• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Ssajko
    DinaMii skrev 2015-01-09 23:10:48 följande:

På tal om dop så ska jag på dop nu och ska dessutom vara gudmor. Något speciellt som brukar vara gudmoderns uppgift på själva dopet? Något speciellt som kan förväntas av mej? Hur hade ni tänkt som ska ha kyrkligt dop om gudföräldrarna?

Sista dopet jag var på så hällde en av gudföräldrarna upp vattnet bara.

Vi ska ha dop den 1a nu. Det är bara för att jag tycker att det är en fin grej att fira henne lite med släkt och vänner. Vi har inga gudföräldrar eller faddrar som det tydligen heter nu då sambon inte vill det.
  • banan123
    DinaMii skrev 2015-01-09 23:10:48 följande:

På tal om dop så ska jag på dop nu och ska dessutom vara gudmor. Något speciellt som brukar vara gudmoderns uppgift på själva dopet? Något speciellt som kan förväntas av mej? Hur hade ni tänkt som ska ha kyrkligt dop om gudföräldrarna?

Googla eller fråga föräldrarna hur dom vill ha det. En gudmor/gudfar kan vara med framme i kyrkan på själva dopet. Kan även hålla barnet eller/och läsa en text. En gudmor ska även vägleda barnets tro. vet inte om jag glömt någon :)
  • MeEmmA

Vi ska ha dop i början av februari, mest för att det e en tradition men också för att det blir lite mysigt att samla alla och ha en liten fest efteråt. Och dessutom får man en del fina presenter :p Tycker att det ska bli kul att pynta och baks o sånt också! Hade väl iofs kunnat ha namngivningsfest istället, men känns som att allt sker mer naturligt genom dopet.

• Malin0710

Vi ska ha dop i slutet av januari eller i februari. Ska boka en tid på måndag med kyrkan. Vi har döpt våra andra två barn i kyrkan och ska göra det även med lillasyster. Vi har två faddrar, min syster och min sambos syster. Tycker också om att pynta och baka och greja! Denna gång ska vi ha dopfikat hemma tror jag. Har varit i prästgården de andra gångerna. Vi har inte så jättelånga gäster, vi bli max 20 st.

Vi har inga rutiner än. Tar dagarna som de kommer. Men senaste tiden så har jag märkt av att hon vaknar oftast runt 9-10 sen är hon vaken max 1h innan hon vill sova igen. Då sover hon ca 30-60min. Sen är hon vaken en längre stund. Resten av dagen blir som sagt olika dag för dag. Är vaken mycket på kvällen och somnar för natten runt 22-23.

• trollis86

Somnar era bebisar snabbt och lätt eller någon annan här som måste amma sin bebis till sömns? Vår tjej skulle helst vara vaken dygnet runt....ikväll somnade hon inte ens av det utan skrek sig till sömns, och många många timmar senare än de senaste veckorna.. Känner att detta börjar bli ohållbart då hon dessutom ammar ca 1 timme varje gång. Börjar kännas jobbigt att ligga flera timmar per dag i ett mörkt sovrum..

• mitthemligajag
    DinaMii skrev 2015-01-09 14:23:38 följande:
    Dopet är till för att "rena barnet från synd" från grunden. Eftersom det är en synd att födas. Det är inget vi håller med om så vi är varken med i svenska kyrkan eller skulle kunna ha ett dop..

Vi var på dop för något år sen. Något liknande ur en text prästen läste "nu älskar Gud dej, nu välkomnar han dej". Näe. Mina barn är älskade med eller utan dop.. Så därför har vi bara fikat :)
    Men fy ush vad hemskt det lät
  • mitthemligajag
    Mymmlan skrev 2015-01-09 14:11:24 följande:

Ska ni döpa era förresten? Eller ha namnfest eller något?

Vi ska döpa! :)
  • mitthemligajag
    trollis86 skrev 2015-01-11 02:42:17 följande:

Somnar era bebisar snabbt och lätt eller någon annan här som måste amma sin bebis till sömns? Vår tjej skulle helst vara vaken dygnet runt....ikväll somnade hon inte ens av det utan skrek sig till sömns, och många många timmar senare än de senaste veckorna.. Känner att detta börjar bli ohållbart då hon dessutom ammar ca 1 timme varje gång. Börjar kännas jobbigt att ligga flera timmar per dag i ett mörkt sovrum..

Låter precis som min flicka då, igår vaknade hon 8 och sov 40 minuter fram tills 20.30... Då grinades de en del från typ 15... Vi har gett henne ersättning runt 22, då sover hon heeela natten! Hon kan sovs typ 8 timmar då, och hon sommar med flaskan i munnen helt utan gnäll! Vanligtvis sen tar jag en promenix runt 11 och då sover hon ca 2 timmar ute på altanen i vagnen! Men gör jag inte de och vi är borta någonstans ja då är de omöjligt att få henne att somna! Men alltså, kvällsesärttning is the shit!
  • DinaMii
    mitthemligajag skrev 2015-01-11 08:44:05 följande:
    Men fy ush vad hemskt det lät
    Haha ja. Fast mannen sa att prästen sa "nu är du inte oönskad längre", vilket stämmer. Jag mindes fel.. Men minns att det var många i familjen som hoppade till och sneglade på varandra :p

Det är ju väldigt fint med dop, men såntdär får mej bara att känna mej obekväm.. Får se hur det här kommande dopet vi ska på blir.. :)
  • F89
    DinaMii skrev 2015-01-11 09:07:00 följande:
    Haha ja. Fast mannen sa att prästen sa "nu är du inte oönskad längre", vilket stämmer. Jag mindes fel.. Men minns att det var många i familjen som hoppade till och sneglade på varandra :p

Det är ju väldigt fint med dop, men såntdär får mej bara att känna mej obekväm.. Får se hur det här kommande dopet vi ska på blir.. :)
    Jag har varit på många dop och ALDRIG hört en präst uttrycka sig så.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014