• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • banan123
    Lex14 skrev 2014-12-22 19:57:53 följande:

Okej, och du hade högt blodtryck?

Jag åt blodtryckssänkande medicin fram till för två veckor sedan då det äntligen sjunkit.

Ja, 140/90 tror jag de var.
  • Lex14
    banan123 skrev 2014-12-22 21:29:35 följande:

Ja, 140/90 tror jag de var.

Till mig har dom sagt att 140/90 var den övre gränsen för vad som anses okej och inte högt :-/

Hade du mycket äggvita i urinen?

Jag hade 160/105 i blodtryck och de medicinerade mig även under graviditeten. Hur agerade dom med din havandeskapsförgiftning? Mig lyckades dom skrämma upp ordentligt med bla dagliga mätningar av flöde i moderkakan för att säkerställa att bäbisen fick det han behövde i magen. Detta drabbade mig så sent i graviditeten att de satte igång mig efter 5 dagar när de även konstaterat att jag hade för lite fostervatten och att mängden fortsatte sjunka.
  • Pernilla0414
    Lex14 skrev 2014-12-23 07:21:34 följande:
    Till mig har dom sagt att 140/90 var den övre gränsen för vad som anses okej och inte högt :-/

Hade du mycket äggvita i urinen?

Jag hade 160/105 i blodtryck och de medicinerade mig även under graviditeten. Hur agerade dom med din havandeskapsförgiftning? Mig lyckades dom skrämma upp ordentligt med bla dagliga mätningar av flöde i moderkakan för att säkerställa att bäbisen fick det han behövde i magen. Detta drabbade mig så sent i graviditeten att de satte igång mig efter 5 dagar när de även konstaterat att jag hade för lite fostervatten och att mängden fortsatte sjunka.
    Jag hade havandeskapsförgiftning första graviditeten. I normala fall har jag 90/60 men då låg jag inlagd med 140/100 och 2+ i urin. Fick ingen medicin alls utan låg under observation. Så de hade koll.

När man fått barn ska ju BT bli normalt och om det inte blir det så kan man ju behöva äta BT-sänkande.

90 i undertryck har jag svårt att tro att det är hvp? Man får ju alltid högre BT som gravid.

Denna graviditeten hade jag 85 i undertryck. Helt normalt :)
  • Ssajko

Min barnmorska sa att när de kollar med blodtryck så är det ju lite individuellt också, utgår ifrån vad som blir högt för personen. Något som är högt för en person är kanske normalt för en annan.

• Lex14

Mitt BT är normalt 110/65 men jag tolkade barnmorskan som att det ska bli högre när man är gravid. Hade högre redan vid inskrivningen i vecka 12 men det var först när det steg över 140/90 som de blev oroliga.

Sen sa de inne på BB att BT brukar peaka 3 dygn efter förlossningen vid havandeskapsförgiftning så därför ville de ha mig inlagd 5 dygn efteråt för att justera medicinen. På BB förvarnade de mig även för att BT kunde förbli förhöjt upp till 3 mån efter förlossningen.

• Ssajko

Så söt :) god jul på er allihopa! Hoppas att alla får det jättemysigt! :)

• Mymmlan

Ta i trä men nu har det vänt! Hon somnar i snitt kl 24 och sover till 07 i ett streck utan att vakna! Hon är 10 veckor. Jag är i chock, treåringen vaknar fortfarande på nätterna och kommer in till oss!

• Lex14
    Mymmlan skrev 2014-12-29 13:24:11 följande:

Ta i trä men nu har det vänt! Hon somnar i snitt kl 24 och sover till 07 i ett streck utan att vakna! Hon är 10 veckor. Jag är i chock, treåringen vaknar fortfarande på nätterna och kommer in till oss!

Gud så härligt Grattis!
  • DinaMii
    Mymmlan skrev 2014-12-29 13:24:11 följande:

Men vad skönt! Hur mycket sover hon på dagarna? Vår treåring kommer oxå in till oss oftast. En natt i veckan sover han i sin säng till 08, men annars lägger han sej mellan oss :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014