• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonym (Vänd!)
    En ledsen skrev 2014-10-27 18:26:26 följande:
    Tack för er omtanke, det betyder mycket för mig.

Känns som om jag lever i ett jävla mörker just nu. Vi har försökt prata, det går sådär.

När jag är ledsen lyssnar han.

När jag är arg lyssnar han inte.

Tyvärr (?) börjar min sorg utbytas i vede. Jag har svårt att se saker objektivt och han vill gärna att vi pratar om bådas känslor. Jag har svårt att prata om hans känslor eftersom han fortfarande ifrågasätter saker jag inte tycker påverkar vårt förhållande. Till exempel att jag skrev att han "tagit reda på saker" från mitt förflutna. Han menar att dessa saker stämmer eftersom jag skrivit om dem, vilket inte är sant. De "saker" han har tagit reda på saknar helt substans men han vägrar att säga varifrån de kommer.

Allt är en kamp. Jag vet varken ut eller in. Jag försöker fokusera på vad jag känner men det är svårt då jag anser att han leder mig in på samma spår igen (dvs att han vill diskutera mitt förflutna, som att det vore roten till allt ont i vårt förhållande)

Jag kommer fortsätta försöka samtala med honom. Försöka förstå. Jag har inte tagit något beslut om något, men jag hoppas jag kan bli lycklig igen på ett eller annat sätt.

Jag följer tråden även om jag inte skriver så mkt, som sagt det gör han med.
    Det är bara ren manipulation från hans sida att vilja dra upp dessa detaljer från ditt förflutna. Han försöker hitta minsta lilla att kunna racka ner på så att du ska skämmas och må dåligt för det är det sättet han kan känna kontroll över dig på.

Han måste ha dessa obetydliga saker att hänga fast vid för att kunna rättfärdiga sitt beteende. Om han inte får peka på alla dåligheter du gjort så kan han ju inte trycka ner dig? Det är hans ammunition så den vill han inte bli av med för då blir han av med kontrollen. Det ger ju honom makt att kunna få dig att må dåligt och skämmas. 

Men vet du vad en "känsla" är? Det är en direkt följd av dina tankar. Om han tänker negativt på alla dessa detaljer från ditt förflutna så kommer han ALLTID att må dåligt över dom. Så var beredd på att alltid få höra hans ältande om hur han mår och känner över vad du gjort tidigare i livet. Det finns inget du kan göra för att ändra på hans känslor, bara så du vet. Han vill dessutom att du ska må lika dåligt som honom över dessa saker, så han fortsätter tjata om dem.

På samma sätt kommer dina känslor förändras beroende på hur du tänker om honom. Tänker du att han är svag, osäker, svartsjuk, kontrollerande osv så kommer dina känslor påverkas negativt. Därför ser han till att säga alla dessa vackra ord så att du fortfarande ska tänka och känna positivt om honom. 

Det positiva är ju att för varje gång han vill "diskutera" detta så kommer du se honom med lite mer negativa ögon. Varje gång han visar sin svartsjuka och kontrollerande sida kommer du respektera honom lite mindre.

Män runtomkring dig kommer framstå som trevligare och tryggare, medan du kommer associera honom mer och mer med dåligt mående. Snart kommer du också se hur många underbara män det faktiskt finns överallt, och att du inte behöver en kränkt tjurskalle. Då kommer du lämna.
  • Arbetsmyran76

För MIG är antalet sexpartners väsentligt på så vis att det klart säger ngt om ens syn på sex och relationer. MEN med tanke på TS sambos bakgrund är det oväsentligt eftersom båda betett sig likadant tidigare. Det är också oväsentligt utifrån aspekten bli smittad av ngt kopplat till skuldfrågan - man är själv skyldig att använda skydd tills man försäkrat sig om att båda är friska

• Arbetsmyran76

Sen ang sexpartners - det är väl inte helt ovanligt med ett par "vilda år" i yngre dar men att förutsätta med detta år ut och år in....

• Miss Skywalker

Blir alltid lika paff över hur mesiga tjejer är mot dessa pisskräk..

• Hoppsan
    Anonym (TD) skrev 2014-10-28 00:08:54 följande:
    Alltså ursäkta mig arbetsmyran (och förlåt ts), men tänk dig för. Ts är 24 år och har levt i förhållande drygt fem år, men ändå hunnit med 20 st partners. Hur blir det enligt ditt sätt att räkna?
    Ts har inte haft ett 5 årigt förhållande, det är hennes kille som har haft det.

Oavsett så är inte antalet sexpartner relevant.
  • Hoppsan
    Anonym (???) skrev 2014-10-25 20:32:30 följande:
    Snyggt, men faktiskt helt fel i just denna situationen.

Problemet är att du inte förstår 1)

Det finns inte en stabil mänsklig kultur på jordklotet och har aldrig funnits vad vi vet där män inte fungerar som du beskriver i 1). 

Män vill knulla, men vi gifter oss inte med horor. När vi luras att tro att vi måste så ser det ut ungefär såhär. Man lurar inte naturen så enkelt.
    Det är inte naturen som skapat synen på kvinnans sexualitet, det är religon som har skapat den.

Tack och lov så har vi börjat tänka annorlunda i västvärlden och tillåter även kvinnan att ta mer plats i samhället. Det kommer att ta tid innan det är fullt accepterat att även kvinnan får ha ett sexuellt förflutet då det fortfarande dinns gott om folk som tänker som du
  • Hoppsan
    Anonym (???) skrev 2014-10-25 20:32:30 följande:
    Snyggt, men faktiskt helt fel i just denna situationen.

Problemet är att du inte förstår 1)

Det finns inte en stabil mänsklig kultur på jordklotet och har aldrig funnits vad vi vet där män inte fungerar som du beskriver i 1). 

Män vill knulla, men vi gifter oss inte med horor. När vi luras att tro att vi måste så ser det ut ungefär såhär. Man lurar inte naturen så enkelt.
    Det är inte naturen som skapat synen på kvinnans sexualitet, det är religon som har skapat den.

Tack och lov så har vi börjat tänka annorlunda i västvärlden och tillåter även kvinnan att ta mer plats i samhället. Det kommer att ta tid innan det är fullt accepterat att även kvinnan får ha ett sexuellt förflutet då det fortfarande dinns gott om folk som tänker som du
  • Anonym (????)
    molly50 skrev 2014-10-26 20:00:48 följande:
    Och hur besvarar det här min fråga,tycker du?
    Det här är ju bara en massa svammel.
    Att dra växlar på att en pojkvän har problem med din historia när du inte har nån är svammel.

Och jämförbart med en hypokondriker som är rädd för en sjukdom han inte kan ha.

Samma sak, och betyder ingenting för resten av världen. Alltså svammel.
  • Anonym (TD)
    Hoppsan skrev 2014-10-28 13:46:53 följande:

Ts har inte haft ett 5 årigt förhållande, det är hennes kille som har haft det.

Oavsett så är inte antalet sexpartner relevant.

Jo, enligt ts själv har hon haft förhållande totalt 5, 5 år.

Gör om gör rätt.
  • Anonym (????)
    molly50 skrev 2014-10-27 00:41:15 följande:
    Jag försökte först prata med honom och få honom att förstå att jag inte ville fortsätta.
    Han vägrade acceptera det och en kväll urartade det hela när han fick se mig prata med ett ex och han gick först bärsärkagång på stan och slog sönder saker sen slog han mig och försökte strypa mig.
    Jag gjorde då slag i saken en gång för alla och kastade ut honom,i bara kalsongerna,mitt i vintern.
    (Ja,jag kan vara ganska tuff och har skinn på näsan)
    Det är lätt att göra sig lustig över att när just du utövar våld så kallar du det "skinn på näsan" och inte våld. Men jag är inte feminist direkt, så jag tänker låta den passera.

Men det här var alltså ett ex du aldrig legat med? 

Du sa att du var oskuld vid den här tiden? Eller är det olika män? Hur gammal var du egentligen, 14?
Svar på tråden Jag är en hora.