    Man kan vara etiskt emot flertalet aborter , men vilja arbeta för starkt sänkta aborttal på annat sätt än genom lagstiftningen.

Det finns som sagt både en etisk och en juridisk dimension av  frågan.
  • eviz08
    Sven Erik Johansson skrev 2014-10-10 15:01:48 följande:
    Man kan vara "för" eller "emot" juridiskt och man kan vara "för" eller "emot" etiskt och man kan vara lite "1/2-för"/"1/2-emot juridiskt och man kan vara lite "1/2-för" /"1/2-emot" etiskt". Det finns många dimensioner/bottnar.

Vad gäller att förebygga aborter handlar det  dels om att förebygga graviditeter , men inte enbart. Alternativ till abort är också viktigt som ett komplement till det och vi kan också göra mycket för varandra. Om jag tex hade en gravid vän eller släkting som kunde få ett bättre liv och andra perspektiv genom mig så skulle jag gärna ställa upp tex.

Det finns lägen där jag skulle föredra att abort gjordes framför alternativ jag ser som värre. Om min fru tex fick läkarbesked på att hon hade att välja mellan att dö i medicinska komplikationer eller att göra abort skulle jag hoppas att hon valde aborten . Det finns också lägen där barnet /fostret inte kan överleva.

Det finns alternativ jag i o för sig ser som etiskt fel MEN SAMTIDIGT så är det också så att människor befinner sig i olika lätta/svåra lägen och naturligtvis skall man inte sätta  sig på sina höga hästar och hävda att man själv skulle handla etiskt rätt i alla lägen, speciellt  inte om man är pressad.

Samtidigt har jag en instinktiv motvilja mot allt som är att döda. Jag valde att vara vapenfri-inte bära vapen på värnpliktens tid och jag är mot dödsstraff och jag är till och med vegetarian och jag bär en sorg över att antalet aborter i mitt land är ca 40 000 på ett år.
    Ja det har du ju såklart rätt i, det är fel av mig att säga att jag är för abort. För det finns olika nyanser, men om jag måste välja så är jag för och skulle aldrig kunna stå bakom ett förbud. Fast det är klart att det säkert finns aborter som skulle kunna lösas på andra sätt.
    Jag utgår mycket ifrån mig själv och har därför svårt att döma andra, för man vet aldrig vad som har hänt i livet som gör att dom hamnade där dom är.
    Och jag ser hellre att man gör en abort en föder ett barn som sedan far illa under sin uppväxt.
  • IsaStardust

Jag är personligen emot abort, för mig är det fel. Men jag vill inte förbjuda det och jag känner inget behov av att fördöma de som väljer att göra aborter. Jag inser att alla inte har samma syn som mig på vad som är rätt och fel.

Också jag har en önskan om sänkta aborttal, men inte nödvändigtvis genom skärpt lagstiftning.

Vad jag mest önskar är en mer nyanserad debatt om abort, där man får kritisera gränsen för abort, där man får ifrågasätta om inte barnmorskor kan få arbeta som barnmorskor utan att medverka i aborter, där man får yttra sig angående de negativa aspekterna av abort utan att det viftas bort (kvinnor som blir tvingade till abort, psykiska men efter abort, risker med abort etc), där man kan diskutera alternativ till abort etc.

• Neige Obskyr
    Jennie med ie skrev 2014-10-10 14:43:37 följande:

Jag behöver inte lösa något. Men du skrev att säger man att man är emot abort så har man inte tänkt så långt, och allt som tagits upp hittills har jag tänkt på (och är inte ensam). Så, inte tänkt så långt?

Vill man införa ett abortförbud trots att man förstår alla de där situationerna du radade upp så är min spontana reaktion att man måste vara empatistörd...

Men det kanske inte var det du menade?
Svar på tråden FÖR ELER EMOT ABORT?