• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • trollis86

Vår snart 3 månaders tjej sover "vanliga dagar" med ca 3 timmars mellanrum. Dagar då vi t.ex har haft besök eller annat vägrar hon totalt att sova, då slumrar hon i bärselen men sover då mera följande dag istället. Nyårsafton vägrade hon att sova på hela dagen vilket såklart resulterade i en övertrött gallskrikande tjej på kvällen. Överlag har hon nästan alltid sovit väldigt bra på natten, dagarna har vi däremot kämpat med ända sedan hon blev född men nu tycker jag det börja gå bättre och vi börjar få in lite rutiner.

• Ssajko

Vi har lite svårt att få in rutiner med sovandet på dagarna. Vet inte riktigt hur jag ska få till det heller, hon sover en 40min sen är det vaket och sen är hon jättetrött på eftermiddagarna och ska bara ligga och snutta och småsova.

Ska/ har alla ni vaccinerat era?

• banan123

Min kille somnar ca 23-00 och sover till ca 10-11. Sen äter vi frukost gör vid oss och sen går ut ca en timmes runda med vagnen så somnar han vid 13:00 sen sover han till 15ungefär sen mat lite lek o så slumrar han till en liten stund vid 17 (bara 1 timme eller o inget alls) sen är han vaken till 23. och sover för natten igen. Dock är han mega förkylld och har lite svårt att sova för hostan tack och lov har han ingen feber.. Min kille ska få sin spruta den 16. om han hinner bli bättre.

• 90lindah

Molly sover från 21.30 på kvällen till ca 4 på morgonen då det är matdax, sen somnar hon om och sover till ca 9-10. sen har jag en liten tjej som är vaken i princip HELA dagen !!! slumrar till nån timme eller så om jag bär henne i selen eller sjalen :) har inga fasta rutiner för sovandet, enda är väl att jag helst ser att hon är vaken nån timme innan läggdax. 

Jag har tänkt vaccinera, läste att det finns vaccin även mot vattkoppor ock kräksjuka? nån som vet någon som vaccinerat mot detta ?

• MeEmmA

Min lilla kille har inga rutiner alls, e olika från dag till dag. Men oftast vaknar han 02.00 och 04.00 på natten. För nån dag sen var han dock trött och sov från 23.00-07.00, fick panik på morgonen och flög upp till hans säng för att se om han andades! Fy vad brösten gjorde ont dessutom.

På dagarna är han vaken mycket om vi e hemma, men så fort han sitter i bilstolen eller ligger i vagnen så kan han sova flera timmar i sträck.

Och nu vaknade han precis efter 20min tupplur :)

• DinaMii
    mitthemligajag skrev 2015-01-04 19:12:43 följande:
    När vi åkte ner gick de bra, vi fick väcka henne för mat efter ca 3,5 timme. Vi tänkte till och åkte 5 på morgonen när hon vaknade för mat så vi "tjänade" lite på nattsömnen men stannade bara 2 gånger på hela vägen. Men tyckte hon var stel i nacken när vi kom fram så idag när vi åkte hem då varierade vi med spädbarnsilägget, sen tog vi ur de ibland! Vi stannade typ varannan timme nu och så åkte vi mitt på dan så nu krävdes underhållning!

Hon älskar att titta på mobilen vi har på skyddet, samt ipaden (baby tv black and white sensor) och så har hon två böcker hon kan kolla i läääänge med ljud som är super! Finns på kupolen där nere på bokshoppen phpe90vC505253.jpg
    Ah tack! Ska kolla där :) kanske kan underlätta lite iaf..
  • DinaMii

Vi har inga rutiner alls. Vi gör som hon vill göra. Hon sover oftast mellan 23-09 och äter där en eller två gånger. Sen sover hon mellan 11-14 kanske om hon sitter i sjalen, annars sover hon kortare stunder i sin säng. Eller på mej i soffan. Sjalen och på oss sover hon bäst. Nu när jag tänker efter är hon inte vaken så mycket alls. Hon sover mest hela tiden. Vaken nån timme och däckar sen igen i typ 2 timmar. Hon är 10 veckor nu och vi börjar väl med rutinerna..., sen nångång ;p men det ska blundar skönt när båda barnen går och lägger sej 19 och man har hela kvällen för sej själv!

• Mischa

Skönt att läsa att det är fler som inte har rutiner :) idag sov hon tre pass men det beror ju på vad vi gör på dagen, om vi åker bil eller inte osv. Idag var vi bara hemma förutom en promenad..

Hon ska vaccineras imorrn. Hon har även fått första delen av vaccinet mot Rotaviruset och imorrn får hon den andra.

• karpas

Rutiner existerar inte ännu här. 3mån blir gossen i morgon. Sover olika mycket på dagarna, ibland längre stunder och mer sällan eller korta och oftare. Nätterna är oxå lite olika, ibland somnar han tidigare för natten och ibland går vi in på natt kvisten innan har har ro att somna. Nåja denna bebis tid är så kort så rutinerna får komma sen när kommer. Tre storasystrar i huset gör att kvällarna automatiskt blir lite sena. I februari får vi en tonåring i huset och även en 11åring. Yngsta går 15tim på förskolan. Till höst blir det förskole klass, hjälp tiden går så otroligt fort.

• marmik
    90lindah skrev 2015-01-07 15:51:23 följande:

Jag har tänkt vaccinera, läste att det finns vaccin även mot vattkoppor ock kräksjuka? nån som vet någon som vaccinerat mot detta ?

Har hört att kräksjukevaccin fungerar för vissa men inte andra, alltså lite osäker effekt...
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014