• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Ssajko
    mitthemligajag skrev 2014-12-16 23:54:21 följande:

Vågar nog säga att koliken är borta helt nu!!! Tack och lov!! Dock är kvällarna med sömnen väldigt jobbig ändå, hon somnar in och vaknar efter 5 min vrålandes som att hon drömmer värsta mardrömmarna...

Lugnar henne snabbt och hon somnar om, sover några minuter och vaknar. Det känns som hon tror att vi lämnat henne ensam skrikandes eller något vilket aldrig har hänt... Fattar inte varför hon gör så här, tar flera timmar för henne att komma in i riktig sömn... Men De är inte magproblem!!

Är de någon fas som är så här? Fler som har de så här?:) när hon somnar sover hon dock super djupt och kan sova 4 timmar utan att vakna:)

Min lilla kan ta ganska lång tid att få att somna. Hon skriker inte när hon vaknar men somnar vis bröstet, vaknar efter 5-10min och vill snutta vidare. Annars är det gnäll och gråt om man skulle tex vilja gå och kissa själv :o kan ligga så i flera timmar. Sen börjar hon alltid natten med 4h, sen kan det se ut hur som helst efter det :)

Förut vaknade hon några gånger och skrek rätt ut, men då hade hon ont i magen så jag vet inte alls, Låter jobbigt för stackarn :/
  • Lex14
    mitthemligajag skrev 2014-12-16 23:54:21 följande:

Lugnar henne snabbt och hon somnar om, sover några minuter och vaknar. Det känns som hon tror att vi lämnat henne ensam skrikandes eller något vilket aldrig har hänt... Fattar inte varför hon gör så här, tar flera timmar för henne att komma in i riktig sömn... Men De är inte magproblem!!

Är de någon fas som är så här? Fler som har de så här?:) när hon somnar sover hon dock super djupt och kan sova 4 timmar utan att vakna:)

Min Linus har börjat med något liknande. Nu sover han fantastiskt bra på nätterna men nu de sista dagarna har han vaknat med ett illvrål precis när han somnat in, precis som att han blivit rejält skrämd. Blir livrädd själv varje gång för det är verkligen ett illvrål han ger ifrån sig. Dock är det lätt att få honom att komma till ro igen.
  • banan123

Åh jag är så fruktansvärt arg på min granne! Hon är STOR rökare och skiter i om min son ligger ute hon säger inte ens till utan bara sätter igång o röker ett halvt packet. Han kan ALDRIG ligga där ute mer än typ 30 minuter. Tips på vad jag kan göra hon har ju rätt att röka på sin altan men våra altaner ligger verkligen sidan om varandra. Har jag inte rätt till att ha min son ute?barn mår bäst av att sova ute med ju.

• mitthemligajag
    banan123 skrev 2014-12-17 14:13:00 följande:

Åh jag är så fruktansvärt arg på min granne! Hon är STOR rökare och skiter i om min son ligger ute hon säger inte ens till utan bara sätter igång o röker ett halvt packet. Han kan ALDRIG ligga där ute mer än typ 30 minuter. Tips på vad jag kan göra hon har ju rätt att röka på sin altan men våra altaner ligger verkligen sidan om varandra. Har jag inte rätt till att ha min son ute?barn mår bäst av att sova ute med ju.

Min lillebror bor i bostadsrätt och dom har rökförbud på alla balkonger i deras hus! Trodde inte man fick göra så men visst får man de! Prata med hyresvärd eller ordförande!!

Charlie sover alltid ute på våran altan, där sover hon som bäst :)
  • Ssajko

MÅSTE hon röka på altanen då när lillen ligger ute? Det är ju bara några timmar.. Kan väl gå ut på framsida eller så? Jag är själv rökare, eller var innan kotten kom, och har då aldrig haft problem med att röka någon annanstans när det varit barn i närheten.

• MeEmmA

DiniMii: bara för att det inte kommer nått när du pumpar betyder inte att mjölken e borta. Kan sitta i huvudet på dig, kan hjälpa att ha bebis framför dig och fantisera om att du ammar. Ett annat alternativ är att du är stressad, trött, har ätit eller druckit dåligt... Försök att ta det lugnt bara, mjölken ska inte bara kunna försvinna :)

Om att ha barn ute i vagnen så har jag ett annat problem än rökare, en katt hoppade i vagnen när han låg där ute!!! Har inte vågat ha han där själv igen efter det.

• Pernilla0414

6,2kg och 60cm lång på två månaders kontrollen :) det är så skönt att de första veckorna är passerade. Känner igen sig själv mer både kroppsligt och själsligt. Lärt känna bebis och vardagen har blivit enklare :) härligt med jul snart !!

• DinaMii
    MeEmmA skrev 2014-12-17 22:43:23 följande:

DiniMii: bara för att det inte kommer nått när du pumpar betyder inte att mjölken e borta. Kan sitta i huvudet på dig, kan hjälpa att ha bebis framför dig och fantisera om att du ammar. Ett annat alternativ är att du är stressad, trött, har ätit eller druckit dåligt... Försök att ta det lugnt bara, mjölken ska inte bara kunna försvinna :)

Om att ha barn ute i vagnen så har jag ett annat problem än rökare, en katt hoppade i vagnen när han låg där ute!!! Har inte vågat ha han där själv igen efter det.

Ringde amningshjälpen och hon sa att det blir något med mjölken ibland när bebisen är runt 2 mån gammal, och då km det sina, bara sådär. Det var inte ovanligt alls att mammor ringde om det. Vissa kan pumpa igång ett flöde igen, men det brukar sällan vara långvarigt utan mjölken försvinner ändå helt inom några veckor. Har nog varit stressad senaste veckan så det kanske bidrar i mitt fall, men det beror på en krissituation så det är nog svårt att koppla bort det. Har inte upplevt mej som stressad men absolut kan det ligga undermedvetet, sen om det är den där tvåmånadersgrejen som Amningshjälpen pratade om samtidigt..?

Haha när jag drack min öl långsamt var det under flera timmar ja ;) typ en halv dag.. Svagdricka har jag testat, smakar för mycket öl. Hon käkade från mej nyss, tvärtomt och hon kämpade på i 20 min utan att gnälla. Så hon har ju tålamod ibland ändå.

Usch! Cigarettrök är det värsta jag vet! Hoppas du kommer på någon lösning, eller att grannen är väldigt samarbetsvillig om du tar upp det med henne.
  • Pernilla0414
    mitthemligajag skrev 2014-12-11 22:18:46 följande:
    Åhhh va mysigt!!! Åh så fin!! Har våra barn samma namn ?;) blev de en liten Charlie?
    Ja det blev liten Charlie :) fint namn ;) både som flick o pojknamn.
  • karpas

10v idag och nu är det nog någon utvecklingsfas. Kan somna, men efter 5min hjärtskärande gråt. Hände flera gånger. Knölar och bökar, har svårt att komma till ro. Somnade ordentligt efter 01.00 efter 2 Tim med böj och små gråt. Hoppas det är övergående.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014