• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • mitthemligajag
    karpas skrev 2014-12-18 10:58:08 följande:

10v idag och nu är det nog någon utvecklingsfas. Kan somna, men efter 5min hjärtskärande gråt. Hände flera gånger. Knölar och bökar, har svårt att komma till ro. Somnade ordentligt efter 01.00 efter 2 Tim med böj och små gråt. Hoppas det är övergående.

Det var ju precis det jag skrev om i ngt inlägg här ovanför! Vi har de precis likadant och hon är 9 v och 4 dagar... Det måste ju vara ngn utvecklingsfas
  • mitthemligajag
    DinaMii skrev 2014-12-18 09:07:43 följande:
    Ringde amningshjälpen och hon sa att det blir något med mjölken ibland när bebisen är runt 2 mån gammal, och då km det sina, bara sådär. Det var inte ovanligt alls att mammor ringde om det. Vissa kan pumpa igång ett flöde igen, men det brukar sällan vara långvarigt utan mjölken försvinner ändå helt inom några veckor. Har nog varit stressad senaste veckan så det kanske bidrar i mitt fall, men det beror på en krissituation så det är nog svårt att koppla bort det. Har inte upplevt mej som stressad men absolut kan det ligga undermedvetet, sen om det är den där tvåmånadersgrejen som Amningshjälpen pratade om samtidigt..?

Haha när jag drack min öl långsamt var det under flera timmar ja ;) typ en halv dag.. Svagdricka har jag testat, smakar för mycket öl. Hon käkade från mej nyss, tvärtomt och hon kämpade på i 20 min utan att gnälla. Så hon har ju tålamod ibland ändå.

Usch! Cigarettrök är det värsta jag vet! Hoppas du kommer på någon lösning, eller att grannen är väldigt samarbetsvillig om du tar upp det med henne.
    Jag tyckte faktiskt också att min mjölk blev mindre för ngn vecka sedan! Innan har de sprutat åt alla håll och så är de inte längre. Hon för ersättning typ 2 ggr om dagen nu... Efter att jag ammat henne. Men hon gick från att äta 90 ml till 130 från en dag till en annan så de är väl inte konstigt att kroppen inte hinner med ibland. Nu känns de som att jag inte gör annat än ammar henne för att komma i fas igen
  • banan123

Ni som ger ersättnig vilken kör ni på? nan?

Jag har fått gallstensattacker 3 ggr på 3 veckor och fått remiss till röntgen men ingen som vet när jag får komma till. spenderade en stor del av natten på akuten och ville/ kunde inte ta smärtlindring för jag hel ammar. Så nu får man köpa pump o flaskor så man har när man behöver ta smärtlindring men vill ha ersättning till back up så jag vet att gossen alltid kan bli mätt.

• Mymmlan
    karpas skrev 2014-12-18 10:58:08 följande:

10v idag och nu är det nog någon utvecklingsfas. Kan somna, men efter 5min hjärtskärande gråt. Hände flera gånger. Knölar och bökar, har svårt att komma till ro. Somnade ordentligt efter 01.00 efter 2 Tim med böj och små gråt. Hoppas det är övergående.

Samma här. 9v. Somnar aldrig ordentligt före 02, ofta 03. Sover i korta omgångar, 20 min typ och vaknar och gråter och ska snutta sedan. Men kan i gengäld sova bra sedan fram till 10 snåret när hon väl somnar, med matpaus men då somnar hon om ok. Utvecklings eller tillväxtfas kanske?
  • DinaMii
    banan123 skrev 2014-12-19 14:46:40 följande:

Ni som ger ersättnig vilken kör ni på? nan?

Jag har fått gallstensattacker 3 ggr på 3 veckor och fått remiss till röntgen men ingen som vet när jag får komma till. spenderade en stor del av natten på akuten och ville/ kunde inte ta smärtlindring för jag hel ammar. Så nu får man köpa pump o flaskor så man har när man behöver ta smärtlindring men vill ha ersättning till back up så jag vet att gossen alltid kan bli mätt.

Vi har NAN, sensetive. Tänkte att det var lika bra så magen håller sej i fas eftersom hon varit så ledsen. Om det nu är nån större skillnad på olika NAN? Sonen åt vanliga NAN och hade aldrig krångel med magen.

Var in och extravägde idag. Hon har tagit igen det hon tappade och lite till så hon är där hennes kurva ska vara, så ersättningen gör sitt.

Så fick jag nässpray med Oxytocin utskrivet för att se om mjölken kan komma igång av det. Sprayade nyss, och knappt en minut efteråt kände jag hur flödet började komma igång. Så vem vet, det kanske är tillräckligt för att hon ska bli mätt och att det ska komma tillbaka? :) så drygt att släpa med termosar och flaskor när man ska iväg..! Kokar ni vattnet? Vi gör det för att man skulle det med sonen, men har hört både och nu...?
  • MeEmmA

Jag ger min pojk man till kvällen och är noga med kokat vatten och steriliserad flaska eftersom att de är väldigt känsliga för bakterier när det e så små och ersättningen är ju nått de får i sig! Står ju även på förpackningen hur det ska tillagas. Känns dumt att chansa och inte koka eller sterilisera.

Min lilleman är 9veckor och har också kommit in i nån konstig fas med sömnen o skrikandet! Har märkt att han har fått en liten egen vilja också :) Gud vad fort de växer!

• DinaMii
    MeEmmA skrev 2014-12-19 22:20:55 följande:

Jag ger min pojk man till kvällen och är noga med kokat vatten och steriliserad flaska eftersom att de är väldigt känsliga för bakterier när det e så små och ersättningen är ju nått de får i sig! Står ju även på förpackningen hur det ska tillagas. Känns dumt att chansa och inte koka eller sterilisera.

Min lilleman är 9veckor och har också kommit in i nån konstig fas med sömnen o skrikandet! Har märkt att han har fått en liten egen vilja också :) Gud vad fort de växer!

Ja vi gör oxå så.. Det är ett väldigt pysslande alltså men denna mat....

Ja det är ju så härligt att se, hur dom utvecklas :) kom ihåg att filma mycket! hoppas han sover bättre snart!:)
  • Pernilla0414

Kokar vattnet här med :) det ska man väl hålla på med upp till sex mån? Eller vilken ålder ha ni fått höra?

• DinaMii
    Pernilla0414 skrev 2014-12-20 10:54:11 följande:

Kokar vattnet här med :) det ska man väl hålla på med upp till sex mån? Eller vilken ålder ha ni fått höra?

På Sempers och NANs hemsida läste jag att kokning är viktigast upp till 2 mån ålder, helst 3, och efter 3 mån är det ok att värma i mikro. Enl WHO rekommendationer.

Det viktiga var att pulvret kom i kontakt med minst 70gradigt vatten så ev luftburna bakterier där i dog. Sen skulle man späda med kallare vatten (som kokat och svalnat) till ättemperatur eller spola flaskan under rinnande kranvatten så maten svalnade.

Så vi gör fel här hemma iaf. Vi kokar och låter svalna, sen blandar vi pulvret i ättemperatur.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014