Oktoberbebisar 2014
Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan ?
hur länge ammar era barn? min tjej kan bli nöjd på 15 min men ibland kan hon amma en timme! hon snuttar inte bara utan äter!
har man ens mjölk så det räcker en timme? :O
är ganska påfrestande på bröstvårtorna oc på natten får jag nästan kramp av att ligga till så länge!
Vid 3v kommer en ökningsperiod, då vill de amma mer för att öka produktionen. Märkte av det på vår gosse då han ville äta mycket oftare. Det kommer fler öknings veckor framöver. Utvecklingsfaser kan komma däremellan, så då kan sömnen störas. Ja det är bara att vänja sig vid mindre sömn framöver :)
Hur gör ni där mannen tar hand om bebisen vissa timmar? Mitt problem är att min tjej vill amma ungefär varannan timme på natten och det kan inte min sambo hjälpa till med ju. Har ni börjat använda pump/handmjölka eller kör ni ersättning? Eller era bebisar är kanske inte hungriga utan vill bara ha närhet?
Som inatt, då ammade hon kl 2, kl 4, kl 6 och sen kl 8 eller 9. Pust! Jag är absolut beredd att ta större nattansvar eftersom min sambo börjar jobba på måndag plus att han tagit allt ansvar för mat och vår hund under de tio pappadagarna men det vore ju skönt att slippa åtminstone NÅGON nattamning.
hur länge ammar era barn? min tjej kan bli nöjd på 15 min men ibland kan hon amma en timme! hon snuttar inte bara utan äter!
har man ens mjölk så det räcker en timme? :O
är ganska påfrestande på bröstvårtorna oc på natten får jag nästan kramp av att ligga till så länge!
ja entimmesmaningarna är inte kul,,
har haft maraton-amning här ett dygn nu.. max 2 h mellan gångerna och gärna upp mot en timme vid varje tillfälle.. puh!
Har ett tips som hjälper när bebis är gnällig (på dagen) hos oss! Låter henne ligga utan blöja i babygymmet eller på en filt! Oftast lugnar hon sig och ligger och tittar sig omkring. Utan blöja är det lättare för babyn att röra sig, tror det hjälper mot magknip. Brukar samtidigt massera mage och fötter, det lugnar oftast ner henne.
Freja är 3,5 veckor och äter kanske med 2 timmars mellanrum, på nätterna går det 3-4 timmar mellan amningarna. Om hon har svårt att komma till ro på natten brukar jag låta henne sova på min mage. Brukar slumra till själv då också, när jag vaknar till nästa gång brukar jag lägga ner henne intill mej, då har hon oftast somnat ordentligt.
Första veckan ammade vår lilla tilda 1 timme varje gång och dessutom gärna väldigt ofta, inte alls roligt för mina bröstvårtor. Efter det blev det lite lugnare och hon prickade exakt 20minuter vid varje amning med ca 1-2 timmar mellan på dagen och 3-4 timmar på natten. Igår blev det däremot flera 1 timmesamningar igen, den längsta nästan 1,5 timme och hon var inte nöjd efter det utan bara skrek och var ledsen. Imorgon blir hon 3 veckor så det verkar som det kommer en ökningsperiod som karpas skrev i sin kommentar
Ammar ni från bägge brösten när ni ammar 1timme. Sen att man kommer ihåg att dricka mycket vatten och äta bra. Det ger bättre produktion och så är man själv också piggare .
Ammar ni från bägge brösten när ni ammar 1timme. Sen att man kommer ihåg att dricka mycket vatten och äta bra. Det ger bättre produktion och så är man själv också piggare .
jag byter inte bröst om hon ammar 1 h. borde jag det?
tänker att så länge hon är nöjd så får hon det hon vill ha ut av amningen. mat/närhet.