eviz08 skrev 2014-10-10 14:47:07 följande:
Om man läser TS inlägg som är det enda jag har läst så va frågan ställd för eller emot och det tyckte jag jag svarade på.
Men nej jag tycker inte att det är fel att göra en abort, jag anser inte att man är en mördare om man gör en abort. Jag tycker att man själv måste välja över sin kropp. Sen finns det ju alltid aspekten att man inte borde satt sig i den situationen att man behöver göra en abort. Men där tror jag nog att alla måste döma sig själva, och att det börjar bli väldigt farligt när andra ska döma om man gjort tillräckligt.
Man kan vara "för" eller "emot" juridiskt och man kan vara "för" eller "emot" etiskt och man kan vara lite "1/2-för"/"1/2-emot juridiskt och man kan vara lite "1/2-för" /"1/2-emot" etiskt". Det finns många dimensioner/bottnar.
Vad gäller att förebygga aborter handlar det dels om att förebygga graviditeter , men inte enbart. Alternativ till abort är också viktigt som ett komplement till det och vi kan också göra mycket för varandra. Om jag tex hade en gravid vän eller släkting som kunde få ett bättre liv och andra perspektiv genom mig så skulle jag gärna ställa upp tex.
Det finns lägen där jag skulle föredra att abort gjordes framför alternativ jag ser som värre. Om min fru tex fick läkarbesked på att hon hade att välja mellan att dö i medicinska komplikationer eller att göra abort skulle jag hoppas att hon valde aborten . Det finns också lägen där barnet /fostret inte kan överleva.
Det finns alternativ jag i o för sig ser som etiskt fel MEN SAMTIDIGT så är det också så att människor befinner sig i olika lätta/svåra lägen och naturligtvis skall man inte sätta sig på sina höga hästar och hävda att man själv skulle handla etiskt rätt i alla lägen, speciellt inte om man är pressad.
Samtidigt har jag en instinktiv motvilja mot allt som är att döda. Jag valde att vara vapenfri-inte bära vapen på värnpliktens tid och jag är mot dödsstraff och jag är till och med vegetarian och jag bär en sorg över att antalet aborter i mitt land är ca 40 000 på ett år.